Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
En handfull platser kvar: Emma och Görans 12 månaders fotokurs
Fotosidan Akademi
Passa på. Bara en handfull platser kvar! Vi kör igång omgång fem av denna populära kurs. Missade du förra så har du nu chansen. Du älskar fotografi. Men nu behöver du en utmaning för att komma vidare. För dig har Emma Svensson och Göran Segeholm gjort en onlinekurs som går varje vecka under ett helt år (utom jul- och nyår). Totalt 50 kurstillfällen! Start i november 2024.
Läs mer...
232 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Där juridikkunskaperna går in går det sunda förnuftet ut verkar det som
Jag börjar med timelapse filmer.
Du måste enligt lag då HÅLLA i kameran och inte montera den på t.ex en trolly för att skapa filmer såsom denna: http://www.fotosidan.se/cldoc/halla-dar/time-lapse-visar-hela-jonkoping.htm
Denna film är då inte laglig då det rör sig om kameraövervakning på allmän plats.
http://www.svtplay.se/video/10596299/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-26-avsnitt-8
Hoppa in till 10minuter och 42sekunder. Drönarefilm, nu olagligt.
Hoppa till exakt 20 minuter och du har en sekvens där du ser skuggan på drönaren och inte någon inhyrd helikopter. Olagligt, även för SVT...
Där, två snabba exemple på varför detta är, i mina outbildade ögon, en helt orimmlig lag som försöker göra rätt men som inte ens träffar i närheten av kärnan av vad den vill förbjuda.
1) De har en praktisk verkningstid på 15-20 minuter
2) De låter ganska mycket, det går inte att undvika att märka dem. Smygfilmning är i praktiken omöjlig.
3) Optiken är i de allra flesta fall rejält vidvinklig. För att kunna utöva övervakning i praktisk mening måste drönaren flygas väldigt nära. Det är naturligtvis teoretiskt möjligt, men övervakning i egentlig mening blir det inte.
4) En övervakningskamera är fast monterad så att den kan lämnas utan konstant tillsyn. En drönare måste hanteras kontinuerligt.
För mig framstår oron för integritetskränkning mest som ett hjärnspöke för den som inte är insatt i hur en drönare hanteras och dess praktiska användningsområde. En kamera med teleobjektiv utgör ett potentiellt mycket större integritetskränkande hot. Kameraövervakningslagen borde göras teknikneutral och precis som i lagen om kränkande fotografering hantera faktiska händelser i stället för att förbjuda tekniska lösningar.
Vad skiljer en systemkamera på stativ som utlöses med fjärrkontroll från andra övervakningskameror? Ska detta också kräva tillstånd?
Men jag är inte jurist, så någon med juridisk utbildning och som har läst kameraövervakningslagen och dess förarbeten kanske har en annan uppfattning.
Det är bara att anlita tjänster ett företag etablerat i ett EU eller ESS land. Fotograferingen sker då enligt det landets lagstiftning. Kameraövervakningslagen gäller bara företag etablerade i Sverige. Så ni som vill fotografera lagligt får väl emigrera och starta verksamhet i något land med vettigare lagstiftning.
"För att en bildupptagning ska innebära personövervakning ska man kunna se att det är en människa på bilden. Det är bildkvalitén som är avgörande och det räcker att man kan känna igen personer utifrån karakteristiska kläder, rörelsesätt eller på något annat sätt. "
Så med lite vaselin på linsen så borde det funka...
Du har aldrig filmat med drönare va??
Man kan ju tänka sig att mjukvaran identifierar personliknande objekt och lägger på en oskärpa över dem före inspelning och distribution till videolänken.
Men är det bara i lilla sverige som påverkas kommer ingen av de stora tillverkarna att bry sig.
Däremot ska man undvika att stifta lagar som inte kan upprätthållas, detta är nog en sådan. Hoppas att en mer specifik lag kommer.
Däremot är det bra att man tillåter kameror i bilar, något som kan underlätta rejält när man ska ha med försäkringsbolag att göra.
Vilken lag kommer man att vrida på nästa gång?
Ja, och det skriver också Högsta förvaltningsdomstolen i sin dom.
Det som utgör skillnaden mellan de två olika fallen är att bilkameran manövreras på plats, medan drönarkameran inte gör det. Så här skriver rätten " Hanteringen kommer således att ske från en plats som är klart åtskild från den där kameran är uppsatt. Den manövreras därmed inte på platsen."
För att en kamera ska räknas som övervakningskamera så ska den både vara varaktigt uppsatt och inte manövreras på platsen. Enligt rätten uppfyller drönarkameran detta krav, men inte en bilkamera/dashcam.
Sedan så skall man nog, för att vara säker, inte utgå ifrån att en fast monterad kamera i bilen faller inom denna dommen. Då man i domen pratar om en mobiltelefon som monteras på plats i bilen (på cykel) vid varje användningstillfälle.
Jag har Phantom 4, flyger i natur och filmar vyer. Jag kommer antagligen fortsätta flyga utan att bry mig då det är platser utan folk jag letar efter. Jag tar en bot om så och tar de drönaren så varsågod...vad har jag för options nu liksom? Min drönare lär ju vara noll värd nu i alla fall.
Men det jag tycker är illa är hur det berör näringsverksamheter. Över en natt gjordes stora investeringar i små företag direkt värdelösa med lagen.
Det är ju inte direkt billig teknik på yrkesnivå.
De bittra kommer ju peka finger och påpeka att detta redan diskuterade och att det kan a ansvarslöst att köpa utrustning innan allt var klart och utrett.
Visst...fine...må va hänt.
Men vem kunde tro att dumhet kunde vinna över förnuftet på ett så taffligt sätt?
På riktigt?
Swisha stålarna till länstyrelsen i ditt län och märk med min alias här, så skickar jag drönaren till dig när de hittar mig flygandes i naturen någonstans.
Jag skulle kunna ge dig mina uppgifter...men jag vill skydda min integritet ;-)
Har ju bestämt mig att shoppa en GoPro Karma när den släpps.....
Gör nog det ändå :)
Löjlig och meningslös lag som aldrig kommer att fungera i verkligheten.
Bara att fortsätta.
Dock finns det ett antal andra radiostyrda flygfarkoster som inte hanterats, till exempel ett radiostyrt flygplan som kan utrustas med kamera, autopilot med GPS etc. för att ta bilder från luften. Det är även möjligt att kontrollera kameran på liknande sätt som i en drönare. Samma gäller för en radiostyrd helikopter, inte heller den klassas som "drönare". Kryphålen är stora, och kommer givetvis att uttnyttjas. Eventuella rättsfall kommer med stor sannolikhet att drivas hela vägen, vilket säkert kommer att göra denna dom än mer tveksam.
"Eventuella rättsfall kommer med stor sannolikhet att drivas hela vägen, vilket säkert kommer att göra denna dom än mer tveksam."
Högsta förvaltningsrätten är högsta instans i Sverige.
(http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2016/Oktober/78-16.pdf) står det "obemannat luftfartyg", så alla radiostyrda flygfarkoster med kamera räknas.
Kan det vara så att du själv bryter en och annan lag till vardags och ändå tycker att du är en god medborgare, att du tom följer samhäl!ets spelregler fast på dina vilkor?
Så det är på tiden att myndigheterna tar fram klara regler och det anser jag att det har gjorts i och med denna dom.
Egentligen så ved jag ju att det inte går att argumentera mot dig, för du har redan bestämt dig att det skall vara så. Staten har alltjd rätt o.s.v...men man kan ju försöka för skoj skull.
Du tror inte det är bättre att inrikta sig på att förbjuda övervakning och integritetskränkande foto/film i sitt utövande istället, oavsett teknik?
Att förbjuda teknik är den lates väg att gå, lag skall vara teknikneutral.
Jag får kliva runt på stan med 800mm supertele och ta kort på hur mycket folk som helst, men jag får inte flyga över naturen och filma en äng?
Du ser inte möjligheten att lag borde tolkas för att skydda ALL integritet?
Vad ska man betala den för ? vad får man för årsavgiften? Enda sättet att få en tredje partsförsäkring för drönare kräver att man har tillstånd från transportstyrelsen o reggat drönaren men vad får man för årsavgiften?
Sedan det är så galet hela skit..en dels så sitter aldrig kameran varaktigt fast mer än rent fysiskt på drönaren eftersom man aldrig står på exakt samma ställe o fotar. Och är det verkligen meningen att man ska ta fram masten som räcker till 17 meter det är sällan man går mycket högre än så o om jag tar en bild på 17 meter med mast så är den laglig utan att söka tillstånd däremot tar jag med drönaren på säg samma höjd så är det kamera övervakning o olagligt?
man tar sig för pannan. Jag fakturerar rätt skapligt mycket med drönarjobb står för nästan 5 % av mitt företags omsättning o det ger bra med skattepengar till lövfen. Det finns många företag som dels säljer o fotografer som gör jobb blir nog en rätt stor summa som ett sverige i fritt fall behöver.
Vad gäller gamla bilder som är tagna ? som jag förstår så är det själva flygningen som inte är ok om en kamera är fastsatt på drönaren.
Man får väl köra på max 17 meter o säga att bilden är tagen med mast om man inte blir tagen på bar gärning av farbror blå men dom kommer aldrig om man ringer ändå så den risken är nog minimal eftersom man oftast flyger max 5-15 min.
Ligger själv på 7,5.
När jag köpte den med radio styrd vagga kostade den 35000 kr den anpassades till kameran man har. Jag byggde om den med en ny fästanordning o kör trådlöst utlösare istället för rc radio. Nu ser det ut som man får börja kånka masten istället 10 gånger tyngre o inte ett dugg roligt.
Sky lift borde vara ok. Då följer du ju med kameran upp.
"Målet som gällde kameran som ska fästas på drönaren har skickats tillbaka till förvaltningsrätten för prövning av frågan om tillstånd ska medges."
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Nyheter-fran-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Tillstand-kravs-for-kamera-pa-en-dronare-men-inte-for-kamera-i-en-bil/
Detta innebär väl också domen inte vunnit laga kraft, så än så länge är det bara att köra på som vanligt?
"Om samtycke inte finns från samtliga berörda, kan övervakning ändå vara tillåtet, om kameraövervakningen behövs för att förebygga brott och att behovet väger tyngre än integritetsintresset. "
"Krävs skyltning för kameraövervakning av ett privat område?
Ja. Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser."
De sa att även om jag filmade min trädgård och sedan la ut det på Fb så var jag tvungen att söka efter tillstånd...
Det är bedrövligt att man måste diskutera sådant här när man har total övervakning av internet.
Allt vi skriver alla bilder sparas för nästan all framtid. Har du inga bilder på ditt hus kan du ladda ner dom från google earth. De flesta uppgifterna om någon kan man köpa på internet.Hur räknas en kamera för FPV ?
Mvh
Åke
Undantag från tillståndsplikten
10 § Tillstånd till kameraövervakning krävs inte
1. vid övervakning som sker med en övervakningskamera som för
säkerheten i trafiken eller arbetsmiljön är uppsatt på ett
fordon, en maskin eller liknande för att förbättra sikten för
föraren eller användaren,
Det borde ju vara tillämpligt i detta fall.
Lagstftarens intentioner är nog att "ett fordon, en maskin eller liknande" ska tolkas som sådant som man befinner sig i, på eller strax bredvid när man sköter det.
Bra försök, dock! Vem vill testa om det slinker igenom?
Det borde bara att vara att sudda till dom lite extra som google gör.
Mvh
Åke
Jag undrar fortfarande hur lagen ställer sig FPV racing som är en tävlingsform där man använder "drönare" för att i hög hastighet ta sig genom en bana med olika hinder. Man använder VR glasögon med bilder från kameran för att navigera genom hindren. Det är svårt att hinna med någon form av övervakning i dessa hastigheter.
Mvh
Åke
Vänta, det är väl också personövervakning...
"En kamera som är monterad ... på ett cykelstyre inte behöver tillstånd"
:)
En kamera i bilen är ju nästan varaktigt uppsatt. Vår bil står mesta tiden still på garageuppfarten och "tittar" på entrén. Är inte det en övervakningskamera?
Så kan det diskuteras vad grunden är. Var är rapporterna på folk som tycker det är förargelseväckande med drönare som flyger nära intill. Sådant bör väl vara aktuellt i städer men inte glesbygden?
Vad är skillnaden på en luftballong och en drönare? Båda kan vara i luften en begränsad tid. Medtas kamera på luftballongen så räknas det som övervakningskamera eller blir det ok när man håller i kameran och tar liknande bilder
Bör inte spionprylar diskuteras, pennor med filmkamera HD-upplösning, armbandsur med filmkamera HD-upplösning, solbrillor med filmkamera HD-upplösning.
Bör inte detta vara ännu mer bedrövligt? ingen vet om nån har filmat. Folk blir inte förberedda att vända bort ansiktet.
Värsta förvrängningen nånsin på vad "varaktigt uppsatt" betyder. Herregud. Jo, den är "varaktigt" fast på drönaren, men drönaren är aktiv i 20 - 40 minuter; precis som en kamera på ett cykelstyre eller i en bil.
Detta är lika smart som Englands ban mot "zombie knivar"...... J****a ärt-hjärnor. Och jag bor inte ens i Sverige.
Jag menar... OM ni vill skydda integriteten hos människor, basera det på VETTIGA orsaker och beskriv problemet i domen utgående från essentiella/väsentliga problem. Inte genom att förvränga sanningen om huruvida en drönare är en "varaktig" punkt, och om kameran är "varaktigt uppsatt". Basera det på integritetslagen (eller vad den nu kallas i Sverige) och säg rent ut att folks integritet kränks, eller något i den stilen. Vad som helst annat. Men att använda lagen om övervakningskameror här är bara idiotiskt.
Typiskt Sverige,ta tag i dom riktiga problemen istället!
Det som vi vill se är inte vad tillståndet kommer beröra.
Det står att man får ha kamera på cykelstyret, om jag har den på cykelhjälmen så är det olagligt))
Som jag läser det går det bra att flyga som tidigare om man inte 1: spelar in 2: har igång telefon/platta/glasögon för att se live från kameran 3: tar loss kameran från drönaren.
Mycket som man INTE kommer se i tv/press framöver, t.om Aftonbladet "protesterar"...
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200551
Eller så kan vi ta vetenskapens världs avsnitt om Birka
http://www.svtplay.se/video/10596299/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-26-avsnitt-8
Det är inte filmat från en vanlig helikopter, i några scener ser man t.om skuggan av drönaren.
Detta blir också förbjudet iom denna ytterlight genomtänkta lag.
Fundera gärna när ni tittar på tv/dator: Hur är detta filmat? Har den en stor jäkla lift med boom för panoreringar och "översiktsbilder". Är det en produktion som hyr in en helikopter för luftbilder?
Eller är det en drönare som flygt och "smygfilmat" för att kränka den personliga integriteten för att sedan visas på Sveriges största tidning Aftonbladet och för miljoner människor via SVT?
Detta är vad denna lag förbjuder...
Grattis, för om Darwin Awards kunde delas ut för lagar, så skulle denna var i med i kriget om segern...
Och hur betraktas så kallade kamerabollar? Om man kastar den upp i luften och bollen tar bilder eller filmar omgivningen?
Jag läste inte alla kommentarer och inlägg så jag vet inte om någon annan nämnde radiostyrda bilar med fastmonterad kamera - hur blir det med en sådan, det måste väl betraktas likadant som en drönare.....
Jag har lite svårt att se hur en kameraboll kan användas för personövervakning. Hur länge tar den bilder av omgivningen?
Fotografering av andra lager byggnader i besiktningssyfte, filmning av skogsinventarier. Att all den verksamhet nu ska utföras med en helikopter med en fotograf och teleoptik låter heltokigt och att det sen är tillåtet att flyga utan kamera. Man har klart trampat i klaveret eller så förstår man inte.
Man hade kunnat precisera flygning/filmning typ utefter badstränder och filmning där det framgår personlighet eller nära flyg och platser där det råder särskilda omständigheter. Samt satt upp ett regelverk så alla privatpersoner utan tillstånd blev reglerade. Hoppas det finns någon som kommer dra ärendet vidare och slå dom tokiga beslutfattarna på fingrarna.
Kan man fortfarande köpa en drönare med kamera , men flyger man den och fotar
lagförs man?
Eller...vill man skaffa sig en utrustning så krävs det tillstånd för att köpa...som en vapenlicens?
Spännande.
"Avgjort: Kamera på drönare kräver tillstånd"
Man får fortfarande köpa en drönare utan kamera och flyga inom säkra områden.
Man får fortfarande köpa en kamera (som kan monteras på en drönare) om man vill.
Hur skall man komma tillrätta med det? Jo..lagstifta mot drönare och kameror. Detta kommer ju inte att hända.
Lagstiftningen i sig kommer inte att skrämma bort ev drönflygare såvida man inte har ett långt fängelsestraff på straffskalan.
Jag äger ingen drönare , men det står på önskelistan. Jag vill filma och fota uppe i norra Hälsingland över min gård och ev få med lite djur på köpet. Den här lagen kommer iaf JAG att högakningsfullt skita i! :) Moraltanterna kan bjäbba hur mycket de vill i frågan.
Vill man stoppa drönare med kamera så krävs helt andra metoder.
Ett vapen kan du inte köpa utan tillstånd , ej heller ammo!
Men om man översätter detta till drönare med eller utan kamera så blir ju
det hela hyfsat barockt! Lagen kommer inte att efterföljas...basta!
F.ö. har jag sett några bra deals på drönare idag, tror några fått bråttom att sälja. Hittade en Vision 2+ för 2000 spänn...
Jag tror inte att det har funnits en sådan avsikt. Lagen kom till långt innan det fanns billiga fjärrstyrda obemannade luftfartyg med kamera, så det är ytterst osannolikt att lagstiftaren hade en tanke på drönare med kameror när lagen formulerades.
Det som har hänt är att Högsta förvaltningsdomtolen har tagit ställning till om kameraövervaknigslagen är tillämplig på kameraförsedda obemannade luftfartyg. Jag tycker inte att domen är konstig på något vis. Jag hade blivit förvånad om Högsta förvaltningsdomstolen hade dömt annorlunda, med tanke på hur lagen är formulerad.
För att få till stånd en ändring krävs alltså att lagen ändras, och regeringen tillsatte för ungefär ett år sen en utredning (http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/11/mojlighet-att-kameraovervaka-utreds) om kameraövervakning. Den utredningen ska också ta upp kameraförsedda drönare. Utredningen ska vara klar i februari 2017.
Om min kamera hänger under drönaren eller om jag tar fotona från en helikopter resulterar i samma bilder med samma kamera.
Vad kostar tillståndet?
Vad får man göra med drönaren om man har tillstånd?
//M
För att flyga drönaren kan du behöva ytterligare tillstånd från Transportstyrelsen och Lantmäteriet. Andra kan svara bättre om just dessa tillstånd.
Att få tillstånd för kameraövervakning krävs bland annat att du uppger adress där du ska vara (lätt att göra om man är ute i skogen...), berättar vilken sorts brottslighet du vill bekämpa och listar vad vilka åtgärder du gjort tidigare mot brottsligheten och som gör att du nu vill använda kameraövervakning.
Jaså, du ville bara fotografera ett hus? Du ville bara filma en bil som rullar på en skogsväg? Du ville ta en bild på parken i närheten? Too bad, då blir det inget tillstånd.
Jag har sett idén luftas att om man tillfälligt spärrar av området för allmänheten behövs inte länsstyrelsens övervakningstillstånd.
Vad tror ni om det - finns det någon annan juridisk hänsyn som hindrar? (Allemansrätten exvis.)
Spontant känns det som att det krävs ännu mer byråkratiskt krångel att få spärra av en allmän plats där alla har rätt att vistas. Men jag kan ha fel.
Dessutom måste du ha tillstånd för varje ny plats du flyger på. blir väldigt dyrt, och säkert omöjligt också för den delen då det "kan" befinna sig människor på platsen.
Dom verkar ju ha skrivit lagen så att det inte ska gå att köra drönare överhuvudtaget om jag har fattat det rätt.
Inte en drönare, men en drönarkamera. Och det är precis vad Högsta förvaltningsdomstolen gjorde med sin dom igår.
"Det ska bli mycket intressant att följa ett eventuellt brottmål hela vägen. "
Du behöver inte vänta längre. Det här fallet jag ju gott upp till högsta instans: Högsta förvaltningsrätten. Så nu måste alla lägre instanser följa den prejudicerande domen tills det ev. kommer en lagändring.
T.ex. så var det en gubbe som flög med en dji drönare på Götgatan alldeles för nära över huvuden på oss gångtrafikanter för sitt eget nöjes skull. I sånt tillfällen vill man bötfälla idioten. Mitt i städer kan jag tycka att det är bra att reglera användandet av drönare men inte annars! Varför inte sätta sky höga böter istället när drönare tillför skada så man verkligen tar ansvar och försiktighet när man manövrerar farkosten.
Men att flyga över Götgatan går ändå bort det är mycket folk där oftast o,man ska undvika att flyga över folksamlingar.
Vad händer med bilder tagna innan lagen trädde i kraft ? Är dom ok att använda? Vad jag förstår är bara själva flygningen med kamera förbjuden. Det roliga är att jag fick årsavgiften för uav- drönare i fredags från transportstyrelsen vad får man för avgiften? Att drönaren fortfarande är reggad så jag kan teckna försäkring tredje part på den. Det ser mer ut som att FOTOMASTEN åker fram igen :(. Tungt o betydligt tråkigare att använda. Eller ska man vara olaglig o köra drönaren på Max masthöjd o säga att bilderna är tagna med mast? För bilden blir då egentligen likadana med skillnaden att mast kameran är lite vassare än drönar kameran. Undrar vad straffet kan bli om man grips med drönaren? Någon som vet?
Jag har skickat en klagan/begäran till Europeiska kommissionen om att de ska be EU-domstolen bedöma om domen bryter mot EU:s regler. Har även skrivit till justitiedepartementet där jag ber regeringen se över domstolens beslut. Om fler vill göra detsamma, se nedan.
Länk till EU formulär - http://ec.europa.eu/justice/contact/webforms/index_sv.htm.
Mailadress justitiedepartementet - [email protected].
I övrigt ett bra initiativ:-)
Går det sammanställa någon slags gemensam sak och talan för både näringsutövare, press samt hobby så kanske sunda förnuftet kan segra?
Ja, exempelvis Irland hänvisar till domstolen i EU som säger att filmning för privata ändamål är undantaget från lagarna för dataskydd. Jag kommer hävda hushållsundantaget om någon frågar när jag flyger med kamera. https://www.dataprotection.ie/docs/Guidance-on-the-use-of-Drone-Aircraft/1510.htm
Legitimate use of drones in a domestic Setting
The processing of personal data kept by an individual and concerned solely with the management of his/her personal, family or household affairs or kept by an individual for recreational purposes is exempt from the provisions of the Data Protection Acts. This exemption, sometimes called the “household exemption”, would generally apply to the handling of the personal data of private persons, as long as this takes place for personal, non-commercial purposes.However, a recent decision of the Court of Justice of the European Union (CJEU) in December 2014 (C-212/13)[3] (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62013CJ0212) found that video surveillance by an individual of a public area outside his home fell under the Data Protection Directive. The Court found that as the CCTV also monitored a public space, it did not amount to the processing of data in the course of a purely personal or household activity, for the purposes of the “household exemption”.
As a result, anyone intending to use a drone should ensure that it does not inadvertently capture personal data from third persons as this will mean that thet Data Protection Acts will apply and drone operators will have to ensure that the safeguards and obligations set out below are met. Personal data would include, for instance, facial images or car registration plates.
http://dronerules.eu/sv/professional/obligations/summary-of-privacy-rules-in-eu
http://dronerules.eu/sv/recreational/obligations/summary-of-privacy-rules-in-eu-1
En intressant del är;
Så fort din drönare förses med en kamera, en videospelare eller någon annan enhet som kan inhämta personuppgifter i form av bilder, samtal, platser osv. så gäller dataskyddslagstiftningen.
Det betyder inte att du inte kan flyga drönare med kamera på, men att du alltid måste använda drönare ansvarsfullt och inte inkräkta på andras privatliv och integritet.
Vad med actionkameror då, ska de vara olagliga?
Gopros senaste drönare är ju en kameralös drönare, som man temporärt monterar en kamera på. Kameran i sig är ju en actionkamera monterad på en Karma-grip, som ju även är till för att handhållas. För mig är själva kamera-monteringen på drönaren högst temporär.
Att den sedan manövreras på avstånd har dom iofs rätt i....
Den personliga integriteten försvann för länge sedan!
Här är bara ett exempel på vad man kan göra med en enkel kamera för 5000 skr ;
https://www.youtube.com/watch?v=JHUl8TsGrCQ
Ska denna typ av kamera förbjudas?
Nu är jag inte emot kameror på drönare men jämförelsen med ett mega-tele-zoom haltar. En drönare kan ta sig till platser där inget telezoom når, tex i en trädgård med insynsskydd.
Frågan är om kameraövervakningslagen ens är tillämpbar på en inhägnad privat trädgård. "5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur." Fotografen får dock se till att inga delar av gatan där allmänheten skulle kunna få för sig att vistas övervakas, för då handlar det om en tillståndspliktig övervakningskamera. Möjligen skulle det kunna bli kränkande fotografering om man fotograferar in genom toalettfönstret.
Var på en strand i somras när en drönare brakande ner från hög höjd kanske 20-30 meter från ett sällskap som fikade. Hade den träffat något av småbarnen eller en av de vuxna så hade det gått illa. Såg inte vad det var för typ av drönare men den var lika stor som en DJI Inspire. Anslagsenergin blir ganska hög.
jag kan cykla ihjäl ett barn. ska vi kanske förbjuda cyklar också?
om du tänker efter lite så är ju det helt orimligt att förbjuda saker bara för att det "kan" vara farligt.
Cykeln är för övrigt ett fordon och regleras i fordonslagen.
Vi vänder på steken i stället. Du vill alltså inte ha någon form av regelring av drönare (nu pratar vi ur säkerhetsperspektivet, ej kameran)?
Finns flertalet filmer på tuben där drönare flyger högt över tättbebyggt område med en uppenbar risk finns vid ett haveri.
Jag är förövrigt inte för ett förbud, vet inte var du fått det ifrån. Jag är för någon form av reglering.
Finns alltid människor som bryter mot lagen har du hört om dom som kör på fyllan? ska vi då kollektiv förbjuda all bilkörning då? hur många skadas av cykel varje år?
om dom som flyger drönare håller sig till dom regler som finns så är risken liten att få den i skallen. Det kan komma en sten från rymden närs som helt faller ner mängder varje år men ytterst få skadas där kan vi prata om anslagsenergi.
HÄR ÄR RÅD O REGLER FRÅN TRANSPORTSTYRELSEN
Råd och regler
I vårt informationsblad "Flyg säkert med din drönare" får du råd samt koll på vilka regler som gäller när du ska flyga med din drönare. Dessa råd och regler kan du även läsa här på sidan.
Flyg inom synhåll
Flyg alltid så att du ser din drönare. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig.
Visa hänsyn
En drönare låter och kan störa andra människor. Flyg där du inte stör någon och sprid bara fotografier på de som själva valt att bli fotograferade.
Håll avstånd till människor och djur
Se till att ha ett ordentligt avstånd, och flyg aldrig över folkmassor i till exempel parker, på torg, på festivaler och på idrottsevenemang där många människor samlas.
Håll koll på flygplatsernas kontrollzoner
Du behöver tillstånd för att flyga inom en flygplats kontrollzon, som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen. Se alla Sveriges kontrollzoner på drönarkartan som finns på Luftfartsverkets webbplats.
Vi förbjuder t.ex. inte bilar, istället ser vi till att de som framför dem har nödvändiga kunskaper och omdöme att hantera dem via körkort och körkortsprov. Vi ser till att fordonen är i trafiksäkert skick via bl.a. bilprovningen. Väl ute på vägen har bilarna registreringsnummer så att vi lättare kan hitta dem som inte följer spelreglerna, och vi fordrar att det finns försäkringar som kan träda in om olyckan är framme.
När det gäller drönare får du som privatperson flyga med vad du vill, och ingen kontrollerar att du har en aning om luftfartsregler, det finns inga registreringsnummer. Det är först när du gör det yrkesmässigt som vi börjar ställa ytterst minimala krav. Självfallet behöver drönarflygning regleras men regleringen bör knappast bestå i att likställa drönare med övervakningskameror, och därmed förbjuda så gott som all drönarverksamhet som vilket här domen gör.
"Finns alltid människor som bryter mot lagen har du hört om dom som kör på fyllan? ska vi då kollektiv förbjuda all bilkörning då? "
Varför dillar du om förbud. Var har jag skrivit något om förbud?? Ett vänligt tips från mig till dig, läs inlägget du ska kommentera noggrannare nästa gång.
Jag skriver det en gång till så du verkligen inte missar det. Jag är INTE för något förbud, har aldrig heller skrivit så.
Äntligen en som förstår mitt resonemang. Reglering är inte detsamma som förbud.
Tillåt drönarflyg enligt EU regler som tex att Man får flyga i kontrollzon upp till 50 meters höjd.
Att det ska krävas Kurs o certifikat för all som ska flyga drönare.
Att avgiften till transport styrelsen ska vara på minst 5000 kr för alla per år.
Att alla drönare ska vara försäkrade för 3 part.
Att det ska vara förbjudet att flyga över folksamlingar.
Där är några grunder som skulle ta bort en del som inte är seriösa.
Hur ska din reglering se ut?
"Jag är absolut för en reglering av drönare."
Tolkar man det som ett förbud är det nog dags att ta en komvuxkurs i läsförståelse eller göra ett besök hos optiker.
Men herregud människa. Du är ju också för en reglering. Listan du just skrev visar ju detta. Varför gnäller du i överhuvudet taget på mig som också är för en reglering??
Jag är för en reglering, du är för en reglering. Ändå hoppar du på mig med en massa påhittade påståenden. Jösses.
Det skule vara tråkigt för landets alla modellflygklubbar.
För att traditionellt modellflyg fortfarande skulle kunna vara licensfritt krävs en hel del juridisk gymnastik.
Inget av ovanstående har dock speciellt stor betydelse så länge en drönarkamera är tillståndspliktig enligt kameraövervakningslagen.
Längst ner på denna sida ligger två dommar som är intressant läsning
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Nyheter-fran-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Tillstand-kravs-for-kamera-pa-en-dronare-men-inte-for-kamera-i-en-bil/
2. Det spelar ingen roll om området man övervakar med sin drönare råkar vara folktomt när man flyger och fotograferar/filmar där. Det krävs ändå ett tillstånd från länsstyrelsen om allmänheten har tillträde till området.
Men kanske svårt att föra det resonemanget i domstol.
Oklart om datainspektionen någonsin har huggt på något fall av fjärrfoto utan tydligt övervakningssyfte.
(Har inte bläddrat igenom alla inlägg).
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6546502
// Mats W
Just nu är det väl ingen som riktigt vet vad detta egentligen kommer att ta vägen och det är väl därför en del hamna i affekt och rätt okontrollerade utlevelser.
Varför är det så svårt att ta till sig att alla inte nödvändigtvis ser världen på samma sätt? Lagar för att reglera en del företeelser kommer tyvärr för att det finns just såna puckon som beskrivits idiotflyga över huvudena på folk på Söder. Andra ser till att äventyra säkerheten på flygplatser.
Om det här varit 70-tal då vi ännu inte hade turbo-fanmotorer med fläktkanaler som delvis skyddar moderna jetmotorer för fågelkollisioner och annat så hade jag varit ännu mer motståndare till vilda flygningar i flygpaltsnära områden men det är ju illa ibland som det är. Dessutom kan de faktiskt vara otroligt enerverande i annars tysta miljöer.
Som vanligt handlar det nog om hänsyn i grunden och om de som faktiskt inte fattar hur man tar sådan. De som inte fattar det förstör tyvärr förr eller senare så mycket för alla andra att storebror staten känner sig föranledd att lagstifta. Det hade kanske inte varit nödvändigt om vi inte haft alla dessa puckon som inte kunnat hantera den nya frihet de helt plötsligt upplevde. Tyvärr tror jag att det här bara ett annan uttryck för den brist på hänsyn som gjort fotografering av människor alltmer komplicerad för både yrkesfotografer och andra. Jag förstår att folk är förbannade på en massa inskränkningar som gör deras vardag mer besvärlig och svårhanterlig men det hade väl varit mer konstruktivt om man kunnat sköta det här med drönarna lite bättre än vad som faktiskt gjorts.
Det är väl klart också kan i alla fall jag tycka att om man nu är en mättekniker som behöver drönare för mätning och kartering att man borde kunna se till att dessa kan sköta sitt jobb. Här handlar det ju heller inte normalt om någon kränkning av individ utan om att samla data under en tidsbegrändad upptagning. Det måste väl vara skillnad på "ett snap shot" och en mer "tidsobegränsad" övervakning med en fast installation. Ett byggföretag kanske kan ansöka om ett generellt tillstånd att filma sina byggarbetsplatser om det begränsar sig till en översiktsfilmning och inte en mer eller mindre permanent övervakning av byggarbetsplatser för det är ju en annan sak och mer åt övervakning.
==============================
Ansökan om tillstånd
16 § En ansökan om tillstånd till kameraövervakning enligt 8 § ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där övervakningen ska ske.
Om kameraövervakning ska ske i flera län med en övervakningskamera som är uppsatt på eller i ett fordon, fartyg eller luftfartyg, ska ansökan om tillstånd göras hos länsstyrelsen i det län där övervakningen huvudsakligen ska ske. Om det inte går att avgöra i vilket län övervakningen huvudsakligen ska ske, ska ansökan göras hos länsstyrelsen i något av de berörda länen.
==============================
Om nu inte länsstyrelserna har med en lämplig ruta i sina ansökningsformulär så får man väl ta och skriva en ansökan utan formuläret. Det finns inget i lagen som kräver att man måste ansöka via ett formulär. Det står bara att ansökan ska ske skriftligen.
Trots detta så har jag inga större förhoppningar om att det skulle gå speciellt lätt att få tillstånd för kameraövervakning för hobbybruk med drönare.
Kolla denna länk som beskriver möjlig utveckling från Stockholms Handelskammare - Släpp loss drönarna. Här kan man ju läsa om DHL:s önskan att leverera paket med drönare eller som en del andra som funderar på att leverera varma pizzor med drönare. Idéerna är oändliga. Man ser framförallt en möjlighet till en massa korttransporter i tätorter skulle kunna göras på detta sätt men frågan är vad folk kommer tycka om den ljudmässiga nedsmutsning som skulle drabba en allmänhet för att en del företag skulle få som de vill.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=27&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjiiMP1qPTPAhVHWiwKHeejAEY4FBAWCEQwBg&url=http%3A%2F%2Fwww.chamber.se%2Fcldocpart%2F3161.pdf&usg=AFQjCNHv6PSj6T0VJyzcx0ee2BdJ6D8Jlg
Det som sker nu är en mycket snabb utveckling av styrsystemen genom att integrera GPS-styrning och olika typer av sensorer inklusive navigationskameror. När allt det är på plats kommer vem som helst i värsta fall att kanske kunna köpa sig sin egen kryssningsmissil i hobbyaffärerna utan att något hindrar en har något emot det och det kommer nog många tycka är väldigt spännande - både de som nu köper dessa farkoster och de som funderar på om någon kommer rikta dem mot deras hus, familj, bil eller något annat de rynkat ihop över.
Jag såg för något år sedan ett klipp Micke Risedal skickade mig som visade en drönare med styrsensorer som flög GENOM en skog utan att krascha mot träden! Jag måste säga att det var minst sagt tankeväckande. Lite Semtex eller något annat sprängbart på det så är avslutningen på fyrverkeriet biff.
Jag var på Korsika för ett antal år sedan och där kunde man köpa speciellt smala knivar som det stod "Vendetta" på. Vad jag vet så är det inget stort problem att turister köper sådana och sedan åker hem och tar sina antagonister av daga men till skillnad från en fjärrstyrd drönarattack så är nog risken betydligt större att åka fast för ett knivdråp på plats en vid en fjärrstyrd attack och det kan ju säkert inspirera en del. Verkligheten överträffar nästan alltid dikten och vi har ofta inte ens fantasi nog att föreställa oss vad som faktiskt kan hända redan idag med den tekniska nivå vi nu lever med. Så det kanske faktiskt finns ett visst fog för att myndigheterna är med när den här bollen studsar upp med full kraft. Vi är som sagt endast i en yrvaken början av dessa möjligheter och i värsta fall av de potentiella problem denna teknik kommer ge.
Problemet är att lagen kom till långt innan drönare blev billiga (och därmed vanliga). I ett rättssamhälle måste dock lagen gälla, så det enda rimliga i det här läget är att ändra på lagen. Att bli irriterad för att Högsta förvaltningsdomstolen har gjort en tolkning av lagen som man ogillar är inte speciellt konstruktivt.
Regeringen har ju också insett att lagen är föråldrad och tillsatte redan för ett år sen en utredning som ska föreslå en modernisering.
eller har du bara haft trasiga leksaker i ditt liv?
Jag jobbar professionellt med detta liksom de andra i branschen.
Mitt tips är dock att den även kommer ett tillägg att samtliga drönare måste förses med transpondrar så att de kan spåras av allmänhet och polis. Tills dess kommer alla att flyga på som vanligt. Vad ska myndigheter göra åt det??
Nej, faktiskt inget av dem. Grejen med drönare är att kameran inte sitter fast utan rör sig fritt och det är jag som manövrerar den på platsen där det ska fotograferas.
Jävla skitdomstol som bara ger folk med dåligt förtroende för myndigheter vatten på sin kvarn.
Platsen som manövreringen ska ske från, för att inte kameran ska vara tillståndspliktig, är platsen där kameran befinner sig.
Är det nu förbjudet att använda t ex PocketWizard för att trigga en kamera om allmänheten (publik) kan synas på en bild?
(dock begränsad flygtid...)
https://www.facebook.com/FrozentimeImages/photos/a.440346635992903.111729.351064591587775/1410990102261880
Undantag från tillståndsplikten
10 § Tillstånd till kameraövervakning krävs inte
1. vid övervakning som sker med en övervakningskamera som för
säkerheten i trafiken eller arbetsmiljön är uppsatt på ett
fordon, en maskin eller liknande för att förbättra sikten för
föraren eller användaren,
Kan det då vara ok att ha en kamera på drönaren för att förbättra sikten för föraren?
Kameran kommer att riktas mot platser dit allmänheten har tillträde. Den är
därmed tillståndspliktig enligt 8 § kameraövervakningslagen.
Undantags
-
regleringen i 10 § första stycket 1 är inte tillämplig.
Tyvärr så lär det istället bli så att alla dessa regler och krångligheter resulterar i att ännu färre lagar och regler följs inom drönarflygning.
Intressant jämförelse är när Radiotjänst ville avgiftsbelägga alla datorer eftersom de KUNDE användas till att titta på SVT. Senare fick de backa då en dator inte kan anses som sin huvudsakliga uppgift att ta emot TV-utsändningar. Samma sak borde gälla för drönare avsedda för rekreation och inte övervakning.
SVT har väckt frågan om inte rätten att samla in material till grundlagsskyddade medier står över kameraövervakningslagen. Det vill säga att om du filmar eller fotar för en tidning eller för TV så kan den rätt att utöva den grundlagsskyddade rättigheten gå före. Men detta verkar vara rättsligt oprövat och det kan bli dyrt att vara det första fallet.