Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Konst från 1600-talet tidigt fotografi?

Konst från 1600-talet tidigt fotografi?

Den Texas-baserade uppfinnaren Tim Jenison tror sig ha hittat förklaringen till den holländska konstnären Johannes Vermeers fotorealistiska konst.

Tim Jenison har länge haft ett närmast överdrivet intresse för den holländska konstnären Johannes Vermeer. Konstnären, som var verksam mitten av 1600-talet, målade närmast fotorealistiskt, och det är det som Tim Jenison hakat upp sig på.

Det gick så långt att han bestämde sig för att försöka återskapa en av Vermeers målningar; Musiklektionen (The music lesson). 

− Vissa nätter när jag ska sova är allt jag kan tänka på att måla en Vermeer - och jag är ingen konstnär, säger han i dokumentären om hans arbete.

Det tog över fem år att bygga upp rummet Vermeer målat av, och att bygga de optiska maskiner Tim Jenison tror att Vermeer kan ha använt sig av. Men resultatet är häpnadsväckande. Om uppfinnaren från Texas har rätt, kan Vermeer ha ägnat sig åt en typ av fotografering 150 år innan kameran uppfanns.



Publicerad 2014-06-25.

12 Kommentarer

Måns H 2014-06-25 10:47  
Kul video!

Men inte behövs det avancerad optisk utrustning för att nytillverka Vermeertavlor. Kolla Han van Meegeren ex vis på Wikipedia. Han skapade konstverk som såg ut som Vermeertavlor och signerades som sådana. Experterna hänfördes av fynden. Han sålde dessa för multimiljonbelopp i dagens penningvärde. Alltihopa uppdagades efter andra världskriget. Hermann Göring hade köpt en sån målning. van Meegeren höll på att bli dömd som landsförrädare men ville hellre bli ansedd som mästerförfalskare och avslöjade hur han tillverkat tavlorna.
mats lindfors 2014-06-25 11:40  
Den engelska konstnären David Hockney har gjort en BBC-serie om den optiska (fotografiska) linsens tidiga användande inom konsten. Dessutom så har han skrivit en bok i ämnet
Secret Knowledge: Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters
http://www.amazon.com/Secret-Knowledge-Expanded-Edition-Rediscovering/dp/0142005126
Boken är en utmärkt läsning för den riktigt bildintresserade. Kan varmt rekommenderas!
Christer Törnkvist 2014-06-25 13:31
Jag rekommenderar David Hockneys serie också.

Dessutom är hans egna bilder intressanta.
Heritage 73 2014-06-25 14:53  
Vermeer använde, liksom många andra konstnärer vid den tiden, Camera Obscura, alltså en hålkamera för att få perspektiv etc. så korrekt. Finns f.ö. beskrivet i romanen "Flickan med pärlörhänget", författaren minns jag inte, men romanen har också filmatiserats.
drjukebx 2014-06-26 18:15  
"Get the colours accurate with mechanical means". Poppycock.
"Something an artist really cannot see." Poppycock..
Ögat
är
verktyget.
Vad såg van Gogh? van Eyck?
Optiska verktyg kan ändra förutsättningarna och underlätta arbetet.
Men det är allt. Konstnären gör tavlan.
Nils Bergqvist 2014-06-26 18:53  
Är detta verkligen en nyhet? Det har länge varit känt att man inom arkitektur och konst använde Camera Obscura med spegelreflex tillsammans med optiska linser. Länk till en sådan från 1685 här: http://www.pinterest.com/pin/232709505717052775/
Man skissade upp med detta ganska smidiga hjälpmedel och kunde lätt även förstora små skisser med hjälp av rutmönstersystem. Sedan kunde man i lugn och ro måla dit naturtrugna färger. Även Leonardo da Vinci lär ha använt såna här kamerahjälpmedel i sitt konstnärskap vid slutet av 1400-talet och början av 1500-talet.
Själva kameran med enbart pinhole är annars känd sedan 1100-talet då en vetenskapsman i Irak lär ha konstruerat en sådan. Annars lär kineserna även ha experimenterat med detta före 1100-talet. Fotografi utan kamera, med ljuskänsligt silverbaserat material gjordes 1727 av Johan Heinrich Schulze i Tyskland. Han kände då inte till principen att fixera bilden så att den blev beständig, det började man med ca 100 år senare, liksom att man inte förrän då började använda den sedan länge uppfunna kameran tillsamman med ljuskänsliga silvermaterial. Fotografer och andra kanske ska lära sig historien om det egna mediet lite bättre?
Nils Bergqvist 2014-06-26 19:32  
Tillägg: Målade eller med andra icke fotografiska tekniker uppkomna bilder är fö. inte fotografi i teknisk mening. Det ska till ett ljuskänsligt material/medium för att det ska vara ett fotografi per definition. Annars är ju per automatik alla bilder som har fotografi som förlaga (vilket är ganska vanligt inom konsten) att betrakta som fotografi. Så frågan i rubriken är inte relevant i sammanhanget, då Vermeers bilder är målade. Däremot gjordes fotografiska bilder utan kamera 1727. Fotografi utan kamera är möjligt, bilder med hjälp av ljus på ljuskänsligt material. Fotografiska bilder utan ljuskänsligt material är däremot en omöjlighet.
J. Patric 2014-06-27 18:46  
Idag är vi bekväma med alla förenklingar. Kamerorna sköter alla inställningar själva, så vi slipper tänka. Våra villor kommer som färdiga väggar direkt från fabrik, bara att smälla upp. Konstverk idag är lätta att göra, bara svetsa ihop lite skrot, eller kladda på en tavla. Eller bara köpa en burk tomatsoppa och ställa den på en piedestal. Musiken kan göras på dator, eller så räcker det med att hamra på en gitarr och skrika.

Därför förbluffas vi av forna tiders konstnärer, kompositörer och hantverkare. Hur kunde man måla så bra? Hur kunde man skriva så avancerad musik? Hur kunde man ha en sådan känsla för arkitektur och snickarglädje? Det skulle kosta många många miljoner idag, och ingen skulle ens idas försöka på det själv. Det skall gå fort och kosta så lite som möjligt.
TVS 2014-06-27 21:09  
Jag har sett dokumentären och de flesta av de kommentarer som är skrivna här bemöts i dokumentären. Bland annat så används boken av David Hockney, samt att "Camera Obscura" inte fungerar för det som till sist blir slutresultatet, utan måste modifieras. Och nä, ett öga uppfattar inte samma sak som ett kameraobjektiv/en lins eftersom våra ögon inte kan se tonskillnader om de inte är direkt bredvid varandra... så mycket ignorans i ett kommentarfält, istället för att pladdra, informera er!
Nils Bergqvist 2014-06-28 09:10
Även om Vermeer har använt egna optiska instrument (som ingen annan kände till eller har känt till av någon anledning), så gör det ju inte hans konst till något slags fotografi för det. Det krävs ett ljuskänsligt medium för det, vilket saknas. Så mycket ignorans inför detta faktum eller hur?
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS