Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon EOS-1D X – en supersnabb fullformatare

Canon EOS-1D X – en supersnabb fullformatare

Visa bildspel

Äntligen svarar Canon på Nikons D3-serie och gör en snabb och ljuskänslig fullformatskamera. På pappret slår Canon EOS-1D X Nikon D3s på alla punkter och tillför en del nya funktioner.

Canon har tappat en hel del proffskunder till Nikon de senaste åren. Nikon la örat till marken och kom fram med Nikon D3 med småbildssensor (full frame). Canon följde i sina egna fotspår och kom fram med Eos-1D Mark IV med mindre APS-H-sensor.

Nu skrotar Canon APS-H-sensorn som ursprungligen var en kompromiss. Canon ville göra en digital version av analoga Eos-1V för 10 år sedan, men det gick inte göra en så stor sensor i ett stycke på den tiden. Att sätta ihop en större sensor skulle bli dyrt och göra kameran långsam. Då föddes APS-H-formatet som gav en skenbar brännviddsförlängning på 1,255 gånger.

Nikon insåg att en större sensor skulle ge bättre bildkvalitet medan Canon intalade sig att de konservativa yrkesfotograferna vant sig vid den mindre sensorn. Facit kom i form av vikande försäljningssiffror för Canon.

Som ett tecken på att Canon är inne i ett paradigmskifte har ”Mark”-beteckningen slopats och modellen kallas X – det romerska tecknet för 10. Canon Eos-1D X är den tionde generationens proffskamera från Canon sedan F-1 i början på 1970-talet.

2 steg lägre brus
Canons utvecklare har fått sig en rejäl tankeställare och precis som vid utveckling av Eos 7D har de lyssnat ordentligt på kunderna. Det är ingen slump att det finns många likheter mellan Eos 7 och nya Eos-1D X. Ett exempel är större knappar. Ett annat är att autofokuspunkterna placerats i grupper.

Den största lärdomen för Canon är att så länge som man kompromissar så kan konkurrenten komma mer en bättre produkt utan kompromisser. Canon Eos-1D X har största möjliga sensor, snabbaste möjliga serietagning och högsta möjliga ljuskänslighet med den teknik som är tillgänglig idag. De har inte kompromissat för att få upp antalet pixlar – få invänder nog mot att 18 megapixel räcker långt.

Större sensor och större pixlar gör tillsammans med fler A/D-omvandlare, fler utläsningskanaler och snabbare processor att bilderna från 1D X ger 2 stegs lägre brusnivå jämfört med 1D Mark IV enligt Canon. Det dynamiska omfånget ska också ha ökat tack vare ett lägre utläsningsbrus.

Det ordinarie ISO-omfånget har förbättrats med 2 steg till 100–51.200. Det kan utökas till hela ISO 204.800. Det läget ska ses som ett nödläge, men ger bättre bilder än 1D Mark IV på max-ISO.

Canon påpekar även att de större pixlarna (6,95x6,95 mot 5,7x5,7 mikrometer) ska ge en aning mindre rörelseoskärpa än med 1D Mark IV. Det innebär att man kan använda en längre slutartid för att fullständigt frysa en rörelse. Ju mindre pixeln är desto större är risken att motivet hinner flytta sig till intilliggande pixel under exponeringen med viss oskärpa som följd.

Den automatiska sensorrengöringen har också förbättrats. Istället för att skaka det yttre filtret skickar Eos-1D X en stående elektrisk våg över filtret som för bort dammet.

14 bilder per sekund
Canon vässar all prestanda de kan för att inte bara matcha Nikon D3s utan även klara konkurrensen mot dess efterträdare. Redan år 2000 tog Canon fram en spegel till Eos-1V som klarade 10 bilder per sekund. Nu är det dags för en snabbare spegel.

Att få en spegel att fladdra snabbt är inte så svårt. Det kluriga är att hinna mäta fokusen under den korta tid spegeln är nere. Därför måste spegelns rörelser vara blixtsnabba och när spegeln fälls ner måste spegeln snabbt stabiliseras.

Canon har lyckats förbättra spegelmekanismen och kan därför höja bildfrekvensen med följande autofokus till 12 bilder per sekund. Fälls spegeln upp kan kameran ta 14 bilder per sekund med låst autofokus och exponering.

Även slutaren har förbättras. Spegel och slutare ska klara 400.000 exponeringar.

Tre digic-processorer
Snabb serietagning med följande autofokus och full upplösning är krävande för kamerans processor. Eos-1D X har två processorer som kallas digic 5+och  som processar bilderna och utför beräkningar åt autofokusen. Digic 5+ uppges vara tre gånger snabbare än den nya digic 5-processorn i Canon Powershot S100 IS.

Den nya färgkänsliga exponeringsmätaren med 100.000 mätpunkter (uppdelade i 252 zoner) har en egen digic 4-processor som räknar ut exponeringen och samverkar med autofokusen. Precis som Nikon kommer Canon nu med färgstyrd autofokus.

Exponeringsmätaren kan känna igen färg och mönster hos motivet och se hur motivet rör sig över bildytan. Autofokusen kan då välja någon av den av 61 aufokuspunkterna som ligger närmast där fotografen vill låsa skärpan. Den här funktionen kan underlätta vid sportfotografering och kallas iTR AF.


Ny autofokussensor

Begripligare autofokus
Den nyutvecklade autofokusen har 61 punkter som täcker en större del av bildytan jämfört med tidigare modeller. 41 punkter är av korstyp varav 5 är av dubbelkorstyp vid max-bländare 2,8 eller större.

Autofokusens känslighet har förbättrats med två exponeringssteg när objektiv med bländare 2,8 eller större används. Gränsen går vid EV -2. Med ljussvagare objektiv är förbättringen ett exponeringssteg.

Canon har tyvärr inte lyckats behålla möjligheten att ge autofokus med bländare 8 (exempelvis med EF 500/4L och 2x telekonverter) som tidigare varit ett signum för 1D-husen.

På proffshusen finns många inställningsmöjligheter för autofokusen. Canon har insett genom sina undersökningar att få fotografer lyckats förstå alla möjligheter till inställningar som har funnits och vad inställningarna varit bra för. Därför är menysystemet omarbetat i Eos-1D X. Canon har lagt in grafiska symboler, förklarande texter och exempel på fotograferingssituationer där de olika inställningarna är mest lämpade. Likt Eos 7D är autofokuspunkterna uppdelade i tre grupper.

När fotografen vänder på kamera grupperar autofokusen om de aktiva punkterna så att skärpan direkt ska hamna på samma punkt på motivet. Denna funktion kan stängas av.

Längre filmklipp
Filstandarden FAT-32 tillåter inte större filstorlekar än 4GB. Det har hittills begränsat filmlängderna till 12 minuter på Canons kameror. Nu har de gått runt problemet genom att automatiskt foga samman filmfilerna under pågående filmning.

Canon har jobbat för att ge bättre bildkvalitet vid filmning. Brus och moaré ska ha minskats. 1D X ger också möjlighet att välja olika komprimeringsgrad. Lägre komprimering ger större filmfiler men ställer också lägre krav på datorns processorkraft.

Något hörlursuttag för medhörning finns inte. Däremot visas en vu-mätare under pågående filmning.

Skärmen är fast av hållbarhetsskäl men något större än hos 1D Mark IV – 3,2 tum stor. Upplösningen är 1.040.000 bildpunkter.



Nytt kamerahus
Även om Canon Eos-1D X är lik sina föregångare till det yttre är kamerahuset helt nykonstruerat. Greppet har fått en mer ergonomisk utformning och det har tillkommit flera programmerbara knappar på framsidan. Knapparna på kameran har genomgående blivit större.

Alla kontroller på fram och baksidan som används vid själva fotograferingen är dubblerade för att kameran ska gå lika lätt att kontrollera oavsett vilket av de två greppen som används.

Hos föregångaren 1D Mark IV går det inte att nå joysticken om man håller i vertikalgreppet. 1D X har istället dubbla joystickar.

Ett nytt batteri (LP-E4N) med fler mAh levereras med kameran men det går också att använda LP-E4-batterierna från Mark III- och Mark IV-kamerorna. De gamla batterierna kan laddas i den nya laddaren, men bara till 90 procent.

Sedan 1D Mark II har Canon erbjudit möjligheten att använda CF- och SD-kort. Under utvecklingsarbetet av 1D X har Canon funderat mycket över hur de ska prioritera. Efter att ha intervjuat många fotografer kom de fram till samma lösning som Nikon: 2 st CF-kortplatser. Det går att använas adapter för SD-kort, men inte microdrive.

Fördelen med CF-kort är de är enklare att hantera ute i fält och att de erbjuder snabbare skriv- och läshastighet. Det är också praktiskt att bara behöva ha en sorts minneskort.

Med kameran följer en kabelhållare som monteras över kontakterna på sidan så att kablarna sitter fast bättre och skyddas.

Avancerad sändare och GPS

I kamerahuset finns ett ethernet-uttag för fotografer som vill skicka sina bilder direkt från kameran. Det finns också en ny och mindre wifi-sändare (WFT-E6) som använder 11n-standarden som bäst. Sändaren använder också blåtandsteknik för anslutning till diverse tillbehör (oklart vilka). Det går även att använda sändaren för simultan fotografering med flera andra kameror eller för att synkronisera klockan i kameran.

En gps-enhet kallad GP-E1 kan också anslutas i dataporten, men inte samtidigt som wifi-sändaren. Förutom att geotagga bilderna ger gps-enheten möjlighet att få fram en kompass på kameran skärm och synkronisera kamerans klocka.

Klar i april

Canon Eos-1D X kommer att börja levereras i april 2012 enligt preliminära uppskattningar. Egentligen skulle kameran blivit klar under hösten men naturkatastrofen i Japan har försenat utvecklingsarbetet. Kameran kommer att visas på Fotomässan i Stockholm i november.

Priset är inte heller helt fastställt. Canon uppskattar att priset till 55.000 kronor inklusive moms om inte värdet på Yen och Euro förändras för mycket under tiden.

Fotosidans kommentar
Canonfolket har uppenbart blivit överraskade av Nikons återintåg på proffsmarknaden. Canon led av ”fat and happy”-syndromet och trodde sig veta vad kunderna ville ha eftersom de sålde så bra.

Nikon D3 kom på sämsta möjliga tid för Canon, de var långt komna med utvecklingen av 1D Mark IV. Eftersom de uppskattade att Mark IV skulle matcha bildkvaliteten på D3 fortsatte de med utvecklingen. Fyra dagar före lanseringen av 1D Mark IV slog Nikon D3s ner som en blixt från klar himmel. Canon var nu efter redan innan säljstart.

Först 2,5 år senare, i april 2012, har Canon rättat till sitt misstag. Under tiden har de utvecklat 9 nya L-objektiv som ett led i sin nya proffsoffensiv. De har också lyckats bra med Canon Eos 5D Mark II som tilltalat såväl frilansfotografer som entusiaster som vill ha hög upplösning.

Nikon och Canon slåss huvud mot huvud och får ett alltmer lika sortiment. Nikon har tagit efter Canon med ljusstarka fasta brännvidder och sina PC-E-objektiv. Canon har tagit efter Nikons populära supertelezoom 200-400/4.

Eftersom Canons och Nikons kameror och objektiv blir allt mer lika kommer vi troligen se färre som byter system. Canon har förlorat en del kunder till Nikon D3s, men vunnit över en del med 5D Mark II. De brister som finns i respektive system täpps snart igen. Canon Eos-1D X ser ut att bli belöningen för de sport- och nyhetsfotografer som stannat kvar hos Canon. Men det är svårt att se någon anledning att byta Nikon D3s mot Canon Eos-1D X. En dag kommer det ju en Nikon D4.

Canon Eos-1D X ersätter formellt både 1Ds Mark III och 1D Mark IV. I praktiken kommer efterföljaren till 5D Mark II vara kameran för de som vill byta ut sin 1Ds Mark III.

Ett tecken på en lyckad kameramodell är när det är svårt att hitta något att anmärka på. Så upplever jag Canon Eos-1D X. Idag kan jag bara komma på att det saknas hörlursuttag, inbyggd gps och ett radiostyrt blixtsystem. På filmfronten finns det lite mer att göra i form av framrates, bitrates, format mm, men det sparar kanske Canon till efterträdaren till 5D Mark II. Saknar du något på EOS-1D X?



Publicerad 2011-10-18.

103 Kommentarer

Skarström 2011-10-18 07:25  
Du blandar nog ihop aps-c och aps-h i artikeln. Spännande kamera!
Svar från froderberg 2011-10-18 08:07
Jepp, fixat.
Apkatt 2011-10-18 07:31  
Scrollade ner hit just för att kommentera APS-H, men det var redan gjort :)
Bryggarn 2011-10-18 07:47  
Möjlighet att dubbelexponera?
zood 2011-10-18 09:21
The EOS-1D X is the first EOS Digital SLR to feature Multiple Exposure capability. The camera can combine up to nine individual images into a single composite image, with no need for post-processing in a computer. Four different compositing methods are provided for maximum creative control, including Additive, Average, Bright and Dark. Compositing results can be viewed in real time on the camera’s LCD monitor, and there is a one-step Undo command that allows photographers to delete an image and try again if desired. The EOS-1D X’s Multiple Exposure mode even allows photographers to specify a previously captured RAW image as the starting point for a new Multiple Exposure composite image.
Knight Palm 2011-10-18 07:49  
Hur ansluter man tillbehören WiFi (WFT-E6) och GPS (GP-E1)?

Ser ut som direkt i tillbehörsskon? Vore ju elegant om båda dessa utnyttjar de befintliga 4+1 stiften i blixtskon i så fall, så att inga extra sladdar behövs.

Edit:
Ser nu på en av bilderna i artikeln att den monteras på kamerahusets vänstra gavel.
Svar från froderberg 2011-10-18 08:01
De sitter i dataporten på sidan.
Knight Palm 2011-10-18 07:52  
En sensor med 6.95µm pixel pitch och totalt 17.9 Mpix.

En ny sensor vill man ju få tillverkningsvolym på, eller kommer den att vara förbehållen denna premiumkamera? Den skulle ju annars kunna dyka upp i en spegelfri kamera från Canon i en framtid?

Två bländarstegs (2 EV) skillnad i brusegenskaper mot den gamla APS-H kameran är mycket om det stämmer. Förvisso ger APS-H areamässigt en inneboende handikappskillnad på ¾ EV relativt småbild, så de tekniska förbättringarna är ändå substantiella 1¼ EV. Det återstår att se hur bra i förhållande till konkurrenterna.
Chasid 2011-10-18 07:54  
Äntligen har Canon lyssnat på kunderna och släppt en riktigt fickvänlig kamera :)
//Chasid
Christian Magnusson 2011-10-18 09:24
klockrent.com ^^
ekfeldt 2011-10-18 14:42
Tror det finns ficka som tillbehör att sätta i tillbehörsskon :)
zanoii 2011-10-18 08:04  
Thore: De verkar passa på sidan av kameran. Kolla första bilden (tumnageln på höger sida menar jag då) där jag antar att det är den där kabelsamlaren som visas. Jag tycker det ser ut som att även Wifi- och gpsmodulerna passar där.
Makten 2011-10-18 08:11  
Är det bara jag, eller varför verkar man anse att proffs = sportfotograf?
Svar från froderberg 2011-10-18 08:47
Man anser nog att sportfotograferna har extremast krav på autofokus och serietagning.. Sen är kanske efterträdaren till 5D Mark II mer kameran för vanliga frilansfotografer. Så är det ju redan med 5D Mark II .
Makten 2011-10-18 19:34
Det var inte så jag menade. Bara att det är lustigt att just Nikon och Canon tävlar om sport- och fågelfotografernas gunst, när man nog hade kunnat tjäna mer pengar (men inte lika mycket prestige) på att släppa bättre konsumentkameror i det övre skiktet. Fler och mer nischade produkter som blir billigare att utveckla var och en för sig, och som borde kunna bredda kundbasen.

Vill jag ha en liten och riktigt bra kamera med stor sensor idag, så finns inte ett endaste alternativ. Men sportkameror med hur många bilder som helst per sekund finns det ett tjog av. Visst är det lustigt?
Chasid 2011-10-18 20:58
Jag jobbar som firlansare lite då och då. Men jag skulle inte vilja ha en så stor och fet blabba i mitt ansikte när jag jobbar. Precis som dig Martin vill jag ha en liten och diskret kamera med småbildssensor med små platta objektiv som funkar bra på 6400 ASA. När ska Canon och Nikon börja tänka på alla oss som är fullständigt ointresserade av att fota sport...
//Chasid
Mankan G 2011-10-18 08:26  
Wow. Vilken kamera...... Det finns några finesser som jag har saknat länge och Canon har åtgärdat bristen (nästan). Det enda jag saknar är en inbyggd gps. Vill inte ha en massa sladdar och extra prylar.....
patrik-skoglow 2011-10-18 08:37  
April 2012?
Då har Nikon nästan kontrat tror jag. OS brukar vara ett tillfälle där man hårdtestar nya kameror. Om ett år har vi nog en D4 i pipen!
Lars Forslin 2011-10-18 11:12
Den måste väl presenteras i höst eller tidigt i vår för att kunna levereras i tid till OS som går i London nästa sommar.
Calle S 2011-10-18 11:16
Säkert ett gäng AP/Reutersfotografer som har tjing på den iallafall.
Micke Seid 2011-10-18 08:47  
"Något hörlursuttag för medhörning finns inte. Däremot visas en vu-mätare under pågående filmning."
Ovanstående är ungefär lika intelligent agerat av Canon som att slopa den optiska sökaren. Däremot så visas ett histogram på en display under pågående fotografering .
Calle S 2011-10-18 08:54
Ja, det är faktiskt märkligt. De gånger jag filmat (med "riktig" videokamera) skulle jag inte våga göra det utan lurar.

I övrigt verkar den kalas.
TickTaC 2011-10-18 11:28
Varför inte se filmningen som ett (plus).
Det är ju trots allt en stillbildskamera ;) Har du samma krav på en filmkamera att den ska ha samma funktioner å upplösning vid stillbildstagning?
Calle S 2011-10-18 15:40
Eftersom allt fler använder stillbildskamerornas filmfuktion även i professionella sammanhang kanske ett simpelt hörlutsuttag vore fint.
MWPhoto 2011-10-18 17:21
Jag tycker nog att det är bra mycket bättre att spela in ljudet separat. Annars cuttar du ju ljudet så fort du stoppar inspelningen. Jag föredrar en trådlös mygga så kan jag koncentrera mig på att filma som jag vill.
Peter Thållen 2011-10-18 09:08  
Verkar riktigt grym sett till prestandarn men det är ju fortfarnade en riktig tegelsten till kamera som dessutom blivit 300gram tyngre än föregångaren.
Christian Magnusson 2011-10-18 09:22  
Satan i gatan, kan man skapa sånt här ? :O. finns det något som inte kommer kunna fastna på den sensorn ?:)
Tomasz 2011-10-18 13:02
Damm?

:-)
Christian Magnusson 2011-10-18 17:45
Hehe jag tror den kan fånga damm någon dag även den ;)
forry4U 2011-10-18 09:26  
Bara att gratta Canongänget:) nu får vi på den Mörka sidan se vad Nikon kommer fram med.
Ser ut att vara en kompetent best.
Digitalbrus 2011-10-18 09:50  
Suck ja, nu kommer det berömda vill ha begäret fram igen ;-)
Dez 2011-10-18 10:02  
På flera ställen talas det om en efterföljare till 5d mkll, är det något som bekräftats från officiellt håll eller bara spekulationer?
knobloch 2011-10-18 10:13  
"Det innebär att man ska kunna hålla en kortare slutartid för att fullständigt frysa en rörelse."
Borde det inte stå "hålla en längre slutartid"?
Christian Magnusson 2011-10-18 17:47
nej det, slutar tiden ska vara så kort som möjligt för att frysa en bild. 1/8000 sec är kortare slutar tid än vad 30 sec är.
Num Vistbacka 2011-10-18 17:59
Vad babblar ni två om? Här citerar jag texten:

"Det innebär att man kan använda en längre slutartid för att fullständigt frysa en rörelse."
knobloch 2011-10-18 23:22
Förstår att min kommentar ser lite konstig ut nu. Men de har ändrat texten sedan jag kommenterade. Från början stod det "kortare slutartid" i artikeln. Har inget bevis dock, borde kanske tagit skärmdump. :) Kom igen herr Fröderberg, backa upp mig här.
Num Vistbacka 2011-10-19 00:34
lol! =) Jag antog att så var fallet. Hoppas du inte tog illa upp. Hehee
knobloch 2011-10-19 10:33
Nej då, jag tog inte illa upp. Såg själv att de hade rättat det utan att kommentera mitt inlägg så jag misstänkte att det bara var en tidsfråga innan nån undrade om jag var lite bakom. :)

Jo, och Christian, jag har så klart koll på slutartider. Om du kollar på kontexten i artikeln avseende den mening som jag anmärkte på så förstår du nog att det skulle stå "längre" (vilket de nu även har rättat till).
Calle S 2011-10-19 15:48
Minns också att det först stod "kortare", reagerade också på det.

Men nu är ordningen återställd:-)
harman 2011-10-18 10:27  
Slår Nikon 3Ds på alla punkter? Den kommer kosta mindre än 40000:- vid lanseringen?! ;)
MrKarisma 2011-10-18 10:38
Cul för Canon :) Låter som en väldigt kompetent kamera. Tack Canon för ni pressar Nikon så jag kan få ännu bättre från Nikon ;)
StefanK 2011-10-18 10:34  
14fps låter trevligt: http://www.flickr.com/photos/89313874@N00/6256207783
hade man nu bara haft 50 lax liggande så...
A.Dent 2011-10-18 12:31
Cirka 50 bilder innan bufferten blev full. Grymt imponerande om det är i full upplösning RAW+jpg.
Surgeon 2011-10-18 10:46  
Vad ska man säga, kompetent kamera

Den väcker verkligen ha-begäret, vill ha men har ju inte pengarna :-(
StefanK 2011-10-18 11:00  
4:2:2 eller helst 4:4:4 subsampling på videon. Har inte läst något om det så gissar att det fortfarande är 4:2:0 :-(
Stefan Isaksson 2011-10-18 11:26  
Vad hände med efterföljare till 1Ds MKIII. Kommer det en uppföljare till den tro, typ 1D Xs eller får man nöja sig med en efterföljare till 5DMKII?

Känns lite som att detta är enda Eos 1 kameran Canon kommer ha framöver, kan det verkligen stämma?
Svar från froderberg 2011-10-18 11:34
Canon säger det, och de kom ju inte heller med någon 1Ds Mark IV. Å andra sidan kanske efterträdaren till 5D mark II blir tålig som en Nikon D700..

Sen ska man aldrig lita på något. Nikon D3 presenterades som en ersättare till både D2H och D2X. Sen kom ändå D3X.
vbg_snake 2011-10-18 11:46
Det är väl planen, kommer ingen 1Ds i alla fall. Detta är ju deras flaggskepp i fullformat och hastighet nu. Blir det en studiokamera kommer det antagligen bli nya 5D Mark III
Det borde även komma en uppdaterad 7D, lär väl bli i slutet av 2012 eller början '13
eek 2011-10-18 12:45
själv satt jag och vänta efter uppföljaren av 1Ds Mark III men gav upp och tur va väl det eftersom om det nu stämmer att dom slagit ihop 1D & 1Ds, vilket är en tanke jag aldrig förstått...

likt stefan vill jag ha så mycket bild kvalité (fullformat) men samtidigt så ordentlig vädertätning & snabb AF & så bra det går kontra bildkvalité av B/s typ 6-7 & inget AA filter..
inga omöjligheter för en Canon 1Ds Mark IV..
tror inte 5d Mark III kommer fylla den platsen som gamla 1Ds Mark III hade..

/erik
morgan_klang 2011-10-18 11:52  
Yes, like it, like it, like it !!!
The ONLY drawback from my perspective is that there is no remote flash trigger inbuilt.
But still..... I want it, want it, want it !!!
:-)
Num Vistbacka 2011-10-18 17:37
Vad? Skulle 7D. 60D, 600D ha inbyggd trådlös blixtutlösare, men 1D-X skulle sakna den funktionen? Det låter ju inte direkt som en svår funktion, jämfört med allt annat man påtat in i kameran... Stämmer verkligen detta?
rotuhiiri 2011-10-19 09:14
Jo det stämmer att det inte finns en trådlös blixt utlösare. Detta med den enkla orsaken att blixt utlösaren på 7D, 60D och 600D styrs via den inbyggda blixten. Och med tanke på att denna kamera dock inte har en inbyggd blixt är det inte möjligt att styra externa blixtar på samma sätt som på de just nämnda blixtarna.
morgan_klang 2011-10-21 22:56
Yep, true Rasmus... I got a 7D and it does have flash to flash control, but I would say it is not 100% reliable just because it is optical.
However with this price on the 1DX I really hoped they would have a "proper" wireless solution, not just an optical flash trigger.
:(
Anjou 2011-10-18 12:57  
Klart att det kommer en modell med vassare upplösning för studiofoto. Vad ska annars täppa till luckan upp till mellanformat!
Num Vistbacka 2011-10-18 13:13  
Jag tror jag just blev kär i Canon.... igen!.... Det är tur att jag inte ens totalt på mitt konto har råd med denna kamera.. Annars man skulle bli från fattig studerande till pank studerande. :P

Otroligt häftiga förbättringar! Men avsaknaden av 1,3x crop och ingen AF vid bländare f/8 tror jag dock gör att denna kamera inte kommer att locka fågelfotograferna lika mycket som tidigare modeller i 1D-serien.

14 bps är sjuk! (Med tanke på att det är en SLR). Stod det någonstans hur lång serie man kan ta med den hastigheten? Det är ju inte direkt någon vits med 14 bps om man endast kan ta 15 bilder RAW i en serie (som exempel). Vet någon om det går att ändra detta? Det finns vissa situationer där man inte behöver 12/14 bps, men vill ta flera bilder utan att lyfta på fingret; ändra från 12 bps till ca 6 bps?


Nu blir det att vänta 5 - 10 år innan denna kamera är nere i såna priser att även jag har råd med den...
knobloch 2011-10-18 15:13
På Cyberphoto står det nåt om 120 JPEG och 36 RAW apropå bildserier.

Källa: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1dx
SixBySix 2011-10-18 13:15  
ISO 205 000. Shit! Undras om kattdjur har så bra mörkerseende. Kan nog snart ersätta olika typer av mörkersikten och teknik för mörkerseende vid bilkörning (säkerhetssystem) :-)
Num Vistbacka 2011-10-18 13:20
Vadå? Hade du tänkt stänga av belysningen, mounta kameran framför ögonen, sätta på ISO 205 000 och sätta på LiveView? :P

Visst är det inte konstigt. Jag minns hur förvånad jag blev när jag såg att 5D MkII hade hela ISO 25 000 vilket var otroligt mycket då.
bengt-re 2011-10-18 13:26  
Vilken härlig kamera! Skönt att de inte har bantat vikten utan vågar hålla upp vikten så att det inte blir för flimsigt.

Två CF diskar - bra tänkt där (tillslut)!
Johan Gute 2011-10-18 13:27  
Shit, vad grejer man får in i kameror nu mera..
Men helt klart en väldigt spännande kamera!
MrKarisma 2011-10-18 14:42
Shit ja.. Men det enda som verkligen behöver förbättras, det dynamiska omfånget, eller rättare sagt sensorernas förmåga att återge övergången mellan ljusa och utfrätta partier verkar inte ens finnas på kartan..
Svar från froderberg 2011-10-18 14:47
Större dynamiskt omfång för inte att man kan plocka ur mer info ur högdagrarna utan att man plocka fram mer ur skuggorna. Det kan man sen utnyttja för att medvetet hålla nere exponeringen för bättre högdager teckning. och sedan lyfta upp mellantonerna. Om kameran från början skulle jobba så skulle den inte vara brusoptimerad.
harryett 2011-10-18 15:21  
Ledsen, men 1Dx är inte ifatt Nikon. Den må vara ifatt D3s men det är fan två år sedan...
bengt-re 2011-10-18 16:31
Vilket givande inlägg!
harryett 2011-10-18 17:38
givande svar!
Num Vistbacka 2011-10-18 17:41
Jag tror Bengt syftar på att ditt inlägg saknar argument. Varför menar du att Canon inte skulle vara ikapp Nikon? Pga deras möjligen kommande D800 (som vissa menar att kommer att bli en Nikon D4), eller på grund av annan orsak?

Skriv in det, så kanske båda era kommentarer blir mera givande. =)
harryett 2011-10-18 19:42
Vaddå saknar argument? Du kanske inte hittar premissen men argumentet är väl tydligt att de är två år för sena med kameran!?

De har kommit ifatt (och gått om på vissa punkter) Nikon där de stod för 2år sedan. Dvs i realtid, inte kommit ifatt alls.
Num Vistbacka 2011-10-18 20:14
Tack Anders!

Till Simon:

"Vaddå saknar argument? Du kanske inte hittar premissen men argumentet är väl tydligt att de är två år för sena med kameran!?

De har kommit ifatt (och gått om på vissa punkter) Nikon där de stod för 2år sedan. Dvs i realtid, inte kommit ifatt alls. (sic)"

Du kan inte se det på så sätt, eftersom företagen behöver konkurransen för att utvecklas. Jag kan tyvärr inte ge några konkreta exempel, men det har hänt sig att Nikon har släpat efter Canon i utvecklingen. Sen har Nikon sett vad som vad en bra ide, förbättrat den och således gått om Canon.

Canon, som nån uttryckte sig, har haft storhetssinne på senare tid och inte riktigt fattat vad som behövts för att kunna konkurrera på marknaden. Nikon har funderat, som sig bör, och har då tagit fram nya koncept som gav dem starkt rotfäste på marknaden. När Canon väl insåg det, så är svarstiden en faktor som bör räknas med. Jag är nästan säker på att inom 1 år från att D3x/s släpptes så började Canon planera denna kamera, och gav ut 1D MkIV som snabb ersättare på en inte allt för bra 1D MkIII, eftersom utvecklingen av 1D-X säkerligen tog mycket resurser och tid. Troligen också en av anledningarna till varför en 1Ds MkIV aldrig släpptes.


Nu säger jag inte detta för att jag skulle tro att du inte redan visste detta, men för att föra detta som en vettig diskussion, så krävs fullständiga meningar och synpunkter.

Till sist: Det är inget argument att säga att canon är två år försenade med kameran. Det är bara ett påstående, utan argument om varför de är två år försenade även om det är/skulle vara helt självklart.
harryett 2011-10-18 20:25
"Du kan inte se det på så sätt, eftersom företagen behöver konkurransen för att utvecklas. Jag kan tyvärr inte ge några konkreta exempel, men det har hänt sig att Nikon har släpat efter Canon i utvecklingen. Sen har Nikon sett vad som vad en bra ide, förbättrat den och således gått om Canon. "

wow, berätta mer om HUR jag KAN se på saker och ting.

Det är ju precis därför de är två år _för sena_ med kameran. Den tillför ingen konkurrens som inte nikon kommer kunna skita ur sig efter två års (förmodligen mer) utveckling i nästa hus i klassen.


Eller "kan jag inte se det på så sätt"?
Num Vistbacka 2011-10-18 22:41
(Jösses amalia...)

...


Men hur som helst verkar vi åtminstone vara på samma plan när det gäller denna diskussion. Så som jag förstår ditt senaste inlägg, så menar du också att det kommer att ta Nikon två år att få fram en modell som klår 1D-X (notera klår, inte är jämnställd)? Har jag förstått dig rätt?
harryett 2011-10-19 16:12
nej, Det tog två år för canon att göra en kamera som klår D3s, och den klår inte med så värst stor marginal. Det kommer ta nikon 2år att göra detsamma, men de två åren har redan gått, Tror du att nikon har suttit och väntat på att canon ska släppa 1Dx innan de börjar utveckla?
zingiber 2011-10-18 15:58  
Med 14 bilder per sekund kan fotografen klara sig en hel arbetsdag (8h) innan slutaren havererar. Något längre om inte kisspauserna dokumenteras! ;-)
Samuel Svensson 2011-10-19 01:21
14 bps gällde ju bara när slutaren stannar uppe. 12bps med C-AF. alltså i alla fall 9-10 h ;)
Andreas K 2011-10-18 16:12  
Var har ni fått informationen att den inte har AF vid bländare 8?
Är det bara att den inte är kors typ längre utan bara horizontel som på dom gamla 1d husen eller är det så att AF inte fungerar alls?

Har inte hittat information om detta någon annan stans.

-Andreas
Svar från froderberg 2011-10-18 16:29
Källa: Roel Lammers på Canon. Det är väl bra om vi kan ha info som andra saknar.
Andreas K 2011-10-18 17:02
Absoult!! Tack för svaret

Mvh, Andreas
Johan D20 2011-10-18 17:59  
Står det något om dynamiskt omfång? Jag skulle gärna se en 5 Mpixel high end kamera. Jag vet inte riktigt vad man ska använda 16 Mpixel till, visst man kan beskära bilder men oftast är de inte skarpa/brusfria om man zoomar in till 100%. Jag gissar att väldigt många fotografer fotar i första hand för web/skärm sen kan man ju ha en kamera med högre upplösning som komplement.
Makten 2011-10-18 19:45
Jag tror du misstar dig ganska grovt där faktiskt. Även vid så små bilder som 1024 pixlars bredd så kan man ha nytta av mer än 12 miljoner pixlar. Det handlar om hur man minskar ner och skärper bilden. Ju fler pixlar du har från början, desto lättare är det att styra processen till ett skarpt slutresultat även i smått format.

Med en modern datorskärm på säg 27" behöver du dessutom uppåt 4 miljoner pixlar bara för att fylla skärmen. Och då kommer du hellre att vilja ha högre upplösning som minskas ner, för de flesta kameror har ett AA-filter framför sensorn som gör skärpan per pixel sisådär.

Om bara något år lär vi ha datorskärmar med lika många pixlar som EOS 1D X, var så säker.
Johan D20 2011-10-18 20:09
Du har säkert rätt, jag fotar inte så mycket men det jag önskar är lågt brus och dynamiskt omfång. En 27" med 2650×1600 hamnar på 112 dpi, jag vet inte vad ögat kan upplösa i praktiken på ett vettigt betraktningsavstånd?
Visst det är inget problem med mängder av pixlar hårddisk är väldigt billigt.
Yupiteru 2011-10-18 22:29
Inte för att vara sådan, men... Hur många normalanvändare har en 27 tum stor datorskärm?
x-country 2011-10-18 23:08
Det skulle du förstå om du fotograferar med en Pentax-tweakad Sony-byggd 16mpxl-sensor och en schysst lins där du sedan croppar resultatet...
Tonyeagle 2011-10-18 18:10  
Helt galet dåligt! En proffskamera som inte klarar F8!!! Kommer inte MKIV:an att uppgraderas kommer ju Canon att förlora väldigt många naturfotograferande användare! Att inte kunna använda nya bra 2x-extendern till sitt 500:a eller 1,4 extendern till sitt 400/5,6 är bara för trist. Vilket antiklimax!
Andreas K 2011-10-18 19:00
Kan ju vara lagom roligt och sitta på en EF 800 F 5.6 L IS och inte kunna koppla på en 1.4x telekonverter medan en EF600 f4 kan och få längre brännvidd.
zingiber 2011-10-18 19:44
Men vart ska de vända sig?
Nikons AF-system klarar ju inte heller mindre än f/5.6 (enl spec iaf).
accentor 2011-10-18 20:04
Kan bara hålla med. Får en känsla att Canon och för den delen även Nikon underskattar den inte alls obetydliga marknaden för långa linser och proffshus till just fågelfotografer. Detta känns mer som man haft sportfotografer i fokus. Fågelfotografer kan ju aldrig få nog av brännvidd och om man nu satsar på fullformat i kombination med snabbhet så hade det varit bättre med större pixeltäthet, åtminstone i mkIV klass...
Birdman 2011-10-18 20:36
Som sagt, enligt spec. klarar Nikon inte AF vid f/8, men i realtiteten fungerar det. Men det blir rejält kasst i sökaren och AF är seg som sirap (om inte segare).

Det verkar vara ett ytterst kompetent hus, men de diskvalifiserar extenderanvändning på tex. 800/5.6 vilket kanske inte är helt optimalt för de som äger en sådan glugg eller ska införskaffa en. Men man får ju multiexponering istället ;)

Mycket beror väl på hur man vill fotografera sina djur/fåglar...det är iaf inte allt för ofta jag behöver 1000mm eller mer.

// Daniel
bebi 2011-10-18 19:10  
Är inte så jäkla haj på kameror men har jag helt fel för mig då jag läser i texten att "nu har canon tillverkat en Nikon"
Emil Larson 2011-10-18 19:20  
Nu vet jag vad som inhandlas början av nästa sommar!
Som återförsäljare så borde jag kunna få ett bra pris & ett tidigt ex ;)
Jarod 2011-10-18 21:14  
Under "snabbfakta" står det "småbildssenor". Är det typ kodord för fullformat?
Svar från froderberg 2011-10-18 21:41
Det är "fullformat" som inte är riktig svenska utan en dålig översättning av "full frame". Mer korrekt översättning är "obeskuren".

Småbildsformat har varit en etablerad term sedan tidigt 1900-tal liksom mellan- och storformat. Men säger ju småbildsnegativ, småbildsdia och småbildssensor - alla är 24x36 mm stora.
Frilansare 2011-10-18 21:23  
Hua, det är lite av en "spoky" känsla över den här kameran. Det är nämligen lite läskigt när det låter som en "kulspruta" vid 14b/sek :-)
PeterWem 2011-10-18 22:03  
Min 7D tillsammans med Soligor 1,4 och Tamron 200-500/5-6,3 klarade sig bra med autofokusen trots att 7D på pappret inte ska klara av det.
Förmodligen fungerar det inte med Canons egna teleförlängare.
Krisiun 2011-10-18 22:07  
Ingen print button?! Nej tack, då får det vara, synd på en annars ok kamera ;)
SvenJonsson 2011-10-18 22:37
Jag håller verkligen med! Pengarna hade jag ju kunnat sms-låna men det här är en skandal.
Eeros 2011-10-18 22:54  
Ser mycket bra ut på många pukter, men till kommande 5D X vill jag se följande förbättringar:
-Inbyggd GPS. Varför kan små kompaktkameror för ett par tusenlappar få plats med en sådan, men inte en stor kamera för 50 lakan?

-Inbyggd WiFi

-Utökade val i filmläget

-Och så en rund sensor, tack! Om inte en rund, så åtminstone en vridbar.
Bussmicke 2011-10-19 00:21  
Församlingen är i extas, hur ska ni kunna hålla er till april?
i april vräks det väl ut annonser på 1Ds3 och Mark4...
Carpe H Diem 2011-10-19 17:42  
Väntar bara på Nikons svar,,,,,Eftersom jag har satsat på dessa gluggar,,
Sneglat starkt på Nikon D3s men avvaktar, ingen prylbög som vill ha det senaste, men vill ha bättre ickebrus på Isot,,
xandx 2011-10-19 20:26  
Är det sånt här som kallas för teknik porr :-)
Anhill 2011-10-22 11:17  
Tack Magnus för en utförlig genomgång av den nya kameran.

Har beställt två stycken med en wifi-sändare men det verkar som det är idé att ha dubbla sändare om man vill köra remote med dom och slippa pocket wizzard. Att kunna skicka bilder direkt via ethernetanslutningen på kameran gör att WT-4:an känns stenålder...

Klart värd att väntas på / Andreas Hillergren
f.billqvist 2011-10-22 17:52  
det är ju en kamera som jag inte trillar av stolen ,väntar ju lätt på 1DXs med 30 megapixel skall komma ut som det borde vara ifrån början

känns som kameran är för pippi och sports fotografer rakt igenom
då med breaking news full frame !
källe 2011-10-27 18:57  
undrar om det inte är tid för en kamera som har inbyggd mobiltelefon så man kan skicka sina bilder direkt samtidigt som man kan prata med kollegor och redaktioner världen över.
dagens mobiler har ju både gps, bild och filmfunktion.
annars vore det bra om man kunde koppla ihop kamera med mobilen för att nyttja gps och ev mobilens skärm när man har lite svåra vinklar.
det kommer ju ny kameror hela tiden så snart händer det.
mvh stefan
xandx 2011-10-27 21:11
Du kan göra det idag via ett eyefi kort även om det inte finns något CF eyefi så finns det adapters men det är visst bara äldre eyefi som funkar med CF adaptern har jag hört!
zanoii 2011-12-15 08:26
Kolla upp Ricoh RDC-i700. En kamera från 2001 med pekskärm (har jag för mig) för redigering av bilder och GSM-modul för att kunna ladda upp dem.

Så idén är inte ny. :)

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar