Hallå där
Elias Kunosson, 24 år, från Umeå har lyckats ta en actionbild som utsetts till en av de 50 bästa bilderna i sportfototävlingen Red Bull Illume. Bilden har dock väckt en del debatt.
Att komma topp-50 kan låta som en måttlig prestation. Men då ska man tänka på att Red Bull Illume 2013 lockade 6.417 fotografer runt om i världen att skicka in bilder.
- Bilden tog jag under hösten i Åre. Jag hade precis anlänt till byn när jag såg att en FMX tävling hölls nere vid sjön, varpå jag hämtade min kamera i lägenheten.
Det visade sig att en av Sveriges bästa motorcrossförare, Fredrik Berggren, hade uppvisning.
– När jag kom ner till showområdet var det redan fullt med folk. Jag såg några andra fotografer nära rampen varpå jag kände att det inte var någon idé att konkurrera med dem på samma plats då vi skulle få samma typ av bilder. Jag såg mig omkring och såg en brandstege på ett närliggande hotell, så jag bestämde mig för att klättra upp dit och försöka få en vy. När jag kom upp, bestämde jag att jag ville komponera en bild som visade ett trångt utrymme men samtidigt fokusera tydligt på Fredrik.
I efterhand har Elias Kunossons efterbehandling av bilden väckt en del debatt. Här kan du se bilden på Fotosidan.
– I och med att jag inte äger något så kallat tilt/shift-objektiv, men ville ändå få till en miniatyreffekt i efterbearbetningen. Jag tror och tycker att det skapar en surrealistisk bild som samtidigt tydligt belyser Fredriks magnefika hopp.
Elias fick vara med under en prisceremoni i Hong Kong.
Foto: Anders Neuman
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Närmaste man kan komma skulle nog vara att fota med storformat. Bilden hade aldrig fått pris utan efterbehandlingen.
Klart kreativt tänkande som detta skall premieras.
Angående effekten så är det väl bara dra på tilt shift effekt och köra lite history brush på åkaren. Himlen är ändå utbränd bakom han.
Skitbra bild.
Jag undrar varför vållade bilden debatt?
Är lite trött på bakåtsträvarna som inte vill utvecklas eller åtminstone låta andra utvecklas. Genom att testa andra tekniker, lära sig att "fuska" men bildmanipulation etc så blir man både proffsigare och mer kunnig fotograf.
Dels lär man sig vad som går att göra digitalt i efterhand och vad som krävs för att få liknande resultat UTAN att göra något digital i efterhand.
Jag är själv den typen av fotograf som vill helst ha så mycket "riktigt" från början, undviker gärna att manipulera med bilder mer än att räta upp dom, fixa till färger etc.
Men detta är ju ändå en bild i kategorin för just manipulerade bilder och är ju denna bild på hoppet helt otroligt snyggt och vackert.
Låt bakåtsträvarna stampa i samma fotspår tills dom lämnar denna värld. Dom är ingen idé att ödsla tid på, för hade dom fått bestämma hade vi fortfarande enbart haft analogt format på våra kameror. Det är tack vare dom som testar dom nya teknikerna FAST dom i början inte är lika bra som det befintliga (som dom är fullt medvetna om) som utvecklingen går framåt!
Bra jobbat och grattis!
Den påstådda debatt som omnämns har dock undgått mig helt. Har inte läst om det i någon annan artikel eller i något annat forum. Dock listigt sett att möjligen starta en. Som någon i de tidigare kommentarerna nämnt så tävlade denna bild i kategorin "Experimental" där bildredigering och retusch är tillåten. Det är ingen hemlighet att effekten är gjord i photoshop och det har varit klart och tydligt enda sedan jag tog bilden 2011. Jag hade helt enkelt en bildidé som jag skapade med de verktyg jag hade till handa.
För övrigt skulle jag även vilja påpeka att porträttet på mig bredvid min bild bör krediteras till Anders Neuman och inte Lorenz Holder. Anders namn må inte styra lika mycket trafik till denna sida men han är dock den person som tog bilden.
Den här erfarenheten har varit enormt lärorik och inte minst nu efteråt med all mediakontakt. Jag är väldigt tacksam till arrangörerna och alla de inspirerande människor jag fått träffa den senaste veckan.
För de som är intresserad av mitt arbete så kan ni hitta mer på http://eliaskphoto.com
Jag finns även på facebook och instagram under namnet eliaskphoto.
Helt ok efterarbete tycker jag om det håller sig innanför tävlingens regler.
Han har varken lagt till eller tagit bort något i bilden. Bara gjort vissa partier oskarpare. Det omvända, att göra den skarpare, är ju annars helt ok. Eller?
Jag gillar historien bakom bilden med brandstegen...
Kul!
Känns som framtiden.
Själv kör jag mest Analogt nu för tiden, fast välkomnar ny teknik.
En förklaring till de som undrar över TS-optik:
Miniatyreffekten fås genom att man ex. vinklar optiken kraftigt uppåt, med stor bländaröppning, så att skärpeplanet blir snävt och skär snett ner in i bilden, nästan parallellt med optiska axeln. I detta fall blir effekten störst med ex. Canon TS-E 90 mm f/2.8 fullt öppnat och maximalt tiltat uppåt. Detta gör dock att MC-åkaren, ovanför den skarpa delen av miniatyrpubliken, blir extremt suddig - kanske suddigast av allt i bilden och t.o.m. suddigare än bakgrunden. TS-optik hade därmed gett en miniatyrpublik men nästan osynlig förare pga det extremt snäva skärpeplanet ner genom bilden.
Denna bild hade med TS-optik krävt två exponeringar och addition av två bilder - en tiltat maximalt uppåt med skärpa vald på publiken och sedan en med maximal tilt neråt för att enbart få skärpa på just MC-åkaren och marken helt suddig. Sedan hade man fått addera bilderna, lägga mask och bara måla fram MC-åkaren i bild 2. Bökigt och ännu mer bildbehandling än genom smart vald oskärpa enligt ovan
Till sist, kul att vissa tävlingar ger fullständig frihet och tillåter fullständig konstnärlig kreativitet. Samtidigt minst lika bra att andra tävlingar (såsom Årets Bild) inte tillåter sådan redigering av dokumentära bilder :-)
Fotografen har helt enkelt blandat olika tekniker. Rent optiskt TS eller efterapat med ren TS-filtereffekt TS är det inte.
Om det nu spelar någon roll...