Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > 50-årig fotohistoria tar slut

50-årig fotohistoria tar slut

Under 50 år har makarna Barbro och Allan Frisk tagit sina bilder på film och kopierat på fotopapper. Nu har paret passerat 80 och framkallat sina sista bilder i ateljén i Mora.

1965 tog Barbro och Allan över Selma Westbergs fotoateljé i Mora. Paret har fortsatt att bokföra alla kunder i en pappersliggare, precis som Selma. Alla negativ är noggrant arkiverade och i tv-reportaget ovan hittar Allan ett porträtt från 1950 på Kål-Margit som i sin ungdom stod modell för Anders Zorn.

Barbro och Allan Frisk har bara använt en digitalkamera för körkortsbilder. Allan gillar att göra alla förstoringar i mörkrummet.
– Det är fortfarande det här med att lägga bilden i badet, man funderar om det blir bra och man har gjort om mer än en gång, skrattar Allan.

Barbro är övertygad om att den analoga fototekniken kommer tillbaka.
–  Det digitala kommer att försvinna. Om tio år är det analogt, då kommer folk att fotografera sig hos fotografer. Då får vi ett glapp där det inte finns några riktiga porträtt hos folk i familjerna, säger hon till SVT.



Publicerad 2015-05-04.

16 Kommentarer

snap01 2015-05-04 11:17  
Kul att dom lyckades köra så länge men att digitala kommer försvinna om 10 år är knappast sant däremot tror jag att porträtt ateljéerna kommer försvinna i ännu större utsträckning när mobilkameror etc blir bättre o samhället går mot ännu mer facebook,twitter osv

Kommer alltid finnas folk som kommer köra analogt men det digitala har tagit över o kommer göra det ännu mer men jag har ännu behållit min x-pan o diverse mellis kameror mest att det är kul att ha dom kvar.
Svar från froderberg 2015-05-04 12:30
Antalet porträttfotografer har inte minskat utan ökat de senaste åren. Allt fler lägger allt mer pengar på sina bröllop. Fotograferna ska vara med hela dagen och det kostar. Familjefotografering i miljö är en annan trend. Men idag behöver inte en porträttfotograf någon ateljé utan bara en hemsida och kontakt med en hyrstudio.
MrKarisma 2015-05-04 11:20  
Jag tror inte digitalt kommer försvinna.. men jag tycker det är fantastiskt skönt att fota analogt, att inte behöva se resultatet direkt.. Usch det är så stressande, dessutom dissar man bilder alldeles för ofta bara för att det inte ser bra ut på skärmen, vilket ofta är ett stort misstag. Nä, just nu är jag inne i analog period, men det brukar växla =) Det är kul med båda!
jelu1661 2015-05-04 12:19  
Om tio år kommer hästdragna vagnar vara i majoritet på våra gator. Biltrafik är en fluga.
luminousoctaves 2015-05-04 18:05
Om hipsters tar över, vilket jag hoppas, åker vi säkert hästdragna vagnar och plåtar analogt 24/7... vilken dröm!
Johan Pihl 2015-05-04 12:33  
Ett mycket trevligt reportage. Härliga människor, Barbro och Allan.
snap01 2015-05-04 13:34  
Jag skrev inget om antal porträtt fotografer jag skrev att ateljéerna minskar herr frödeberg
Svar från froderberg 2015-05-04 13:41
Min poäng var att mobilkameror, facebook och twitter inte är ett hot mot ateljérna, som du skrev.

Ateljérna blir färre eftersom de inte behövs i samma utsträckning längre. Kunderna efterfrågar bilder som inte tas i ateljé. Inga passbilder, färre konfirmations och studentbilder. Fler bröllops- och familjebilder utanför ateljén.
snaxalig 2015-05-04 14:35  
Det här var ett väldigt intressant inslag. Trist nyhet att de ska avveckla sin verksamhet, men med ett riktigt bra innehåll. Gillas!
Jan Rönnlund 2015-05-04 15:05  
Jag sitter inte på någon stor erfarenhet men har upptäckt att porträtt i hemma miljö är mycket populärt.
Har införskaffat mig en bärbar studio med blixtar/batteridrivna och tillbehör för det.
Vi får många som efterfrågar just besök hem och det är lite jobb med att montera allt där. Men kunden är trygg hemma och deras barn med så det här tänker vi fortsätta med. Helt underbart att se hur paret jobbat och det är verkligen respekt. Digitalt foto har kommit för att stanna hos gemene man/kvinna. Dock tror jag som Magnus säger att det inte är konkurrens för människor som uppskattar kvalite vid sina bröllop/dop.
snap01 2015-05-04 15:08  
Jag är rätt övertygad om att gå till en fotograf har minskat mycket mot hur det var förut. Då var det standard att gå till studion o ta 12 eller 24 bilder hos en fotograf med hasselbladare sedan så var det vanligare med familebilder etc.

Vad jag menar med mobilkameror etc är att det är andra tider nu folk tar sina egna bilder med mobilen delar dom med sin släkt etc via sociala medier förr i tiden så visade man bilderna man tog hos ateljefotografen o gav kopior etc.

Samma sak inom labben dom framkallar ungefär 25% mot vad dom gjorde på analoga tiden om dom ens finns kvar. Många små fototbutiker med labbverksamhet som bommat igen nu.
På vilket sätt har du siffror på att det finns mer porträtt fotografer nu än förr?
tänker du på vilken ruta du ansöker om f skatt sedel på? finns inte så många valmöjligheter där mer är porträtt. När porträtt ateljéer körde så hade dom rätt bra snurr på omsättning att om du jämför det med alla frilans som har ett annat jobb vid sidan av så blir det felaktig jämförelse. Att det finns mängder med frilans med ett annat fast jobb som kallar sig porträtt fotograf på blanketten på f skattsedeln det stämmer säkert men för mig så är det inte rätt jämförelse med en porträtt studio som levde på att ha studio miljöer uppbyggda med studio blixtar för bröllop,porträtt,körkort osv.

Så visst kunder efterfrågar inte lika mycket ateljé bilder men den stora orsaken är att man delar bilder på sociala medier på en gång bilder som tas med det som finns tillgängligt tex mobilen o då kvittar det hur bra du är som fotograf det är nya tider.
Svar från froderberg 2015-05-04 15:23
"Jag är rätt övertygad om att gå till en fotograf har minskat mycket mot hur det var förut."

Vi är ense om att antalet ateljéer minskar, men det innebär ju inte att folk slutat anlita porträttfotografer. SCBs branschstatistik säger att omsättningen bland porträttfotografer totalt är konstant.

Det som hänt är att kundernas beteende och önskemål förändrats. Men vill inte gå till ateljén med familjen utan att fotografen ska komma hem till en och fotografera familjen.

"På vilket sätt har du siffror på att det finns mer porträtt fotografer nu än förr?"

Här har du statistik på att antalet porträttfotografer och vad omsättningen är enligt SCB: http://www.fotosidan.se/cldoc/fler-frilansfotografer-slass-om-samma-pengar.htm

"Att det finns mängder med frilans med ett annat fast jobb som kallar sig porträtt fotograf på blanketten på f skattsedeln det stämmer säkert men för mig så är det inte rätt jämförelse med en porträtt studio som levde på att ha studio miljöer uppbyggda med studio blixtar för bröllop,porträtt,körkort osv"

Du missar att man kan vara porträttfotograf på heltid utan ateljé. Det centrala är kundens behov - kunderna har fortfarande behov av att anlita en fotograf, men inte att gå till en ateljé.

"Så visst kunder efterfrågar inte lika mycket ateljé bilder men den stora orsaken är att man delar bilder på sociala medier på en gång bilder som tas med det som finns tillgängligt tex mobilen o då kvittar det hur bra du är som fotograf det är nya tider."

Vi är ense om att efterfrågan av bilder tagna i ateljé minskar. Men eftersom som omsättningen för porträttfotografer inte minskar enligt SCB måste slutsatsen vara att folk anlitar fotograf utan atélje. Inte att folk handlar mindre pga att de använder mobilen. Ärligt talat: Vem ersätter proffsiga bröllopsbilder med mobilbilder?
snap01 2015-05-04 16:52  
Har ingenstans skrivit att jag säger att man ersätter bröllopsbilder med mobilbilder vad jag menar är att kunder tar sina bilder själv i större utsträckning eftersom användandet av bilder är annorlunda idag än mot förr idag fungerar en mobil bild bra pga den är alltid med o kvalitén duger för sociala medier. Fotostudio det är ungefär 10 år sedan jag fimpade min idag är portabel o till bröllop är det få som kör studieblixtar idag.

Sedan är jag tveksam till att just porträtt fotografer ökat pga det är mer att du inte har mer att välja på när du ansöker o f skatt. Tror många hamnar i det facket jag själv har mins största omsättning från interiör o omsätter 3 gånger mer än porträtt fotografen gör.

Så vad du missar Magnus är att dom så kallade porträtt fotograferna på pappret på f skatt sedeln är i många fall något helt annat.
Svar från froderberg 2015-05-04 17:34
Och vad jag säger är att det finns inget stöd i statistiken för att kunderna fotograferar själva istället för att anlita fotograf. Den ökade privata fotograferingen sker inte på porträttfotografernas bekostnad. Porträttfotografernas omsätter tillsammans lika mycket som tidigare.

Visst kan de som anger sig vara porträttfotografer syssla med annan fotografering också, men flera saker talar för att statistiken ändå kan ge rätt bild av trenden.
1. Det är inget nytt att porträttfotografer gör mer än att ta porträtt. Idag är det kanske mer interiör än att förmedla framkallning av semesterbilder.
2. Enligt statistiken har antalet porträttfotografer ökat. Det finns alltså många nystartade porträttfotografer. I början är det mer sannolikt att ett företag håller på med sin angivna verksamhet än senare.
3. Det finns andra typer av fotografer som också utför porträttfotografering som bröllop, ex pressfotografer. Det innebär att en del porträttfotografer som gör annat än att ta porträtt kompenseras av andra fotografer som tar porträtt.
4. Det har inte skett någon större förändring av indelning av fotograf-inriktningar i bolagsregistret som jag känner till. Så det borde inte vara någon skillnad i hur många som måste kalla sig porträttfotografer.
snap01 2015-05-04 19:29  
Ökat antal porträtt fotografer men fortfarande samma omsättning så då med antagande att priserna höjts så.utförs det mindre uppdrag vore logiskt då eller?
Svar från froderberg 2015-05-04 19:40
Ja, men jag skulle gissa att både genomsnittspriset och genomsnittsomsättningen sjunkit. Det förklaras till viss del av att många av de nya har längre omsättning och priser än de mer etablerade, men trots allt är det fler om samma påse pengar.
dj_man 2015-05-04 22:06  
Jag hoppas någon tar sig an att digitalisera denna bildskatt och bevarar den för framtida generationer.
I Gävle sitter man och digitaliserar, registrerar även uppgifter och bilder tagna av Gävlefotografen Berna Roth med start från 1911 i en databas på uppdrag av Gävle stadsarkiv.

http://www.gavle.se/Kommun--politik/Gavle-stadsarkiv/Virtuella-utstallningar/Utstallning-Adraget-2014/

http://www.gavle.se/Sok/?query=berna+roth&fv=30
fotomojje 2015-05-05 07:54  
Ja, vad säger man!
Helt jävla underbart!
Mamaya 2015-05-05 12:29  
Jag har fått nöjet att lära känna Barbro och Allan det senaste året då jag både gjort reportage om dom och att jag köpt en del inventarier av dom. Dessa båda fotografer är otroligt skickliga och jag njuter av att se deras fina porträtt bilder. Någon gång måste dom ju sluta, dom skulle ha tagit pension redan på 90-talet! Men kärleken till fotografyrket har hållit dom kvar i ateljén.

Bilden på Kål Margit som Selma Westerberg är ju ett mästerverk, såna bilder ser man inte med dagens digitala teknik. Det blir något helt annat med analogt storformat. Allt är ju inte teknik, fotograf Westerberg var även hon en begåvad fotograf.

Det kommer att bli ett stort tomrum i Mora efter makarna Frisks avveckling. Allt har sin tid.
lasse magnusson 2015-05-12 18:34  
Vilka härliga människor!
Dez 2015-05-18 21:21  
Där i arkivet finns jag med. Min kära mor lät fotografera mig där när jag var liten pilt. Jag har många gånger faschinerats över de mycket fina bilderna. Inte ens mitt mest kritiska öga hittar något att klaga över. Tekniskt perfekta bilder, komposition och ljussättning 100% och även om jag var en mycket besvärlig och livlig pojke ler jag glatt. Men då hade jag också fått låna en blå plastboll som säkert var intressant för mig i ca tio sekunder. Och det räckte tydligen.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar