Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag misstänker att du tänker på felfokusering för autofokusobjektiv. Det är ett annat problem som kan bero på bristande precision, exemplarvariation med mera.
För att svara på frågan om digitalt vs analogt tycker jag både ja och nej. Om man använder samma fokushjälpmedel i bägge fallen blir problemet det samma (men kommer att synas mer med en sensor än med film). Men om man använder fokusering med hjälp av sensorn kommer givetvis inte problemet att uppstå eftersom man då fokuserar exakt i förhållande till skärpeplanet.
Jag tycker också att den är stor i konstruktionen. Känns lite klumpig. Men å andra sidan så talar det nog för att man jobbat med en annan slags konstruktion än den klassiska 35 1.4 som Vogtländer har i sitt sortiment och som Leica gjorde förr om åren. Att Zeiss inte skulle ha tänkt på fokusshift ser jag som helt omöjligt.
Under förutsättning att fokussystemet fokuserar nedbländat, men så gör väl rätt få kameror som använder bildsensorn för att (auto)fokusera? Så vitt jag vet fokuserar de flesta vid full öppning.
Voigtländer lanserar också nya objektiv...
Å ni som kan det här med optik, för mig ser det ut som en retrofokuskonstruktion!?