Annons
Artiklar > Premium > Mobilöversikt 2021 – 10 finessfyllda mobiler för fotografer

Mobilöversikt 2021 – 10 finessfyllda mobiler för fotografer

Plus

En detaljerad översikt där vi går igenom tio kameramobiler som finns på svenska marknaden och listar fördelar och nackdelar alla modellerna. Med detta i bakfickan så väljer du inte fel modell vid nästa köp.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2021-11-16.

20 Kommentarer

SmillaTheCat 2021-11-17 06:33  
Bra sammanställning men saknar uppgifter om:
-> vilka minnekort som mobilen stödjer och kan hantera.
-> batteri är löstagbart (av konsumenten själv för enkelt och snabbt byte av batteri).
Svar från Krille 2021-11-17 08:48
De uppgifterna saknas av den enkla anledningen att ingen av mobilerna i översikten har utbytbart batteri, en finess som knappt finns längre, och endast en har minneskortfack. Nämligen Sony Xperia 1 IIII. Den finessen är tyvärr också ovanlig nuförtiden men å andra sidan har det interna lagringsutrymmet ökat rejält. Många telefoner är vattentäta eller regnskyddade, något som rejält försvårar möjligheten att erbjuda utbytbart minneskort och batteri.
SmillaTheCat 2021-11-17 16:10
Visst finns det mobiler där man enkelt själv kan byta batteriet t.ex. Fairphone (det finns andra förutom Fairphone där konsumenten själv och enkelt kan byta olika delar).

Mobilföretagen tjänar mer på, och hoppas, att konsumentern ska köpa ny mobil när batteriet börjar bli trött. Ett vanligt "knep" är ju att limma fast batteriet för att verkligen försvåra batteribyte.

Var försvann medvetandet om hållbara produkter, för lång livslängd, som man enkelt kan laga när t.ex. batteriet börjar tappa kapacitet?

Gällande minneskort så tjänar mobilföretagen mer om konsumenterna investerar i en mobil med större inbyggt minne jämfört att använda minneskort - ta bort möjligheten med minneskort så hamnar mer pengar i mobilföretagens kassor.

Kameror som t.ex. Sony RX0 (det finns fler kameror) är vattentät plus att den har minneskort och enkelt uttagbart batteri så visst går det att tillverka mobiler på motsvarande sätt ... om företagen skulle vilja.
Sedan behöver man inte ha någon större fantasi varför majoriteten av mobilföretagen inte tillverkar denna typ av mobil $$$$$$.
Svar från Krille 2021-11-17 17:42
Fairphone är en väldigt nischad mobil och knappast representativ för massan av smarta telefoner. Dessutom är den inte med i vår översikt vilket ju är vad denna diskussion handlar om. Givetvis skulle de flesta av oss vilja kunna byta batteri vid behov men vi redovisar vad som finns, inte vad vi önskar skulle finnas.
SmillaTheCat 2021-11-18 09:04
Du skriver: "Dessutom är den inte med i vår översikt vilket ju är vad denna diskussion handlar om."
I mitt första inlägg, i denna diskussion, refererade jag endast till mobilerna i översikten och inga andra.
Anledningen till min kommentar är att jag hade fulländade modellen för specifikation av mobiler, i mitt huvud, som GSM Arena https://www.gsmarena.com/ använder.
PMD 2021-11-20 19:52
Per Lindahl skrev: "Var försvann medvetandet om hållbara produkter, för lång livslängd, som man enkelt kan laga när t.ex. batteriet börjar tappa kapacitet"?
Det medvetandet kommer nog till Kina så småningom.
Benganbus 2021-11-17 08:25  
Du sköna nya värld! ;) Och vid fotografering kan du lägga till Bokeh för speciella objektiv! Visst e det fantastiskt! :)
Michael Johansson 2021-11-17 08:40  
Svensk moms är nog snarare 25% än 0,25%.
Svar från Krille 2021-11-17 08:49
Ja det står lite konstigt. Vad som avses är 0,25x priset.
mats lindfors 2021-11-17 10:27
Momsen är 20% av priset på mobiltelefoner. När man lägger på momsen skall man använda 25%.
Svar från Krille 2021-11-17 10:30
Precis. Utländskt pris x 0,25 = moms som tillkommer ovanpå priset när man handlar utanför EU.
kiwi 2021-11-17 13:29
Då är det väl enklare att räkna 1,25 gånger priset, så får du vad du ska betala direkt – utan att behöva addera momsen i efterhand.
Svar från Krille 2021-11-17 13:48
Tja, lättare om man vill ha totalpriset. Men inte om man veta hur stor själva momskostnaden är. Det är helt enkelt två olika saker. De flesta som läser artikeln är nog kapabla att räkna ut både och.
Martin F 2021-11-17 14:09  
Jag hade gärna sett uppgift om bitrate för de olika videolägena. På min S20 FE så filmar den glatt i 4K60 eller Super slowmotion i 1080p men den låga bitraten för att resultatet känns mindre användbart. I alla fall från Slowmo-läget, som har rejält med artefakter.
Svar från Krille 2021-11-17 17:47
Vilken codec som videon lagras i är också intressant, likaså färgdjup, hur mycket jpeg-bilderna komprimeras plus en hel massa annan fakta - om man är väldigt petig. Men vi kan inte ha med varenda detalj i en sådan här översikt. Den som är specialintresserad av detaljer klarar säkert att själv leta reda på sådan information.
Sten-Åke Sändh 2021-11-17 15:02  
Det är ju inget annat än fantastiskt det som hänt med mobilkamerorna de senaste åren men även priserna är ju "fantastiska" på de med de mest avancerade kameralösningarna. En telefon kan mycket väl kosta lika mycket som ett FF-systemkamerahus numera och varför ska de inte kunna göra det när de ofta har elektronik som inte ens är påtänkt i systemkamerahusen ännu.

Jag tycker det var på tiden att Fotosidan gjorde den här fina genomgången när mobilerna nu faktiskt är så fullständigt dominerande i folks fotovardag som de är idag. Bra jobbat Christian!

Det vore ju även intressant att få en seriös jämförelse av hur en state of the art mobil står sig idag mot en state of the art systemkamera under olika användning och ljusförhållanden.
Svar från Krille 2021-11-17 17:48
Ja, det är en intressant idé som vi redan har diskuterat på Fotosidan. Det är möjligt att vi gör en sådan jämförelse längre fram.
Bengf 2021-11-18 07:18  
Ja det var en bra genomgång, tror det kommer att bli ännu mera av kamerakontroll av våra mobiler framöver, det är ju faktiskt kameror det också handlar om, fast i annan form. det är nog dom nya backuppkamerorna som alltid är med, annars lite oroad överlag av andra testsajter som översvämmar nätet, nästan allt är en enda lovsång, åkte fast lite där när jag valde Samsungs 20 5G förra året, fick börja med att skruva ner den fantastiska upplösningen på skärmen, stanna med 60hz osv, batteriet är på tok väldigt underdimensionerad, kära nånn, titta någon längre tid på något inslag från svt-play, kommer inte på frågan tex, 3ggr zoomen är ovanligt bra dock och med bra ljus fungerar även 10ggr någorlunda hyggligt. Sedan märkliga Sony som i verkligheten inte ens använder halva 1 tums sensorn som Martin Agfors upptäckte vid sin snabbtest. kommer i håg för några år sedan när du Nilsson hade testat en Sony telefon som skröt med många pixlar, och dom använde i verkligheten minst pixlar av alla i verkligheten, Nokia hade en värsting på den tiden som du hade med i testen har jag för mig. Iphone brukar imponera direkt medans Samsung kan kräva inställnings hjälp som kan göra det krångligt vid snabbfoto.
Svar från Krille 2021-11-18 09:08
Det har hänt en del sen det testet. Nokia är inte längre en dominerande tillverkare utan tvärtom litet på marknaden. Sony har också tappat massor av marknadsandelar. Istället har en hel hög nya kinesiska märken dykt upp och konkurrerar framgångsrikt med jättarna Apple och Samsung. Det sistnämnda märket levererar också betydligt stabilare bildkvalitet nu än för 7 år sedan då nämnda test gjordes. Samsung har insett hur viktiga kamerorna är. Och Apple ligger kvar i frontlinjen. Det absolut mest pålitliga märket, både i försäljning och användarupplevelse. Fast kanske också det tråkigaste, av just den anledningen. Det är inte speciellt mycket som hänt med iOS utseende och funktionalitet, förutom introduktionen av widgetar.
SmillaTheCat 2021-11-18 10:16
Märklig kommentar att Apple är det mest pålitliga märket i försäljning.
Du skriver: ”Och Apple ligger kvar i frontlinjen. Det absolut mest pålitliga märket, både i försäljning och ….”
Vad menar du egentligen?
Svar från Krille 2021-11-18 11:47
Att Apple stadigt legat kvar i den absoluta toppen rent försäljningsmässigt men också stadigt levererat hög bildkvalitet och en konsekvent användarupplevelse. Apple erbjuder också längre stöd för uppdateringar av programvaran, alltså iOS, än något annat märke. Det här är några anledningar till att Apple telefoner ofta har högre andrahandsvärde än telefoner från andra märken. Köparna upplever alltså att det är ett pålitligt märke.
SmillaTheCat 2021-11-18 12:03
Det låter som att du är ambassadör/försäljare för företaget Apple!
Lycka till i framtiden att försöka övertyga andra om företagets "storhet".
Svar från Krille 2021-11-18 12:10
Per Lindahl - du frågade och jag svarade. Det jag berättar är fakta, inga personliga åsikter. Jag har skrivit objektivt om foto- och konsumentelektronik i mer än 20 år. Men du verkar ha bestämt dig för att gnälla på och ifrågasätta allt jag skriver om här. Vaknat på fel sida de senaste dagarna?
SmillaTheCat 2021-11-18 13:24
Den var riktigt rolig!!! 😂

Vad som är fakta finns det givetvis olika åsikter om!

Nämner jag någon annan produkt som inte är med i sammanställningen så svarar du bara det är en nischad produkt som inte är aktuell att ta upp. 😶

Jodå, det finns mobiler som får säkerhetsuppdateringar efter drygt 7 år (och det är självklart ingen mobil från ditt favoritföretag).

Detta är min sista glada kommentar i detta ämne och det är fakta! 😄
Svar från Krille 2021-11-18 14:36
Per Lindahl, du verkar avsiktligt vilja feltolka allt jag skriver. Jag har inte sagt att vi inte tycker att Fairphone är värd att ta upp, jag nämnde att den är nischad och inte representativ för mobilmarknaden som helhet. Apple erbjuder också mer än enbart säkerhetsuppdateringar över lång tid, man kan uppdatera hela operativsystemet till nya versioner. Det gör naturligtvis en Apple telefon till en mer attraktiv investering för den som har för avsikt att använda den under lång tid, eller för den som köper en begagnad iPhone.

Det här är objektiv fakta och ditt insinuerande att jag av personliga skäl framhäver Apple som den bästa telefontillverkaren eller att det är mitt favoritmärke är rent trams. Jag har ägt telefoner från alla möjliga tillverkare - Samsung, Sony, Huawei, HTC, Xiaomi för att nämna några smartmodeller - och jag struntar totalt i vad det står för märke på dem. Men det gör uppenbarligen inte du så kasta inte sten i glashus.
PMD 2021-11-20 20:01
Per,

Fakta är fakta. Det är inte en åsiktsfråga. Däremot kan man förstås värdera fakta olika beroende på personliga preferenser.

Jag förstår varför väldigt många personer gillar Appletelefoner. En anledning är det konsekventa gränssnittet som inte ändras speciellt mycket från modell till modell eller från OS-version till OS-version. En annan anledning är den bra integrationen med andra Appleprodukter.

Som Christian påpekade gör det dock Apples telefoner lite småtråkiga, så de lockar inte mig så mycket. Jag har aldrig ägt en Appletelefon.
Anders F. Eriksson 2021-11-22 20:43
Jag har ägt flera iPhone (ända sedan den första) via jobbet, men de är som sagt lite trista och sedan ett antal år använder jag Androidlurar av olika fabrikat - de senaste tre har varit från Samsung. Den dator jag främst använder sedan drygt två år är från Apple, och jag ser inga problem att "integrera över gränserna" med mejl, kalender etcetera
Sven_Sven 2021-11-18 12:46  
Tack för en tydlig och genomarbetad jämförelse. Mycket bra för mig! Tack också för att du besvarar frågor och kommentarer med lugn och tålamod :)
Svar från Krille 2021-11-18 13:00
Trevligt att du uppskattar den. :-)
jens_a 2021-11-19 20:45  
Tack för artikeln. Interessant och mycket aktuellt då min nesta kamera troligtvis blir en ny telefon. Om man är van vid att fota med en Ricoh GR el dyl så känns telefonen mycket klumpig - fast man lär sig. Tycker om appen Hipstamatic och även på min ganska gamla iPhone 7+ blir det fina bilder i vintermörket.
Bengf 2021-12-10 07:12
Eftersläntar inlägg är det nu, DXO Mark ser ut att ha rätt så genomarbetade mobiltester av kamera delen och video, även skärmen och audio får sina bitar, även lista på hur länge batterierna håller i bland annat. Iphone plockar betydligt fler poäng sammantagit Foto/Video än vad Samsung får i dessa tester, 137 poäng för Iphone Pro, medans Samsung ultra 21 stannar vid 123/126 läser några olika där. vet inte hur mycket dom är testerna är värda, men dom verkar lägga ner mycket jobb i alla fall.
Sten-Åke Sändh 2021-12-10 18:24  
Som sagt en verkligt bra artikel men en sak som jag faktiskt undrar över är nedanstående skrivning".

citat: " Men överlag blir det mobiler i den högsta prisklassen eftersom de oftast erbjuder de bästa kamerorna, de bästa skärmarna och den bästa användarupplevelsen som tillhandahålls av dess mjukvara. Det sistnämnda är givetvis lika viktigt som hårdvaran. En mobiltelefon ska användas för väldigt många olika slags uppgifter. Ett välutformat och buggfritt gränssnitt är ännu viktigare på en mobil än på en vanlig kamera, som ju bara har en specifik uppgift och dessutom ett flertal fysiska reglage som underlättar hanteringen" (slut citat)

Som jag fattat det är det väl inget särskilt fantastiskt iOS eller Android OS eller några särskilt exklusiva appar som är förbehållna de som betalar 20 000 plus för en telefon i jämförelse med mig som betalt 1900 spänn för en Samsung A42 5G med ett listpris för ett år sedan på knappt 4000 (rabatt för friköpt telefon med familjeabonnemang) . Den stora skillnaden är väl ändå hårdvaran? En A42 tror jag har en max "upplösning" på 38 MP.

För några veckor skrev jag en blogg och lade in fyra bilder i den. Dessa bilder är alla tagna direkt ur min mobil utan vare sig beskärning eller postprocessning. Jag är helt nöjd med dessa och har svårt att se att ytterligare efterbehandling skulle tillfört särskilt mycket. Jag tycker allvarligt att bilder rakt ur min i sammanhanget sketna telefon normalt är klart bättre än de JPEG min 15 ggr dyrare + systemkamera A7 III med Sonys 24-105mm G -objektiv (24000 + 13000=37000-) ger rakt ur kameran.

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/blog/207344.htm

Visst, det var hyfsat neutralt väder vid utan vare sig stark sol eller andra svåra ljusförhållanden, men ändå.

Förstora gärna bilderna, de håller bra för det!
Nu är ju jag fotonörd som just köpt en ny A7IV fast jag redan har en verson III så jag tycker uppenbarligen att en sådan systemkamera ger bra mycket mer än en dyr telefon men jag förstår verkligen de som idag helt lämnat systemkameramarknaden åt sitt öde som ligger svårt i händerna på ett som det verkar snart utdöende släkte av äldre fotonostalgiker som fick sina värderingar kring foto under en analog epok som i princip dog kring 2005.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning