Gyllene snittet är ett sätt att dela in en sträcka eller en yta i harmoniska proportioner. Konstnärer har ända sedan antiken utnyttjat gyllene snittet i bildbyggnaden.
För att dela en sträcka enligt gyllene snittet gör man som följer. Om vi kallar sträckan ABC där AC är hela sträckan och B är en punkt någonstans längs sträckan, ska sträckan BC förhålla sig till AB som AB förhåller sig till AC. Alltså: BC/AB = AB/AC.
Ett enklare sätt, (tycker jag som är dålig på matematik), är att istället använda passare och linjal och rita upp delningen såhär:
Dela AC på mitten (B). Rita upp sträckan CD vinkelrätt mot AC. CD ska vara lika lång som halva AC. Förbind A och D med en rät linje. Sätt passarens nål i D och rita från C mot AD tills AD skärs i punkten E. Sätt passarens nål i A och rita från E ner tills sträckan AC skärs. Där har du det gyllene snittet.
Gyllene rektangeln
Ett annat sätt att jobba med gyllene snittet är utifrån en s.k. gyllene rektangel. Rita såhär:
ABCD är en kvadrat. Dela sträckan CD på hälften så får du punkten E. Sätt passarens nål i E och rita ner från B tills CD:s förlängning skärs i punkten F. AGCF är nu en gyllene rektangel. Det gyllene snittet ligger i punkten D. Man kan sedan fortsätta att rita gyllene rektanglar inuti varandra som ryska dockor. Se den sträckade linjen.
I och för sig en trevlig teknisk beskrivning om hur man räknar fram alternativt ritar fram det gyllene snittet. Saknar dock en förklaring till hur detta skall användas praktiskt i bildskapande. Denna artikel känns som ett hafsverk jämfört med de andra två artiklarna som var bra.
Hej Fredrik och Kent. Hur man använder gyllene snittet i sitt bildskapande är upp till var och en. Man kan ha i bakhuvudet att en bra placering av ett bildelement man vill ska vara betydelsebärande, utan att för den skull dominera är i gyllene snittet. Bäst tycker jag det är att lära sig var det gyllene snittet hamnar i olika format och sedan glömma det. Det finns där ändå när man börjar fundera över placeringen av bildelementen...
Hej!
Jag brukar förenkla gyllene snittet till att dela in bildytan i tre lika stora delar, både på längden och bredden, och i en eller flera av de bildade skärningspunkterna placera det som ska tilldra sig intresset i en bild. Inte så vetenskapligt men ganska effektivt...
Gunilla, när man delar in en bilden i tre lika stora delar på brädden och på höjden, så är det inte längre gyllene snittet, utan "tredjedelsregeln." Men vist är dem snarlika. mvh. Klas Gidlöf
Teoretiskt säkert helt korrekt men väldigt luddigt och opedagokiskt förklarat. Bättre anknytning till praktiken med några exempel hade nog förtydligat det hela.
Om man vet vad hela gyllenesnittet grejjen går ut på så kan man få användning av det på många olika sätt... och inte minst när man fotar. Om man tex. analyserar en bild som man tycker är bra, då kanske man märker att det finns något i bilden vid det gyllenesnittet som "gör" bilden. Om den saken tex. inte hade vart vid det gyllene snittet så kanske man inte alls hade tyckt det var samma harmoni till exempel. Men den här artickeln kanske inte är så givande om man inte vet hur själva snittet fungerar/påverkar en. Jag tyckte den va bra iaf.
När man börjar kolla runt lite blir man förvånad över hur mycket som är uppbyggt enligt gyllene snittet. Formatet på mitt VISA-kort, Coca Cola-märket på flaskan är placerad enligt GS och så vidare och så vidare.
Tobias, förutom det som de två "Mikaelarna" helt riktigt säger föreslår jag också ett besök i konsthistorien. Låna t.ex. "Konsten" (Janson) på biblioteket och bläddra i den. Gyllene snittet är närvarande på ett eller annat sätt nästan över allt. Titta på Picassos kubistperiod så får du se idel mästerstycken i bildbyggnad och komposition trots att de ibland verkar så slumpartade...
Mycket intressant, redan de gamla grekerna var mästare på detta...
Panthenon eller vad det nu heter är byggd efter principen ovan, det var oerhört intressant, de har byggt kolossen runt och vint, har för mig att det kallas optisk synvilla, dvs en betraktare på en viss punkt ska kunna se det optimala panthenon.
Fast när man synar byggnaden närmare ser man att inget är rakt...
Alla hus runt om är placerad noggrant för att upphöja bilden av panthenon.
Detta visades i Discovery för inte så länge sedan...
Jag tycker det är roligt med teoretiska artiklar. Jag har läst en del om det gyllene snittet tidigare. Nu blev jag återigen påmind om att använda det i bildskapandet. Tack!
En konstnär, och dit bör man väl räkna fotografer, besitter ju ett visst mått av bildsinne och vad som känns "rätt" vad gäller komposition för att göra det bekvämt för betraktarens öga att stanna kvar i bilden! Bra att veta hur gyllene snittet fungerar så man kan börja bryta mot alla regler och skapa nya spännande bilder med annorlunda infalsvinklar!
Varför inte bara konstatera att sträckorna som delats upp enligt gyllene snittet blir 0,618 och 0,382 om utgångssträckan är en enhetssträcka med längden 1, dessa tal kan sedan apliceras på allehanda figurer och sträckor.
Skulle önska ett mer praktiskt inriktad artikel.
Hej! enormt givande artikel, tycker en del är lite ojust. teoretisk sett så är det matematik, men praktiskt när man "söker" sin bild så finns det där. den känslan av att bilden blir bra. jag söker alltid svar på mina frågor och ibland kan det vara skönt med GS om man te.x ska beskära en bild så kan man använde den lite längre och metodiska vägen och få ett matematisk korrekt resultat... men helt ärligt alla ni som fotar. Känslan finns där. och namnet är Gyllenesnittet :D (glad amatör) /Frank
En lite väl teoretisk artikel. Några exempel på dr man använt det vore bra för de som inte förstår innebörden. Gyllene snittet finns ju i allt omkring oss! Horisonten är det, det finns överallt i naturen. m.m Reklamskapare tar ofta hjälp av gyllene snittet när de väljer placering av texten. Ofta har man ju en känsla av var objektet passar när man fotar, men det är absolut värt att ha det i bakhuvudet!
Dela en sträcka i tre lika delar. Det Gyllene snittet ligger då ungefär vid delningen av sträckan i förhållandet ett till två.
Ändå bättre är att dela sträckan i fem lika delar. Då ligger det Gyllene snittet nära delningen av sträckan i förhållandet två till tre.
Andra delningar är:3:5, 5:8. 8:13, 13:21 osv.
Det är Fibonaccis talserie 1/2, 2/3, 3/5, 5/8, 8/13, 8/21.. som konvergerar mot det Gyllene snittet
Gyllene snittet i praktiken är det många som vill se. Det är svårt då det inte är "bokstavligt" menat med de här måtten. Se det som ett ramverk att bygga runt. Eller om du är musiker så tänk på det som rytmsektionen du har bakom dig...
Massor av exempel här: http://bildburen.blogspot.com/
Matematik är ett språk.
Pytagoras, och kanske framför allt Euklides, beskrev hur olika proportioner förhöll sig. Bokstavligt handlar det om hur man delar en linje av en viss längd på det mest harmoniska vis som går... Frågan är om det gyllene snittet är verklighet eller inte... men de lyckades skapa en matematisk dikt som har fascinerat eftervärlden. Så enkel, så exakt, så expanderbar. Dikten beskriver vår omvärld med precis den exakthet, eller brist där av, som gör att man undrar om det är sant eller inte... Förnära för att vara lögn. Lite för avvikande för att vara absolut sanning. Tveklöst matematisk vacker prosa.
Pytagoras och Euklides efterföljare har utvecklat teorin in absurdum... Det har tidvis till och med varit ett gudomligt teorem! (För att kontra Skenbild:s lallande om ”ramverk”. Skenbild hade bränts på bål under medeltiden... ;0))!
Även om gyllene snittet kan tillämpas på oändligt olika sätt, så har man som fotograf lättast att tillämpa Fibonaccis teorier. 3:je dels regeln kommer från Fibonaccis.
2/1=2
3/2=1,5 Tredjedelsregeln
5/3=1,6667
8/5=1,60
13/8=1,625
(13+8)/13=21/13=1,615
.
.
233/144=1,618
.
.
Ju längre man fortsätter i talserien, ju närmare kommer man det gyllene förhållandet φ
φ=(1+√5)/2=1,61803398874989484820...
vilket är ett irrationellt tal... (Decimalerna fortsätter i oändlighet utan mönster...) och egentligen går det inte att beskriva exakt med rationella tal. Fibonaccis talserie kommer dock mycket nära!
Här följer en figur som illustrerar tillämpningen Fibonaccis delningar på en bild med 4:3 förhållande, fortfarande det vanligast förekommande vad gäller stillbildskameror. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1889705&target=_blank
Det går dock lika bra att tillämpa på vilka format som helst... 16:9 (HD-TV), 16:10 (Numer vanligare än 4:3 till datorer), 3:2 (standard fotopapper), (1+√2):2 (Standardpapper som A4 etc)
och utan att förminska betydelsen av alla de tusen format som förekommer, (1+√5):2 (Gyllene rektangeln).
Fibonaccis delningsregler är dock en grov förenkling av gyllne snittet, vilken även beskriver objekts uppbyggnad eller interna förhållanden. Av linjer bygger man rektanglar, vilka vidare beskriver spiraler. Gyllene snittet tillämpas även med vinklar, stjärnor (pentagram). Just som fotograf har man kanske lite svårt styra över hur objekten på bilden är uppbyggda, såvida man inte komponerar objekt efter ett visst mönster då, eller finner ett befintligt mönster att föreviga. Fibonaccis delningsregler anses dock särdeles effektiva då man beskär en bild, om man vill uppnå harmoni i en bild... Det som händer, eller blickfånget, ska vara i bildens gyllene snitt, ett av de fyra möjliga skärningspunkter delningsreglerna anger...
Lite länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vector_Video_Standards2.svg http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size
En mycket bra matematiskt förklaring. Jag har sammanställt lite information om gyllene snittet på min hemsida med exempel foton, då är det kanske enklare att förstå :-)
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
31 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/Maverick
Jag brukar förenkla gyllene snittet till att dela in bildytan i tre lika stora delar, både på längden och bredden, och i en eller flera av de bildade skärningspunkterna placera det som ska tilldra sig intresset i en bild. Inte så vetenskapligt men ganska effektivt...
Intressant med gyllene snittet för man finner det på så många sätt i naturen, t.ex en spiralsnäcka
Panthenon eller vad det nu heter är byggd efter principen ovan, det var oerhört intressant, de har byggt kolossen runt och vint, har för mig att det kallas optisk synvilla, dvs en betraktare på en viss punkt ska kunna se det optimala panthenon.
Fast när man synar byggnaden närmare ser man att inget är rakt...
Alla hus runt om är placerad noggrant för att upphöja bilden av panthenon.
Detta visades i Discovery för inte så länge sedan...
Skulle önska ett mer praktiskt inriktad artikel.
AGFC är en gyllene rektangel.
Förresten vad då gyllene?
ABCD är ingen kvadrat. ABDC är en kvadrat.
Ändå bättre är att dela sträckan i fem lika delar. Då ligger det Gyllene snittet nära delningen av sträckan i förhållandet två till tre.
Andra delningar är:3:5, 5:8. 8:13, 13:21 osv.
Det är Fibonaccis talserie 1/2, 2/3, 3/5, 5/8, 8/13, 8/21.. som konvergerar mot det Gyllene snittet
Om inte, fan va dumt!
Massor av exempel här:
http://bildburen.blogspot.com/
/Ingemar E
Matematik är ett språk.
Pytagoras, och kanske framför allt Euklides, beskrev hur olika proportioner förhöll sig. Bokstavligt handlar det om hur man delar en linje av en viss längd på det mest harmoniska vis som går... Frågan är om det gyllene snittet är verklighet eller inte... men de lyckades skapa en matematisk dikt som har fascinerat eftervärlden. Så enkel, så exakt, så expanderbar. Dikten beskriver vår omvärld med precis den exakthet, eller brist där av, som gör att man undrar om det är sant eller inte... Förnära för att vara lögn. Lite för avvikande för att vara absolut sanning. Tveklöst matematisk vacker prosa.
Pytagoras och Euklides efterföljare har utvecklat teorin in absurdum... Det har tidvis till och med varit ett gudomligt teorem! (För att kontra Skenbild:s lallande om ”ramverk”. Skenbild hade bränts på bål under medeltiden... ;0))!
Även om gyllene snittet kan tillämpas på oändligt olika sätt, så har man som fotograf lättast att tillämpa Fibonaccis teorier. 3:je dels regeln kommer från Fibonaccis.
2/1=2
3/2=1,5 Tredjedelsregeln
5/3=1,6667
8/5=1,60
13/8=1,625
(13+8)/13=21/13=1,615
.
.
233/144=1,618
.
.
Ju längre man fortsätter i talserien, ju närmare kommer man det gyllene förhållandet φ
φ=(1+√5)/2=1,61803398874989484820...
vilket är ett irrationellt tal... (Decimalerna fortsätter i oändlighet utan mönster...) och egentligen går det inte att beskriva exakt med rationella tal. Fibonaccis talserie kommer dock mycket nära!
Här följer en figur som illustrerar tillämpningen Fibonaccis delningar på en bild med 4:3 förhållande, fortfarande det vanligast förekommande vad gäller stillbildskameror.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1889705&target=_blank
Det går dock lika bra att tillämpa på vilka format som helst... 16:9 (HD-TV), 16:10 (Numer vanligare än 4:3 till datorer), 3:2 (standard fotopapper), (1+√2):2 (Standardpapper som A4 etc)
och utan att förminska betydelsen av alla de tusen format som förekommer, (1+√5):2 (Gyllene rektangeln).
Fibonaccis delningsregler är dock en grov förenkling av gyllne snittet, vilken även beskriver objekts uppbyggnad eller interna förhållanden. Av linjer bygger man rektanglar, vilka vidare beskriver spiraler. Gyllene snittet tillämpas även med vinklar, stjärnor (pentagram). Just som fotograf har man kanske lite svårt styra över hur objekten på bilden är uppbyggda, såvida man inte komponerar objekt efter ett visst mönster då, eller finner ett befintligt mönster att föreviga. Fibonaccis delningsregler anses dock särdeles effektiva då man beskär en bild, om man vill uppnå harmoni i en bild... Det som händer, eller blickfånget, ska vara i bildens gyllene snitt, ett av de fyra möjliga skärningspunkter delningsreglerna anger...
Lite länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vector_Video_Standards2.svg
http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size
En mycket bra matematiskt förklaring. Jag har sammanställt lite information om gyllene snittet på min hemsida med exempel foton, då är det kanske enklare att förstå :-)
http://lahn.nu/fotografitips/gyllene-snittet/
Mvh Daniel