Annons
Artiklar > Krigsfotografen vid frontlinjerna

Krigsfotografen vid frontlinjerna

Vanligtvis väljer pressen i Sverige att inte visa alltför laddade bilder av människor som är allvarligt skadade eller döda. Men ibland gör redaktionerna ett undantag, och just ett sådant har gjorts för fotojournalisten Niklas Meltios reportageserie från Syrien.

– Det var andra gången jag var i Syrien i år. Första gången var jag där i februari och mars och jobbade i tre veckor, berättar Niklas.

Han fokuserar på rebeller, på de civila som slåss mot regimen, och har tagit det som ett slags tema i sitt fotograferande. Infallsvinkeln är intressant och visar tydligt civilbefolkningens vardag vid frontlinjen som vi i västvärlden till största delen av tiden är lyckligt ovetande om. Till bildreportaget i Dagens nyheter skriver Åsa Tillberg i sin text att svenska medier inte är på plats där det är som värst eftersom situationen medför en akut livsfara.
– Det är när media inte längre är välkomna som man vet att det finns något att berätta. Om ingen annan åker dit är det just dit jag tänker åka.

Ett underordnat problem är en följd av att regimerna föredrar att omvärlden inte ser och rapporterar om vad som händer. Så hur kommer Niklas egentligen ut till frontlinjen?

– Regeringen i Syrien vill ha bort media, så för tillfället kan jag inte kommentera det. Men jag kan ju säga att jag inte skulle bli insläppt på visum.

Vi lämnar det. I stället pratar vi om känslor som väl är naturliga att känna när man befinner sig en hårsmån från döden. Rädsla och ångest.

– Hm … Jag trivs med att jobba i krisområden. Kanske är det genetiskt, att man antingen blir rädd eller inte? Jag har en aktivistbakgrund och jag ville ta det vidare, att visa och vara med att påverka, och det var därför jag sökte mig till journalistiken och sedan konfliktområdena. Och så länge man överlever i början så går det ju bra. Det var egentligen aldrig något val för mig utan något som skedde naturligt.

Niklas beskriver hur han i början tänkte att det var kört när han hörde skottlossning de första gångerna. Men hur han successivt vande sig och lärde sig att höra på vilket avstånd skotten avfyrades och från vilket håll. Det är själva nyckeln till överlevnad enligt Niklas, att hålla huvudet kallt, att hela tiden tänka och att vara alert. Att inte tappa huvudet och blint rusa iväg. Att hantera situationen.

– Men visst har jag tänkt i efterhand att ”det där var fan inte bra”. Som när rebellgruppen jag var ute med blev attackerade av två helikoptrar. De cirkulerade över oss och lät kulorna regna ner medan vi kröp ihop under ett träd. Fast det var inte förrän rebelledaren slöt ögonen och började be som jag insåg att det var kört. Ofta kan man påverka situationen så att man inte kommer till skada, men mot helikoptrar har man inte en chans. I efterhand tycker jag att erfarenheten var lärorik. Det är trots att en situation som många civila råkar ut för i krig.

Självklart är det inte bara att knalla ut i ett krig med en kamera i handen och komma hem med bilder som visar en verklighet och som känns äkta. Bakom Niklas arbete ligger åtskilliga timmar investerade i att bara hänga med och lära känna nyckelpersoner. Förtjänar han inte sitt sällskaps förtroende kan han inte komma tillräckligt nära för att visa ärliga bilder från insidan.

– Jag är inte religiös, jag är journalist. Men för att förstå och kunna snacka med människorna har jag läst Koranen och satt mig in i islam. För mig är det en självklarhet att göra noggrann research.

Att Niklas själv inte delar den rådande religiösa övertygelsen leder ofta till att han får hitta på egna reservplaner.
– Rebellerna är ofta inte militärer och har kanske ingen som helst militär träning. Ibland kan situationen se så mörk ut att de säger ”vi far ut nu, och vi planerar inte att komma tillbaka”. De dör hellre vid fronten och blir martyrer, speciellt då de inte har något att gå tillbaka till. Då måste jag antingen avstå från att följa med, eller på egen hand planera för hur jag ska ta mig levande därifrån om det värsta skulle hända.

Sista gången Niklas var i Syrien levde han uppe i bergen med en rebellgrupp i nästan två veckor. Familjen – frun och den 4-åriga sonen – hade han ingen kontakt med alls under den tiden. Rebelgruppen bodde i små gårdar och i lerhyddor, och sov på mattor direkt på marken. I början var Niklas försiktig med kameran fram till tidpunkten då han var så självklar i gruppen att ingen längre brydde sig om honom. När han byter grupp, eller måste röra sig i riskfyllda områden, har han också god hjälp av att han på förhand lärt känna rätt människor som kan gå i god för att Niklas är den han utger sig för att vara.

– Innan man åker till en frontlinje vet man att man måste avstå från bekvämligheten hemma, så det är sällan några problem att ställa om sig. Men det är värre när jag kommer hem igen. Det är så stora kontraster, och jag vill åka tillbaka så snart som möjligt för att fortsätta att jobba för en förändring.



Publicerad 2012-06-17.

6 Kommentarer

Team Member 2012-06-17 09:58  
Det är bra att det fortfarande finns folk som frivilligt ger sig iväg och dokumenterar verkligheten utanför skyddsnäten.
Vinski 2012-06-17 11:18  
De som har vägarna förbi Vasa i Finland i sommar kan ta del av hans utställning med bilder från Libyen 2011
http://www.galleryibis.com/sv/
Shogun 2012-06-17 14:37  
Åsa och Niklas bör tänka sig för eftersom krigsrapportering kan vara en drog, som blir svår att avstå från. Kom också ihåg att ingen - absolut ingen - överlever ett krig helt oskadd. Fysiska skador läks men djupa ärr i själen blir bestående och kan vara besvärande även för dem som står en nära.
Elias Fuchs Toll 2012-06-17 18:35  
Är det en kula eller en hylsa som flyger därpå bilden?
rautio 2012-06-17 20:46  
Claes-Göran. Det ligger mycket i det du säger. Och det är först på senare tider man börjat öppet diskutera om hur konflikter påverkar bl.a journalister och andra som jobbar i dessa förhållanden, och det är väldigt bra att den diskussionen förs. Man kommer aldrig hem likadan som man åkte iväg. Det man bär med sej är ett medvetet pris man betalar. Men så är det, ingenting här i livet kommer gratis och jag har tills vidare resonerat att jag är färdig att betala det priset för den inverkan rapporteringen kan ha.

Ellas. Det är en hylsa. Kulorna brukar bli ett svart sträck på bild i bästa fall.
Shogun 2012-06-17 23:34
Niklas, det är ditt val och du är säkert duktig på det du gör. Men priset kan bli mycket högt för dina nära och kära. Jag var själv ung och obunden då jag reste ut till mitt första krig och fick genast smak för de härliga adrenalinkickarna. Idag däremot, 50 år och 22 krig senare, skulle jag nog vara både en bättre make, far och morfar om jag inte hade sett och upplevt så mycket lidande och elände. Tro mig, Niklas, även om man överlever så kan man ändå bli en ganska jobbig person att leva med.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar