Länktips
Andrey Pavlovs tillbringar åtskilliga timmar ute i skogen när han fotograferar röda skogsmyror. Till sin hjälp har han ett makroobjektiv och ett tålamod utöver det vanliga.
Att det är just myror som förekommer i Andrey Pavlovs ovanliga bilder beror på hans fascinerade beundran av det lilla krypet.
– Myror har en gemenskap i sitt samhälle där de bryr sig om de svaga. De använder en hel del miljövänliga metorder för livsuppehållande och har utvecklat en strategi för överlevnad i en värld som ständigt krymper. De har funnits i 150 miljoner år, och kommer att fortsätta leva - om inte människan tar död på hela planeten vill säga.
Sina fotomodeller hittar han i skogen femtio meter bakom huset. Han slår sig gärna ner bredvid myrstigarna för att inte råka trampa ihjäl insekterna. Kulisserna bygger han av vad han hittar på plats och väntar på att myrorna ska promenera in i bilden. Det är en tidskrävande hobby. Andrey tillbringar större delen av sin vakna tid mellan maj och oktober ute i skogen sedan en ryggskada sju år tillbaka. De flesta timmarna ägnas åt att fundera ut tillvägagångssättet - han vill bara jobba med modeller som frivilligt ställer upp på att iscensätta hans visioner. När hans rygg gör för ont fotograferar han i trädgården.
För att få myrorna att göra som han vill fejkar han en fiende eller ett byte. När Andrey fångat deras uppmärksamhet regisserar han allt från en till flera myror. Fast egentligen räcker det med att bara en myra gör som han vill.
– Om en myra följer mig följer de andra efter. Fast det är lättare sagt än gjort, jag tror att det tog mig mellan två till tre år innan jag lärde mig knepet.
Andrey använder en Panasonic DMC-G1, oftast med objektiven 14-45/3,5-5,6 och 45-200/4,0-5,6, en Raynox DCR-250 makro-konverter och, när ljuset inte räcker till, blixten Metz 28 CS-2 eller Yongnuo 460 ll. Slutresultatet skapar han genom att lägga samman flera exponeringar i ett bildbehandlingsprogram.
Fler bilder av Andrey Pavlov kan du se på www.lensart.ru.
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172
Tack för påpekandet. Jag har korrigerat i artikeln och frågat efter vilket objektiv fotografen använder.
Information om vilka objektiv fotografen använder är nu inskriven i artikeln, och han tipsar även om att exif-informationen finns tillgänglig tillsammans med bilderna på lensart.ru.
Jag ryser vid blotta tanken på all tid som är satt på att klippa ut myrorna och sedan sätta ihop dessa montage.
Jag tror inte riktigt på din teori om lim.... Det är för många myror och för mycket myr-älskande här för att han skulle börja limma fast dem. Ta till exempel bilden med fotbollsspelande myror. Det finns inte en chans i världen att myrorna skulle ha ställt sig i en perfekt rektangel runt "planen" och att det skulle ha funnits myror som "spelade" samtidigt.
Hans "Skräckbild" med "No monsters at rotten swamp"; Får du tre baggar att ställa upp så, så är det bra gjort. Där ser du dessutom att det fattas en skugga på myrans ben på trädet.
Detta är proffsiga montage i stil med flugherren som finns här på fotosidan. =)
Grymma bilder, fast det är väl mer iscensatt än klippa-klistra vad jag förstår av artikeln! Det är väl det som är mest häftigt, att han lärt sig att regissera myrorna!
Nu vill jag inte förstöra fröjden, men det är ganska klart att det är väldigt mycket klippa-klistra med dessa bilder. Inte alla, men det finns ingen chans till att man får vilda myror att posera bättre än många Hollywood-skådisar.
Det är dock fortsättningsvis en av de bästa bilderna jag har sett. Speciellt inom denna genre.
//CZ
www.zayaphotography.com
Det väcker samtidigt många funderingar kring tekniken han använder.
-hur klarar han så skarpa makrobilder utan stackning? Om nu myrorna är levande tror jag knappast han hinner ta mer än en bild i taget.
-en exif fil visar t. ex. 1/60 sec. ändå är bilden knivskarp. Har myran stått alldeles stilla under exponeringen?
Det står ju i artikeln att slutresultatet får han genom att slå ihop flera bilder dvs stacka. Frågan är snarare om han först ställer in skärpan närmast kameran och sen sitter och väntar tills en myra ställer sig där och tar första bilden. Ställer skärpan i mitten, väntar på rätt ögonblick, tar bilden osv. och sen i slutet lägger ihop bilderna till en enda. Är kameran fast så lär ju det fungera och möjligheten att få skärpedjup samtidigt som myrorna hamnar på den plats han vill...