Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh
Owe
Skämt åsido, det är fortfarande en stor fördel om man både behärskar att starta-flyga-landa sin helikopter, på samma sätt som det inte är någon nackdel att kunna exponera rätt o komponera sin bild.
Mvh.
/Janne
Edit: såg att han numera flyger en Oktokopter trots att bilden visar en Logo 600.. När det gäller multirotormaskiner är det "lättare" men det är fortfarande många parametrar som man skall ha koll på för att det skall fungera på ett säkert sätt..
Alltså inte att beblanda med billiga out-of-the-box-leksaker.
/Jonas, Skyview Flygfoto
Här är ett exempel på en sådan:
http://www.uastech.com/platforms.htm
Det är bara att välja önskad position och trycka på en knapp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeldar
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Skeldar
Man måste komma ihåg att det behövs tillstånd från Transportstyrelsen samt en försäkring. Sedan måste försvaret granska dina bilder innan spridning (om du inte erhållit självgranskningsrätt).
Flyger själv med Hexacopter och säljer bilder. Fungerar all teknik är det lätt men det kan ta oerhört mycket tid om ngt falerar och du ska felsöka eller du kör i backen. Jag har sjäv byggt två hexacoptrar.
Marknaden har exploderat med multirotorhelikoptrar och de är väldigt mycket enklare att hantera än vanliga helis. Som tur är så sjunker priserna...
//Jonas, Skyviewflygfoto.se
Att bygga en quadrokopter (4 propellrar med struktur av ett kryss) kan man svänga ihop under tusenlappen inklusive radio. All elektronik finns på hobbyking och alu-strukturen finns på bauhaus :)
Citat från sidan -"Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker."
Dvs, du behöver inget tillstånd för att ta bilderna, men för att publicera dom krävs fortfarande tillstånd..
För den som är intresserad och vill veta mer kan jag rekommendera ett besök på rcheli.se där man kan spana in sektionen FPV och Flygfoto, där finns massa kul om bla multirotormaskiner och det finns flertalet riktigt kunniga individer som kan svara på frågor och ge tips..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2424196&target=_blank