Fotosidan provar
Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning.
Canon har haft stora framgångar bland både yrkesfotografer och entusiaster med sina 5D-modeller. Nikon D700 var en uppskattad kamera, men jämfört med den samtida 5D Mark II saknades både video och upplösning. D800 och D810 har klarat sig bättre mot D5 Mark III och Mark IV, men har saknat lite snabbhet. Sedan har även Sony A9 dykt upp som också är en trevlig universalkamera som är bra på de mesta.
Kort sagt, Nikon har velat skapa en riktigt attraktiv universalkamera som man kan sälja i flera år framåt. Den skall ju förstås bibehålla det som D810 har, men vara snabbare och gärna ha några trevliga finesser som bonus. Och första intrycket av D850 är att de lyckats bra med den målsättningen.
Sport och action
Skall du fota sport eller action så har du 7 bilder per sekund eller 9 med batterigrepp och stora batteriet. Det senare är samma hastighet som D3 och D3s klarar, och de har ansetts som bra sportkameror. D850 har dessutom fått den högpresterande 153-punkters autofokusen från D5 och D500.
Action-kamera. Här körde två stuntskådespelare lite uppvisning med lindrigt sagt hög intensitet. Autofokusen hänger med utan problem och med 7 bilder per sekund (9 bilder/sek med batterigrepp och EN-EL18b) får du med många ögonblick ur varje sekvens. Skillnaden mot D810 och dess 5 bilder/sek eller D800 och dess 4 bilder/sek är tydlig. Bilddata: D850 + 24-70 vid 62 mm, f/3,5, 1/200 och ISO 640.
Dessutom verkar D850 vara tydligt bättre än D810 på höga ISO. Exakt hur stor skillnaden är måste vi testa noggrannare, men ISO 12 800 och 25 600 såg helt klart bättre ut än i D810. Här har Nikon antagligen gått en fin balansgång, de har inte velat släppa på de fina prestanda vid basiso (ISO 64) som de uppnådde redan med D810, men samtidigt förbättra prestanda i andra änden av ISO-skalan.
D850 på höga iso. Hela bilden och beskuren variant av samma bild tagen på ISO 10 000 med ett 500/4. Jpeg-direkt ur kameran.
Vill du ha ett snabbare arbetsflöde så har D850 två storlekar av mindre råfiler, medium som ger filer på 25,5 megapixel och small som ger 11,3 megapixel. Som med alla sådana här nedskalade format så är ju inte det här vad vi mer strikt menar med råfiler. Nikon uppger själva att det handlar om 12-bitars data med förlustfri komprimering. Det att jämföra med jpeg-filer som innehåller 8 bitar och har förstörande komprimering. Åter igen en sak vi måste testa mer utförligt, men det borde fungera bättre än de reducerade råfiler som Nikon tidigare haft.
Sedan har ju Nikon sedan gammalt en bra finess i att du kan växla ned från 14-bitars till 12-bitars råfiler. Det här är ju genuina råfiler i full upplösning och när du skruvat upp ISO ett par steg förlorar du ändå ingen information på att gå ned i bitdjup - men du får märkbart mindre råfiler.
Norsk kollega testar D850 med AF-S 500/4
Sista punkten när de gäller förmågan som sport- och actionkamera är buffert. Även där känns prestanda hos D850 betryggande. Du kan köra 50 stycken 14-bitars råfiler i full storlek innan bufferten är full och jobbar du med 12-bitars råfiler med förlustfri komprimering har du en buffert på 170 råfiler. Detta med XQD-kort i kameran, kör du enbart med SD-kort blir bufferten mindre, även det snabbaste UHS-II-korten ligger långt, långt efter XQD-kort i prestanda.
På tal om XQD frågade vi en av Nikons tekniker om D850 också kommer att bli kompatibel med de kommande, och ännu snabbare, CFExpress-korten. Han kunde inte ge ett definitivt svar, men menade att det borde vara tekniskt enkelt, men att det troligen kommer att kräva en firmware-uppdatering.
Eftertänksam fotografering
När du fotograferar mer långsamma motiv som landskap, arkitektur, makro eller produktbilder ställs lite andra krav. Då vill du ha rejäl upplösning, gärna bra dynamiskt omfång och det kan vara viktigare att fokus är exakt än att den är snabb. Dessutom vill du kunna ta vibrationsfria bilder och gärna tyst.
Redan D810 skötte sig bra när det gällde upplösning och är fortfarande oöverträffad bland småbildskameror när det gäller dynamiskt omfång. D850 ger en smula mer upplösning och lovar att bibehålla det fina omfånget i D810, det här är egenskaper där Nikon nog känner att de sitter rätt tryggt.
Den 153-punkters autofokusen som finns i D5 och D500 är exaktare än Nikons tidigare 51-punktersssystem, och av allt att döma så exakt ett fasdetekterande system kan vara med dagens teknik. D850 har precis som D5 och D500 också fått den smidiga automatiska fokusjusteringen som gör det påtagligt enklare att själv finjustera fokus. Nikon-representanter berättar att de sett en tydlig nedgång i hur många kameror som lämnas in till service för fokusjustering med D5 och D500, så det här systemet verkar hjälpa.
Men ibland vill man ha ännu högre fokusprecision och då är ett fokussystem direkt via bildsensorn bättre. Nikon har ju AF i live view och videoläge via huvudsensorn, men den har i alla kameror hittills varit rejält långsam. Här ligger de långt efter i synnerhet spegelfria konkurrenter men även Canons allt effektivare Dual pixel AF. D850 skall vara uppemot 40 procent snabbare än D810, men det känns mer korrekt att säga 40 procent mindre långsam. Fokus i Live view och video är ok, men fortfarande inte snabb.
Men flera saker har ändå blivit tydligt bättre. Dels kan du nu i live view och videoläge välja en betydligt mindre fokuspunkt för mer precis fokus. Detta gör överraskande stor skillnad i hur smidigt det är att sätta fokus på ett exakt ställe i bilden.
Vinklingsbar skärm. Här har vi valt extra liten fokuspunkt i Live-view-läge. Notera att D850 precis som D500 har vinklingsbar skärm.
Men framför allt har Nikon till slut och äntligen lagt in konturframhävning, eller focus peaking, när du fokuserar manuellt. Du kan välja att markera med fyra olika färger och du har tre olika känslighetslägen där den så att säga visar olika stora skärpedjup. Det känsligaste läget kan vara svåranvänt på normala porträttavstånd, men i gengäld fungera bättre vid till exempel makrofoto. Ihop med förstoring av skärmbilden gör det här exakt manuell fokusering rejält mycket smidigare.
Äntligen! som Gert Fylking skulle sagt. Konturframhävning, eller focus peaking. (Här har vi valt att sätta bildstilen svartvitt i kameran så att kontuframhävningen syns tydligare, men det är inte på något sätt obligatoriskt).
Nikon har även lagt in en funktion för fokusstackning. Här kan du ange hur många bilder i serie du vill ta, hur mycket fokus skall justeras mellan varje bild, hur snabbt bilderna skall tas, om kameran skall jämna ut exponering, köra i tyst läge och om bilderna skall läggas i en ny mapp på minneskortet.
Inställningar för fokusstackningen.
Att sedan lägga samman bilder till en bild med mer skärpedjup får du göra i datorn, men notera att du kan jobba med råfiler så du kan justera dem innan du lägger samman dem. Funktionen bör dessutom kunna bli användbar för en form av fokusgaffling där du i efterhand kan välja den bild där fokus ligger exakt där du vill ha den.
Tyst läge
D850 har fått ett helt tyst bildläge där du kör elektronisk slutare. Du kan dels köra i full upplösning och då ha en serietagning på ungefär 6 bilder per sekund. Eller så kan du köra ett läge med 8-megapixels jpeg-filer då kameran dels tar 30 bilder/sekund, men också har mycket snabbare utläsning vilket ger mindre rolling shutter-effekt. Nikon var noga med att påpeka att det högupplösta läget inte är tänkt för actionbilder, i och med att du får viss förskjutning hos rörliga motiv och du inte har tillgång till det ordinarie fokussystemet.
Men för allt från bröllops- till insekts- och djurfotografering kan det här tysta läget vara hjälpsamt. Du har ingen sökarbild, utan får lita till skärmen och live view. Att det ändå känns användbart beror mycket på att skärmen är vinklingsbar, att AF i live view faktiskt ändå är lite mindre seg och inte minst att du mycket enklare kan fokusera manuellt med hjälp av konturframhävning.
Den kände brittiske bröllopsfotografen Ross Harvey demonstrerar D850 och pratade mycket om det tysta läget med elektronisk slutare som han verkligen gillade.
Video (uppdaterat)
D850 är den första Nikon-kameran som läser ut 4k-video, eller UHD om man vill vara mer strikt, från hela sensorbredden. Du kab välja 24, 25 eller 30 bildrutor/sek och får som bäst en bitrate på ungefär 144 Mbps. Plockar du ut videosignal via HDMI kan du samtidigt som du spar till minneskort spara den på en separat inspelare med 8-bitars 4:2:2.
Kör du i full HD kan du välja 24,25, 30, 60 eller 60 bildrutor per sekund och har dessutom slowmotionlägen som spelar in i upp till 120 bildrutor per sekund. Du kan dessutom köra elektronisk bildstabilisering och konturframhävning (focus peaking), något som du alltså inte kan göra i 4k.
Du kan välja en "platt" (engelskan "flat") videoprofil för att spara klipp som ger mer omfång och därmed blir lättare att efterbearbeta. D850 kan med kompatibla objektiv (de med E-bländare) göra steglösa upp och nedbländningar. Kameran har en funktion för att på ett mjukt sätt dämpa plötsliga höga ljud så du slipper det tvära ljudklipp de kan orsaka.
Detaljer och utformning
Vid en snabb blick är D850 mycket lik sin föregångare D810, men vid en närmare granskning har den också detaljer som vi sett hos D500. ISO-knappen har flyttat upp till tumgreppet och du har en mycket smidig joystick bland annat för att flytta runt fokuspunkten med. Och du har de upplysta knapparna som är mycket uppskattade hos D5 och D500. Vädertätningen skall dessutom vara lika bra.
Illustration av vädertätningarna i D850
Det många nog först reagerar på är frånvaron av inbyggd blixt. Det känns synd att tappa den inbyggda, enkla och smidiga styrningen av lösa blixtar direkt i kameran. Men, kan man argumentera, sätter du på den lilla fjärrutlöstaren WR-R10 har du, precis som i D500, inbyggd och smidig styrning av SB-5000-blixtar via radio.
Radiotriggade och -styrda blixtar ju framtiden så på ett sätt kan man sympatisera med hur Nikon tänker, men här behöver Nikon få ändan ur vagnen och komplettera SB-5000 med en modell som har transcieverfunktion (att den både kan skicka och ta emot radiosignaler), kanske en modern radioversion av den numera uråldriga styrenheten SU-800. Det är ju på ett sätt talande att när Nikon demonstrerade actionfoto med D850 med hjälp av två stuntmän (första bilden i artikeln) så kunde man ta bilder med blixtljus - med Profotos radiosändare och blixtar ...
Men det finns fördelar med att ta bort den inbyggda blixten. Dels har man fått plats med ett större sökarprisma som gör sökarbilden ännu större och ljusare. Det här är ingen liten fördel.
Det nya större sökarprismat.
Dessutom har man byggt in wifi- och Bluetooth-enheterna där blixten förut suttit vilket gör att de fungerar bättre än om de som på tidigare modeller hamnar någonstans i själva kamerakroppen där de lätt skärmas bort av metallchassit. Sist men inte minst kan man få en effektivare vädertätning än om blixten funnits där. Sist men inte minst sticker inte sökaren ut lika långt framåt vilket gör de enklare att arbeta med tilt-/skiftobjektiv, inte minst nya 19/4 som ju kan roteras fritt.
D850 (upptill) jämfört med D810. Till de yttre och när de gäller reglage är kamerorna mycket lika, D850 har fått samma ändringar som D500 med joystick och att ISO-knappen flyttats. Men D850 har också fått ett lite djupare grepp. Eller rättare sagt, själva kamerkroppen är lite tunnare än hos D850 medan batterigreppet är lika stort. Notera även att sökaren inte längre sticker ut lika mycket framåt vilket bland annat gör det enklare att jobba med Tilt-/skiftobjektiv. Men många kommer nog sakna den inbyggda blixten hos D810, den är om inte annat praktisk som styrenhet.
Greppet hos D850 är lite djupare vilket i alla fall delvis hänger samman med att själva kamerakroppen är lite tunnare. Det här gör att kameran ligger ytterligare lite skönare i handen, i synnerhet om du har stora händer.
Andra nyheter jämfört med D810 är den högupplösta vinklingsbara pekskärmen. Att ha en bra och vinklingsbar skärm gör i synnerhet videofilmning och makrofoto smidigare. Men det är också hjälpsamt med det nya helt tysta läget där du ju får jobba via skärmen.
Pekskärmsfunktionerna är utökade jämfört med D500 och D5, ett exempel är en smidig "fokusera och ta bilden"-funktion där du bara pekar var du vill ha fokus och när kameran fokuserat om tar den en bild. Fungerar bra vid produkt- och makrofoto och att smidigt kunna flytta fokus under videofilmning är hjälpsamt.
D850 har fått en ny spegelmekanism med motvikter som skall dämpa vibrationer i kameran från spegelns rörelser.
Den inbyggda intervallfunktionen som Nikon länge haft har fått nya funktioner. Du kan välja att spara en time-lapse-sekvens som enskilda filer eller som ett 4k-videoklipp. Spar du separata bilder och lägger samman dem utanför kameran får du det 8k-bildspel som förhandsinformationen nämnde. En annan bra ny funktion är att du kan ange att time-lapse-sekvenser sparas i en ny separat mapp på minneskortet och att bildnumreringen kan återställas för varje ny sekvens.
Sammanfattning
Flera Nikon-representanter vi pratade med påpekade att kameramodeller numera lever kvar allt längre. Dels för att de helt enkelt produceras och säljs längre av tillverkarna. Men också för att vi numera kan fortsätta arbeta med begagnade kameror även efter att de ersatts. Då blir det allt viktigare att bygga genomtänkta kameror med kompletta uppsättningar av funktioner.
Det känns onekligen som om D850 kan vara brukbar i många år framåt. D810 är fortfarande en bra kamera, men D850 är mer generell, mer mångsidig. Den är minst lika bra, bättre eller tydligt på allting. Ja, möjligen kan vi sakna en inbyggd blixt, eller att radiosändaren för blixtstyrning borde varit inbyggd. Men det är två av ytterst få skönhetsfläckar på vad som totalt sett ändå är en oerhört komplett och mångsidig kamera med mycket få brister.
64 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Däremot kan nog Nikon tappa sälj till vissa andra typer av fotografer (allt från natur till mode, bröllop eller en del fotojournalister) som velat ha en stadig och rejäl proffskamera med småbild men som tycker D810 (eller möjligen D750) är för långsam och därför hittills valt D5.
Skall vi vara lite elaka så har D850 snarare inbyggd Bluetooth för att tanka över bilder, än inbyggd wifi. Här anser jag och väldigt många andra att Nikon har tänkt fel med sin Snapbridge-app. Det är enbart om du från appen (i din mobil eller på en platta) letar upp en bild och tanka ned den från kameran som wifi används. Skickar du från kameran blir det bara Bluetooth som är mycket långsammare och ju har väldigt kort räckvidd. Till råga på allt kan du ju inte köra Snapbridge mellan kamera och en dator, bara mot telefoner och surfplattor (Ios och Android).
Dpreview skrev, lite fritt översatt "det är knappt man kan säga att D850 har inbyggd wifi" och tyvärr håller jag med dem. Den har wifi, men använder den inte på något konstruktivt sätt.
Snapbridge bygger på en bra grundidé, men är fortfarande efter ett och ett halvt år bedrövligt implementerat och nätt och jämnt användbart för en kamera som D850.
Sedan är de ju allmänt så att en inbyggd wifi-enhet har svårare att få bra antennprestanda än en lös enhet eftersom den inbyggda antennen hamnar så nära det skärmande metallchassit att den blir riktningskänslig.
Däremot lanserar Nikon en ny digitaliseringsadapter, ES-2 som ersätter den gamla ES-1.
http://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/miscellaneous/es-2-film-digitizing-adapter.html
En skillnad är att med ES-2 kan du sätta på små magasin så du enklare kan skanna sex stycken negativ (FH-4 Strip Film Holder) eller två stycken diabilder (FH-5 Slide Mount Holder) i stöten.
Du sätter en ES-2 framför ett AF-S Micro 60/2,8 (eller ett AF-S DX Micro 40/2,8 om du har en APS-C-kamera) och fotar av dina neg eller dia.
ES-2 kommer kosta lite drygt 1500 kr, de små magasinen någonstans 250 - 350 kr. Preliminärt börjar de säljas före jul
Sedan kan det vara så att D850 har fått en funktion för att "vända" negativ direkt i kameran, men det framgick inte riktigt av infon (och känns strängt taget inte så viktigt).
Det Nikon framhöll var att kör man en sådan på D850 får man mer än dubbla upplösningen jämfört med om man skannar med en LS-4000.
Jag är nyfiken för användandet av objektiv med manuell fokus.
Oavsett så finns ju sökarförstoraren DK-17M. Jag har den på min D800 och den där 1,2x förstoringen gör betydligt mer skillnad än man tror!
Gällande radiostyrning så borde de isf byggt in det (som hos Canons hus). Klar miss IMO på något som annars ser ut att kunna bli en grymt komplett allroundkamera.
Klart minus i "protokollet" tycker jag.
I vilket fall tjänar tillverkarna nog mer pengar på en extern enhet. Men jag håller med om att det vore läckert med inbyggd radiostyrning.
Men caveat emptor, jag är inte radioingenjör.
Men då vill jag naturligtvis att raw filerna skall ha samma kvalité vid dynamiskt omfång.
Att kunna ha 24megapixlar som standard och sedan dra upp till 46 när man ska ta något riktigt snyggt utan att behöva gräva i menyerna.
För egen del håller jag qual-knappen för att vara kamerans kanske mest onödiga knapp, det borde finnas andra funktioner som är viktigare att kunna ändra snabbt och utan att ta ögat från sökaren. Jag har alltid misstänkt den för att vara en kvarleva från när minneskort var små och det kanske var motiverat att per exponering ändra bildstorleken.
Jag säger alltså inte att du har fel, men jag är nyfiken - när behöver du snabbt ändra denna inställning?
Att efter varje bild man skall ta kunna avgöra vad den skall användas till.
Så tänker åtminstone jag, kanske inte du.
Dels har D850 förmodligen (enligt vad Nikon hävdar) samma DR på låga iso som D810 som redan det är klassledande för småbildskameror. Enda sättet att öka omfånget så mycket som du önskar med dagens teknik vore att - minst - tredubbla sensorytan och det skulle på väldigt många sätt bli groteskt dyrt.
Dagens sensorer är redan väldigt effektiva på att omvandla ljus till signal (och därmed bild) och några drastiska prestandaökningar kommer vi knappast se utan att byta teknikspår. På sikt kommer vi förmodligen se andra typer av färgfilter (kanske tvålagers) och annan typ av utläsning (t.ex. asynkron) och då kan prestanda skutta iväg lite. Men dit är det nog fortfarande några år.
Vad med D850 saknar du för landskapsfoto?
Det finns redan en del diskussioner om det här verkligen är tillräckligt små steg, de stegen borde funka om man kör nedbländat, men en poäng med stackning är att kunna köra lite uppbländat så man minimerar diffraktion.
Synd på en fantastiskt praktisk funktion för att jag inte ska behöva släpa på min Stackshot med
batteripack etc.
Provande den på snorkiga kameradoktorn. Har de ingen utbildning för sina säljare? Beslutar jag mig för att köpa denna kamera så blir det inte på kamera doktorn.De missar nu också mitt planerade köp av 400/2.8.
Alltså raka motsatsen av vad du säger :)
http://camerasize.com/compare/#718,557
- Anders har väl besvarat det där med storlek. Men för att utveckla: De är i praktisk mening identiskt stora, fast D850 har ett djupare och bekvämare grepp. Hur du sedan får det till en nackdel ... Jaja.
- Så skillnaden mellan D810 och D850 är mest video? Så saker som betydligt snabbare serietagning med gigantisk buffert, marknadens kanske bästa AF-system, bättre prestanda på höga iso, större ljusare sökare, finesser som fokusstackning, förenklad AF-finjustering, peaking i live view, vinklingsbar pekskärm, spegel som ger mindre vibrationer, tystare tyst läge, stöd för Nikons nya radio-blixtar, belysta knappar, smidig joystick ... Sådant spelar ingen roll alls menar du? :)
Varför är det inte bara att göra en mattskiva som är exakt 24x36 mm och placera den exakt lika långt från objektivet som sensorn, och titta på den genom ett okular (via två reflektioner för att vända bilden rätt)? Hur kan ett större prisma ge större bild? Det borde väl vara okularets förstoringsgrad som avgör den synbarliga storleken på bilden?
Tyvärr påverkas bägge sakerna av hur stort själva prismat är (och hur det är uppbyggt - se pentamirror vs pentaprism).
Du sätter frasen "via två reflektioner för att vända bilden rätt" inom parentes som om den delen inte betydde något, men det är just vad den gör.
Citat;
2017-08-25 17:54 Bengt Johansson
Såg skylt på BIC Camera i Tokyo idag. Priset var 370.000 yen vilket motsvarar 27.100 idag. Det fanns inga provet att klämma på dock.
Slut citat.
Garanti i Sverige är som bekant ett år, och det vore märkligt om ett garantifel skulle uppstå under det första året, och återigen, för skillnaden i pris kan det kanske vara värt att chansa.
Sedan nämnde han att sådan fel som gett anledning till återkallelse från Nikon och vilka måste åtgärdas är kostnadsfria, oavsett var produkterna är inköpta.
Näää, den tanken har aldrig slagit mig 😂.