Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Intervjun spänner över allt från en första föreläsningen i praktisk filosofi till journalistikens teoretiska problem. Och som sagt var har inslaget med New York att göra? Tillika framstår intervjun som föga sanningssägande med ett intervjuoffer som undviker all ögonkontakt med intervjuaren och kameran.
Eller med Tegnérs ord: "det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda"!
Det är ett i-landsproblem att det kan bli mycket av mediarapportering om detta, för oss rika, bortskämda västerlänningar. Men vi kan stänga av tv:n och avskärma oss. Det kan inte de människor som lever mitt uppe i eländet.
Lars jag läste ditt inlägg i går och förvånas över att ingen annan reagerat?
Förstår inte riktigt vad du vänder dig mot? Att hon inte är kanon framför kameran? Men det är ju bakom kameran hon jobbar?
Namnet på articklen är ju där hon bor och verkar från men arbetsfältet är hela värden. Uppdragen är naturligtvis betalda uppdrag det är så vi fotografer som lever på detta fungerar! Bilderna berör inte? Kanske borde du säga att bilderna inte berör dig! Att du sedan är trött på dessa bilder behöver ju inte betyda att hon är en dålig fotograf? Sorry men tycker du tar dig alldeles för mycket plats här! Jag själv då? Jo jag tycker nog att en hel del av bilderna verkligen berör!
Jag tycker hon verkligen bryr sig med sin kommentar att hon verkligen hoppas att bilderna i framtiden inte ska ställa till problem för personerna som är med.
Som yrkesfotograf får man uppdrag och jag måste säga att hon hanterat det väl! Hon visar att livet trotts allt går vidare hur jävligt det en kan vara!
Du kommer med vinklar till andra fotografer? Men detta är ju hennes bildspråk!
Tycker nog att du är lite tuff när du drar i spaken och bara spolar det hela!
Jodå jag är övertygad att andra kunde gjort det bättre! Det säger ju Jantelagen!
Är en "yrkesfotograf" alltid beredd att göra vad som helst för pengar? Detta är en fråga som givetvis alla fotografer, såväl amatörer som proffs bör göra reda för och journalistiken alltid har brottats med.
Jag är inte ute efter att kritisera Linda Forsells bilder utifrån teknik o.l.. Men mig berör de inte! Tvärtom.
Sedan menar jag att du på ett svepande och retoriskt sätt använder den s.k. "Jantelagen" och populärtolkar Aksel Sandemose. Men Sandemoses "jantelag" är så mycket mer! Hos exempelvis Espen Haavardsholm "Mannen från Jante", Gyldendal (1988) finns en djupare förklaring av begreppet. Kanske är det som så att vi idag har "för lite av Jante" och därmed också kritiklöst applåderar allt?
Hur menar du att de inte är journalistiskt sanna, och hur ser den journalistiska sanning du efterfrågar ut?
Det är nog dags att vi sätter punkt i det som nu tenderat att bli en diskussion om journalistik, profit, hunger och sanning i allmänhet. Det leder alldeles för långt att försöka reda ut begreppen i denna spalt. Att jag problematiserar din intervju med Linda Forsell och hennes bildreportage innebär inte att jag skall/har komma med alternativ. De frågor du tar upp med mig måste vara allestädes närvarande inom all journalistik och Du borde i första hand ställt dem till Linda i din intervju och i andra hand till mig. Uppenbart har hon ju i sin "intervjumonolog" själv tankar om den journalistiska moralen i dylika bildserier och hon verkar enligt mitt förmenande inte vara helt bekväm med sina reflektioner.
Genast drogs jag tillbaka till mina barndomsminnen. Hur jag och min bror plockade isär alla leksaker av nyfikenhet. Vi var tvungna o veta hur hjulen snurrade på bilen. Tog ut delarna och sen försökte bygga ihop egna leksaker. ..
När jag sen försökte spela igen filmen så berörde bilderna i början på helt annat sätt. Vad blir det av dessa småttingar? Hur påverkas de av den elände mamman befinner sig i?
Jag vänder mig i sak mot två delar av intervjun, dels statistiken om våld i nära relationer dödar och skadar mer än cancer och dels åsikten att israeliska män och kvinnor som gör militärtjänsten kommer ur den sargade och sårade.
Våld i nära relationer är ett fruktansvärt fenomen som måste belysa och angripas, så enkelt är det. Mörkertalet är av naturliga skäl stort men de siffror som finns är ibland ofattbart stora. Många av Förenta Nationernas organ är aktiva för att dra uppmärksamhet till denna viktiga fråga och ett flertal länder, däribland Sverige, bedriver verksamhet för att förebygga och stödja. Jag tycker dock Forsell gör det viktiga arbetet för att bekämpa detta hemska fenomen en otjänst genom att generalisera den statistik som man, mörkertalet till trots, har fått fram. Det må tyckas vara hårklyveri, men såvitt jag vt är det inte statistiskt visat att våld i nära relationer "dödar och skadar mer än cancer". Vad FN säger är att kvinnor mellan 15-44 år har större risk att utsättas för våldtäkt och annat våld hemma än att drabbas av cancer, bilolyckor, krig och malaria, allt enligt data från Världsbanken (http://www.un.org/en/globalissues/briefingpapers/endviol/index.shtml, se även http://endviolence.un.org/situation.shtml). Det citerade budskapet från FN är givetvis dramatiskt och naturligtvis formulerat på det sättet av en anledning och den kända informationen och statistiken är mycket bekymrande. Men det tjänar ingen att förvränga den information som finns.
Jag delar kontor med en kvinnlig israelisk jurist som, givetvis, har genomfört militärtjänsten. Hon har dessutom tjänstgjort i det israeliska militärrättsliga systemet. Jag känner även andra israeler som också har genomfört militärtjänstgöringen. Men jag kan inte känna igen att dessa människor skulle ha lämnat tjänstgöringen "sargade och sårade". Forsells uttalande, tycker jag, är grovt generaliserande. Det vittnar om väldigt liten vetskap om hur de män och kvinnor som genomgår militärtjänsten faktiskt upplevt den. Det är också något inflammerande, enligt min mening, att hävda att "en stor del av konflikten i Israel och Palestina pågår i vardagen" och sedan i nästa mening hänvisa till den treåriga militärtjänsten och dess påstådda resultat på de tjänstgörande. Mot bakgrund av de jag känner kan jag säga att inte alla lämnar det militära på det sätt Forsell beskriver. Troligen är det som i de allra flesta länder med värnplikt, att vissa tyckte mycket om den, att den stora massan accepterade den och fann den bitvis värdefull och lärorik, samt att vissa fullständigt avskydde den.
I allmänhet tycker jag att Forsells uttalanden är generaliserande och jag anser att det inte är förenligt med god journalistisk sed att uttala sig så. Hennes bilder må vara delvis berörande men hennes uttalande förtar en mycket stor del av den effekten och får mig att undra hur väl hon faktiskt har förstått de situationer som ligger till grund för hennes fotojournalistiska projekt.