Fotosidan testar
Föregångaren Eos 1D X blev så bra att den räddade Canons ställning bland proffsen för fyra år sedan. Vi har testat efterföljaren 1D X Mark II som är förbättrad på en lång rad punkter.
Läs även:
Canon 1D X Mark II mot Nikon D5
Test: Nikon D5
Canon passar på att lansera en ny sport- och presskamera inför sommar-OS, 1D X Mark II, precis som de gjorde med 1D X för fyra år sedan. 1D X blev en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren 1D Mark IV, som inte helt föll kunderna i smaken eftersom den inte hade en sensor i fullformat. Canon fick inte misslyckas med 1D X, och de gjorde de inte heller. Kameran blev en succé och anses bra än idag.
Hur ska man då göra om man ska ersätta en lyckad modell? Jo, man behåller kamerahuset och finputsar funktioner och prestanda. Listan över alla förbättringar är lång och sammantaget så blir skillnaden mellan 1D X och 1D X Mark II påtaglig. Störst skillnader hittar vi på videosidan.
Klart bättre videokamera
Skillnaden i autofokushastighet i live view-läge är som natt och dag. Bäst fungerar det med STM-objektiv och USM-objektiv introducerade efter 2009. Snabbheten gör att fler kommer att använda autofokus vid videofilmning. För att underlätta detta ytterligare har kameran pekskärm så att man kan markera vad som ska bli skarpt. Tyvärr går det inte att nyttja pekfunktionen till så mycket annat. Varför inte använda pekskärmen för att visa och beskära bilder eller snabbt ändra inställningar?
Kameran har fått uttag för hörlurar och bildkvaliteten i full-HD-läge har förbättrats något.
Dessutom finns 4K-video som ger ett kraftigt kliv uppåt i bildkvalitet. Men eftersom 1D X Mark II lagrar varje bildruta som en 8 megapixel jpeg-bild (Motion-jpeg) så blir videofilerna flera GB per minut. 50 fps och 4K-storlek ger en bitrate på 800 Mbit/s. 25 fps ger cirka 500 Mbit/s, ungefär som 24 fps med Eos-1D C. Vi hade gärna sett att mer komprimerande 4K-format funnits som alternativ.
En fördel med Motion-jpeg är att det är lätt att plocka ut stillbilder ur en 4K-film. Det kan vara lämpligt för en nyhetsfotograf som både måste leverera stillbild och video från en kort intervju med en kändis.
1D X Mark II efterträder både 1D X och videomodellen 1D C, men saknar proffsvideo-funktionen C-log som finns i 1D C. C-log gör det möjligt att finjustera videofilmernas utseende på en lång rad punkter. Vår slutsats av detta är att det kan komma en ännu mer videoinriktad stillbildskamera framöver.
Full-HD 1920x1080/50p. Bildkvaliteten vid full-HD är något bättre än för 1D X. En tillgång är möjligheten att filma full-HD med 100 bildrutor per sekund för slow motion.
Ultra HD 4096x2160/50p nedskalat till 1920x1080. Varje bildruta en högkvalitativ jpeg-bild. Det är lätt att plocka ut en nästan stillbild med utmärkt bildkvalitet. Datahastigheten är upp till 800 Mbit/s vilket snabbt slukar minneskort. Båda bilderna är uppskärpta lika försiktigt och det skarpa objektivet EF 100/2,8L IS USM har använts.
Som synes utnyttjar inte UHD-läget hela sensorytan, till skillnad mot exempelvis Sony A7S II. 1D X har en beskärningsfaktor på 1,4x mot 1,3x för föregångaren 1D C. Skillnaden beror på att bilden läses ut pixel för pixel. 1D X Mark II har högre pixeltäthet och då blir den aktiva ytan mindre.
Bättre sportkamera
1D X höjde ribban för vad en sportkamera klarar. Den var första DSLR med 12 bilder per sekund och fick marknadens då bästa autofokus. Efter fyra år tycks 1D X-ägarna fortfarande vara nöjda med autofokusen och hastigheten. Den främsta kritiken mot 1D X som sportkamera har varit för liten buffert vid lagring i både jpeg och råformat (ca 20 bilder) samt att det inte går att beskära bilden innan man skickar iväg den.
1D X Mark II är bättre på alla dessa fyra punkter trots att kunderna främst efterfrågat de två sistnämnda. Autofokusen är aningen rappare och har lättare följa rörliga motiv. AF-punkterna täcker dessutom en större del av bilden än tidigare.
Vi noterar även att förmågan att automatiskt byta AF-punkt för att följa ett motiv som rör sig över bildytan har blivit bättre. Det beror på att den färgkänsliga ljusmätaren fått dubblerad upplösning och processorn är snabbare. Det finns ett nytt läge som känner av ansikten i bilden. Men att följa ögon (som Sony A7R II kan) skulle kräva en ljusmätare med betydligt högre upplösning.
Seriebildtagningen har ökat från 12 till 14 bilder per sekund, främst tack vare en ny spegelkonstruktion. Bufferten har ökat med CF-kort och blir ännu större med de snabbare CFast 2.0-korten. Vi kan ta 67 bilder utan avbrott vid fotografering i raw+jpeg vid 14 bilder/s med ett snabbt CF-kort. Med ett CFast-kort går det att ta 124 bilder med samma inställning.
Med endast råformat lyckades vi ta 99 bilder med CF-kort och 210 med CFast i en serie.
Den nya spegeln gör det också möjligt att fotografera tystare än med föregångarna, men så viskande tyst som med 5D Mark III och 5DsR blir det inte.
Med 1D X Mark II går det (äntligen) att beskära bilderna innan man skickar iväg dem med kamerans inbyggda sändningsfunktion. Då slipper fotografen vara orolig för att bilderna ska publiceras obeskurna. Nästa steg är att kunna justera horisonten, något som går i Nikon D5.
Suverän sportkamera. Sportfoto är en av de primära användningsområdena för 1D X Mark II. Redan föregångaren 1D X är mycket bra för sportfoto, men Mark II har ännu snabbare seriebildstagning och effektivare autofokus. Bilddata: Canon EF 400/2,8L IS II USM vid 1/2 000 sekund f/2,8 och ISO 200.
14 bilder per sekund. Denna hastighet är onödigt hög för många motiv, men vid sportfotografering är det en tillgång för att kunna fånga snabba skeenden. Med låst autofokus och live-view-läge går det att ta 16 bilder i sekunden i råformat och/eller jpeg.
Bilddata: EF 70-200/2,8L IS II vid 125 mm, 1/2 000s, f/2,8, ISO 3 200.
Bättre bildkvalitet
Canon har under många år kritiserats för att ha sämre låg-ISO-egenskaper än sina konkurrenter. Nu börjar äntligen Canon täppa till dessa brister. Rakt ut ur kameran är det svårt att skilja mellan bilder från 1D X Mark II och 1D X. Men om vi vill utnyttja det dynamiska omfånget maximalt genom att ljusa upp skuggorna så går det att se en tydlig förbättring. Det blir betydligt mindre brus i skuggpartierna med Mark II och vi slipper dessutom ränder (bandning) och missfärgning. Det här gör 1D X Mark II till en bättre allroundkamera än 1D X.
Här kan du se en jämförelse i återgivning av skuggor mellan 1D X och 1D X Mark II.
Vid högre ISO är brusnivån nästan identisk. Mark II ger aningen snyggare jpeg-bilder. Nikon D5 har något mindre och snyggare brus vid höga-ISO, men skillnaderna är inte så stora.
Att antalet pixlar ökat från 18 till 20 ger en knappt märkbar ökad detaljåtergivning.
Bättre hudtoner. Mindre färgbrus och mindre bandningar, i synnerhet om du lyfter skuggor gör att du arbeta med korta slutartider även i måttligt bra ljus. Färgteckningen, i synnerhet hudtoner håller högre upp i ISO-skalan.
Bilddata: EF 70-200/2,8L IS II med EF 1,4X III vid 280 mm, f/4, 1/1 000s och ISO 8 000. Foto: Martin Agfors
Fler förbättringar
Listan över förbättringar är lång och har allt från små detaljer som större yta på joysticken eller ett minimalt förändrat grepp till helt nya funktioner som 4K-video och inbyggd GPS.
Canon har sedan tidigare GPS-tillbehör men har nu valt att bygga in den här funktionen. Tyvärr har de inte valt att bygga in en wifi-funktion. Det hade varit smidigt att kunna ladda ner en bild från telefonen för att snabbt skicka iväg eller publicera på sociala medier. Canon argumenterar att en inbyggd wifi-funktion blir för klen för att fungera på stora arenor över längre avstånd. Men då går det ju att köpa en extern sändare för just dessa ändamål.
Till 1D X Mark II har det kommit en ny sändare, WFT-E8, som hanterar fler frekvensband, men det går även att använda de äldre sändarna WFT-E6 och WFT-E7.
Gränssnittet för bildöverföring och kamerastyrning via wifi- eller Ethernet-kabel är i stort sett lika omodernt designat som tidigare. Anslutningsguiden ställer fortfarande frågor utan ledtrådar som ytterst få yrkesfotografer kan svara på. Den information om anslutningar som man oftast får innehåller inte alla svaren. Men om man behöver prova olika alternativ så kommer kamera bättre ihåg vad man fyllt i. Och kameran kan komma ihåg fler inställningar. En ännu mer pedagogiskt anslutningsguide hade varit till nytta.
När en ny anslutning är sparad är det lätt att ansluta igen. Nu kan man enkelt döpa en anslutning till ex. "Smartphone" så att man kommer ihåg vad just den anslutningen ska göra. Och när man väl ansluter går det smidigt. Vi uppskattar att det enkelt går att ansluta kameran till en smartphone med Canon-appen "Camera Connect". Appen fungerar med de flesta Canon-modeller med wifi-funktion, men tyvärr inte med 1D X (Mark I) i skrivande stund.
En ny funktion som kan vara till mycket stor nytta i lysrörsbelysning är flimmerreducering. Funktionen introducerades först i 7D Mark II och innebär att kameran kan undvika att ta bilder när ljusrören blinkar utan istället tajmar de ögonblick då lysrören är helt tända. Antagligen kommer sportfotograferna jubla mest över detta eftersom det är mest problem med lysrör vid korta slutartider.
Mängden information i sökaren har ökat och AF-punkterna är tydligare utmärkta med rött ljus. Med 1D X Mark II kan alla AF-punkter användas även vid ljusstyrka f/8, exempelvis med ett 500/4 och en 2x-telekonverter. Med 1DX kan bara mittpunkten användas i det läget.
AF med ljusstyrka f/8. 1D X fick autofokus vid ljusstyrka f/8 först efter en omfattande firmware-uppdatering. På 1D X fungerar endast mittpunkten vid f/8. 1D X Mark II har i grunden samma AF-modul, men något modifierad så att AF-punkterna täcker en större yta och så att fler punkter i mittområdet fungerar vid ljusstyrka f/8. En kraftigare processor, mer högupplöst ljusmätare och ny AF-algoritm gör också sitt till för att förbättra autofokusen i olika lägen, bland annat vid ljustyrka f/8.
Här har ett vi tagit en bildserie med mer än 10 exponeringar där varje bild är helt skarp. Objektivkombinationen är Canon EF 800/5,6L IS med en EF 1,4X III telekonverter, alltså 1120 mm f/8 rent effektivt. Kameran har automatiskt bytt fokuspunkt för att hålla rätt spelare i fokus, funktionen kallas EOS ITR AF och kräver att ett flertal AF-punkter är aktiva.
Bilddata: 1D X Mark II, 1120 mm, f/8, 1/2000s, ISO 1600.
SLUTSATS
Canon Eos-1D X Mark II är ett utmärkt verktyg för sport- och naturfotografer med sin snabba seriebildstagning och autofokus. Att Canon lyckas få upp seriebildtagningen till 14 bilder/s med kontinuerlig autofokus är en imponerande bedrift.
Det tåliga kamerahuset, videofunktionerna och möjligheterna att skicka bilder direkt från kameran är precis vad många yrkesfotografer behöver. Och tack vare högre bildkvalitet passar kameran de flesta motiv.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera