Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
49 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/603938?programid=1646
Däremot reagerade jag på Expressens rubriksättning "Europa räddade inte Aylan 3" eller något liknande. Det är en rätt smaklös rubriksättning eftersom det antyder att Europa valde att låta honom dö, fas man kunde ha räddad honom. Så enkelt är det inte, flyktingar på odugliga båtar på havet, det är helt enkelt för EU att "rädda" dem. Min poäng är att rubriken kändes mer politisk än saklig.
EU har fortfarande inte kommit överens om vilka kvoter som gäller eller vem som har ansvar för räddningsaktionerna på Medelhavet. Samtidigt dör det människor varje dag.
Det är en hård rubrik. Men det är också vansinnigt tragisk och människovidrig situation. Bilden av Aylan får oss att förstå att det handlar om oskyldiga människor. Och historiskt så har bilder av barn haft en viktig roll i att konflikter och humanitära kriser upphör (som inslaget påpekar).
Givetvis har redaktionen noga övervägt rubrik- och bildpublicering.
En intressant fråga är: skulle man publicera en liknande bild på ett västerländskt/skandinaviskt barn? Enligt OBS-magasinet i P1 finns statistik som visar på att chansen är liten. Det är också skrämmande.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/flyktingarna-slapps-in-i-osterrike-och-tyskland/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bara-hoppet-lever/
Jag kan också tycka att det son händer borde shifta fokus också mer till orsakerna att folk flyr Syrien, inte minst IS som är en huvudorsak till katastroferna vi ser. Ändå finns det fullt med folk i Sverige som tycker att vi inte ska gripa in militärt och stoppa orsaken. Denna bild är hemsk, men jag har sett mycket värre, det är bara att kolla på IS egna videos där de eldar upp människor, eller vad som publiceras i utländsk media, ingen som har sett det kan tycka att Sverige ska stå vid sidan av och låta slakten fortsätta.
Vi har även vaknat otroligt sent i kampen mot extremism och militant islamism i Sverige som gjort att Sverige är det land per capita i Europa som skickar flest terrorister till IS. Kunskapen har dock funnits länge, utredningar pekade för flera år sedan ut dessa problem, kritiken var dock massiv från vänstern att man pekade ut Islam. Vårt svenska tassande kring verkligheten skapar fler problem än det löser.
Folket i Sverige är skyddade i en bubbla från bilder av verkligheten jämfört med vad allmänheten i andra länder får se, det finns säkert både för och nackdelar.
Journalistik har också en uppgift att kritiskt granska makten. Detta gör rubriken också.
Det är för övrigt intressant att du ena sekunden hackar ner på andras smak och åsikter om fotografi och konst som politiska (oftast åt vänster av någon anledning). I nästa sekund publicerar du själv en lång politisk harang (som känns väldigt antivänster och antimuslimsk) och kopplar bilden på Aylan till något slags muslimskt hot.
Kanske dags att fundera över vilket typ av forum du är inne på Leif?
Vad gäller rubriken som var frågan, så granskar den inte någon makt, den påstår saker och blir i sammanhanget smaklös. Som jag skrev tidigare har jag inget mot att bilden publiceras, den visar en del av verkligheten i tragedin, däremot blir det fel i samband med rubriken.
Ja jag kritiserar/diskuterar också bilder som ställs ut på museum, något som torde vara ett huvudsyfte med att ha ett forum. Tyvärr har vissa svårt för det, som du själv. Som istället för att argumentera för vad du tycker är bra med en bild som någon tycker är dålig, så kommer du med argument att man är obildad eller inte förstår. eller som nu, anti-muslimsk. Precis som de som kritiserar Israel (som jag ofta gör) är anti-semiter.
Jag avböjer din inbjudan till politiskt debatt. Vi snackar bara fotografi här.
Så jag väntar fortförande på¨att du ska förklara bilderna för oss opålästa....
Sedan är det så klart lite komiskt att du förväntar dig att alla andra på FS ska lägga energi på att bedöma dina bildlänkar då du själv inte verkar ett dugg intresserad av att anstränga dig för att läsa på i ämnet.
Detsamma gäller diskussionen om Aylan-bilden. Jag får intrycket att du inte är här för att diskutera fotografi. Du verkar vara mer intresserad av att förmedla ditt missnöje över media, vänstern och mångfalden i världen.
Komiskt :) "vi snackar bara fotografi här"
Har man som enda argument att en bild är bra att den andra inte förstår så ska man nog var a tyst istället. Det blir rätt larvigt. Jag tror det komiska i ditt cirkel-resonemang är uppenbart. Förutom att det är ett fult sätt att argumentera.
Missförstå mig nu inte. Det är förjävligt att det dör flyktingar (och andra), men det är inte Europas fel. Det är inte vårt ansvar och vi är inte skyldiga ett dyft. Snarare lockar vi folk att ta farlig flyktvägar eftersom vi har en galen migrationspolitik. Vi hjälper inte världen genom att ta emot människor här. Däremot kanske många av oss känner sig goda och fina.
Om du anser att den här typen av bilder har nåt slags värde så borde du också anse att bilder på svenska tjejer som blivit våldtagna av invandrare har lika stort värde. Det är också enskilda fall som ryckts ur sitt sammanhang. Som egentligen inte säger något alls om situationen som helhet. Att använda sådant för att bilda opinion är ren och skär propaganda.
Slaveriet borde nog inte heller ha avskaffats.
Per: Om det sker på andras bekostnad är det förjävligt. Eller du kanske låter vem som helst komma hem och äta av din mat, helt utan motprestation? Skulle inte tro det.
Jämförelsen med USA är patetisk. De som migrerade dit fick klara sig själva, utan några bidrag. Hade vi gjort likadant så hade vi kunnat ha fri invandring utan några som helst problem. Men nu funkar det tyvärr inte så, utan vi särbehandlar folk beroende på härkomst (rasism, brukar det kallas).
Att kalla det som händer för en "flyktingkatastrof" är det patetiska. Det är ingen katastrof vad Europa anbelangar. Antalet flyktingar som kommer hit är i stort sett försumbart jämfört med de miljontals som länder utanför Europa tar emot.
En liten flyktingkris är vad det är, och de människor som tar sig så långt att de hamnar i norra Europa är de mest företagsamma av alla flyktingarna. Vi behöver fler företagsamma människor i Sverige.
Bilden på Alan är avskalad. Både fototekniskt och intrycksmässigt. Det är en till synes helt vanlig strand och han har fortfarande sina fina kläder på sig. Kort sagt är det här vilken 3 åring som helst som lika gärna kunde ha dokumenterats två meter upp lekandes med en boll. Det är en märklig känsla att "uppskatta" en bra bild på något så fruktansvärt. Men den har nu ett syfte.
Har folk svårt med läsförståelsen?
Fram tills nu har flyktingkatastrofen till lika stora delar skildrats som en solidaritetsfråga och som ett problem för Sverige. Samhällsdebatten har handlat om hur vi ska möta de enorma folkmassor som rör sig genom Europa, terrorrekrytering av unga svenskar, knivdådet på IKEA etc etc. Men bilden av Aylan (och kanske även rapporteringen om flyktinglastbilarna) kan inte vinklas på något annat sätt än att det här handlar om människor precis som vi, som flyr för sina liv, och som i många fall dör på vägen.
Jag tror att det var Susan Sontag som skrev att att fotografier av andras lidande kan få oss att känna apati eller empati. De bilder som väcker empati får oss att vilja agera, och därför är de viktiga att publicera. Bilden på Aylan är kanske just en sådan.
Det är bara för sorgligt att så många inte lyckas inse vad som händer utan att de får se en bild av en död människa.
Självklart ger Aylan/Alans namn och anhörigas vittnesmål mer tyngd åt det senare.
Hur som helst, var det inte i princip samma scenario under Vietnamkriget? USAs befolkning kände mycket väl till vad som skedde i Vietnam, men det var när bilden på napalmflickan publicerades som opinionen vände:
http://blogg.hd.se/kultur-blogg/wp-content/uploads/sites/18/2012/06/TrangBang.jpg
Den brukar omnämnas just som bilden som förändrade kriget:
http://edition.cnn.com/videos/tv/2015/06/18/the-seventies-vietnam-war-iconic-photograph-orig.cnn
/Oscar
Om du syftar på följande bild/bildserie från Haiti
http://erickimphotography.com/blog/2011/04/07/is-this-photo-ethical/
så blev det aldrig fastställt vem som hade flyttat på kroppen. Det var sannolikt en plundrare/förbipasserande/anhörig som hade varit i farten – inte en fotograf.
Däremot är inte gruppbilden längre ner på bloggen så smickrande...
....eller så är det vi bildkonsumenter som inte riktigt pallar att ta in vad som faktiskt krävs för att ta en bra nyhetsbild. Det är en slags industri, ja, men den kanske behövs, trots allt.
Att spekulera kring bilden på Aylan i nuläget känns som att lägga energi på fel sak.
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2015/09/skillnaden-mellan-riktiga-nyhetsmedier-och-sa-kallad-alternativ-media/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3233802/Second-passenger-claims-Aylan-Kurdi-s-father-driving-boat-son-died-working-people-smugglers.html
Expressen har säkert ljugit ihop det där själva