Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"This is me in the Olympic swimming pool setting up the underwater camera which is remotely controlled from above the water. There's a lot of hard work and crazy long days involved in doing this but it's also very rewarding when you get that unique shot which stands out from the rest of the coverage. The setup I got is kind of old-school as I only trigger the camera. I dive in between the sessions as I want different angles but also need to get the images of the memory card. The next setup I get will be with ethernet tethering and electrical power in order to get the images transmitted live from the race as it's happening."
Det verkar som han använder ett UV-hus Aquatech och jag gissar utifrån bilden att han har en tung blyplatta, kanske med sugproppar. Plattor används i en del sammanhang vid sportfotografering.
En del bildbyråer använder en annan lösning, kanske liknande den som Joel syftar på. Här står lite om en lösning som flera använder på OS: http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/canon-ar-redo-for-os-i.htm
Helt riktigt. Alla ackrediterade fotografer har inte access till alla ställen. En del fotografer är exempelvis bara ackrediterade till simningen eller till ridsport beroende på bevakningsområde och uppdragsgivare, andra har bredare access på samma grunder.
På respektive arena brukar det finnas en fotochef som i förväg bestämt var fotograferna får stå. På friidrotten är det ytterst få som får stå på innerplan, av praktiska skäl. Det sker en stenhård prioritering där Sports Illustrated och Getty och andra giganter hamnar först i kön. En mindre tidning kan få kort access till en bättre plats under ett enskilt lopp. Ansökan kan behöva göras långt i förväg.
Även på nationell elitnivå i Sverige krävs det framförhållning för att få sätta upp kameror i taket under en ishockey- eller fotbollsmatch. Det är naturligtvis främst av säkerhetsskäl.
Joel jobbar för en bildbyrå med lång tradition och han själv har jobbat sig upp och skapat sig anseende och kontakter. Då blir det lättare att få access.
Vill dock poängtera att jag kan finna bilder tagna med en enkel "dussinkamera" beröra precis lika mycket.
Dyr och avancerad utrustning hjälper förstås till men en fotgraf med talang kan imponera oavsett vilken kamera han får i näven.