Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
73 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Bland mina bildbehandlingsprogram har jag ett enkelt ACDSee som följde med Leicas kameror för en fem år sedan. Jag tror mig åstadkomma ett bättre och betydligt mer romantiskt resultat på bråkdelen av antalet moment och tid!
Den förbättrade "High-Key"-bilden" visar bara på en just nu rådande trend av urblekta, ljusa toner som inte tillför bilden nånting alls. Denna trend har satts av reklamfotografer men knappast av de mest uppmärksammade press-fotograferna i den dokumentära klassen. Paul Hansen inräknad efter hans uppmärksammade fall med bilden från gränden i Gaza med sorgetåget. Där förstärkte han istället bilden med en egen tolkning som gav honom ett ärofullt pris. Inget fusk där! Så har ju fotografer arbetat i mörkrummet i alla tider.
Ok jag vet att det är modernt med ljusa lite uträtta bilder just nu, men någonstans går det en gräns.
Före-bilden är en bättre bild i alla avseenden.
"Romantisk"?
Precis som du säger så påminner det mest om en totalt felexponerad bild tagen om inte med en instamatic,så med en kamera som är trasig i o m ljusinsläpp.
Var finns det romantiska ? Hade före-bilden haft ett softfilter på, så hade det kanske kunnat vara ett försök till att romantisera bilden.
Hur man kan känna sig nöjd med efterbilden är för mig en gåta, men å andra sidan så var det ingen som förstod sig på V.Van Gogh heller när han var verksam ;).
Är inte emot sådana här tutorials här på FS alls så länge de tillför något. I det här fallet är jag emot trenden med felexponerade urblekta bilder som slutresultat.
Här kan de som fotade på de analoga tider med film och som vill få ett sådant resultat hoppa över alla moment beskrivna här och i stället gräva i skokartongen efter de gamla felexponerade negativen från nybörjartiden och få detta resultat rakt av.
Klart att det här tillför något. En del har användning för liknande redigering. Kanske är vi dumma i huvudet, men det kunde vara värre.
Hela knäcket känns taget ur Tidningen Foto 1985, då alla fotografer förväntades vara vita, heterosexuella män som placerar kvinnor framför kameran, inte bakom, gärna lite lättklätt och piffigt sådär.
Jag bockar av det på Fotosidans sunkiglista, som börjar bli pinsamt lång... välkommen in i 2000-talet FS!
Före bilden är bättre på alla vis!
Efter bilden ser ut som en felexponerad
bild tagen med en Kodak instamatic från
sjuttiotalet.
Ps: Jag gillar detta...!! :-)
Mvh. Henke
Inget illa ment, jag vet att artikelförfattaren är mycket duktig. Men tror väldigt många inom fotosfären börjar tröttna på ointressanta, tråkiga bilder på människor -bilder som måste redigeras för att bli intressanta.
Är inte bilden intressant från början så gå ut och fota tills du tagit en intressant bild! Sluta försök rädda bilder med Photoshop! Det går inte.
Visst, ger man en how-to på ett diskussionsforum så får man väl köpa att det kommer bli lite mothugg från andra.
Och att bara ge ryggdunk hela tiden till höger och vänster gör ingen något gott i slutändan.
Men ni tycker inte det räcker nu, eller ska alla ni som tycker att Erik Thor är en så jääävla dålig fotograf med så jääävla dålig smak och så jäääävla dålig redigerare verkligen skriva det, bara för att ni har rätten att göra det?
Skärpning för fan. Det var ETT tips från någon som gör på ETT sätt.
Gillas det inte, MOVE THE FUCK ALONG.
Det är inte sådana här artiklar som gör fotosidan tråkig, utan det är tråkiga attityder från besserwissers..
Så Erik, KÖR föfa'ahn. Låt inte dom här surpupporna trycka ner dig. Även om dom nu kan så fruktansvärt mycket mer om vad som ser bra ut. Just nu.
Det var något med idén att skriva så.
Alla ni andra som klankat ner, har beskrivit det i fina, välklädda ord, men innebörden har varit densamma. Eriks sätt är inte ert sätt.
Nu skrev jag på ett smutsigare eller mer bildligt om du så vill, där jag istället visade så som alla "ni" egentligen skrivit.
Och uppenbarligen tog det iaf på något plan, Peter.
Men.. för att citera Wiehe.
"En hunnalort är en hunnalort, även fast den inte råkar ligga i en port."
Alla kan inte alltid hålla med varandra. Men inte fan ska vi väl trycka ner varandra för det? Eller det tycker du fatt fotosidan är en plats för?
Det är enbart våra åsikter.
Och skriv gärna lite mer "vuxet" här om du vill bli tagen på allvar.
Versaler med "MOVE THE FUCK ALONG" & "FY FAN VAD DETTA ÄR KASST"
Ger väldigt sällan ett seriöst intryck här.
Och för att gå Ontopic då/
Så tycker även jag att första bilden är bättre.
Annars så skulle stoppet vara vid punkt nio.
Konstruktiv kritik är väl det alla vill ha och eftersträva. Inte en massa mothugg om "fuck "off" inlägg.
.
Konstruktiv kritik behöver vi, det skrev jag också. Men nån gång måste det väl sluta klankas ner?
Bara för att du skriver med dubbla radbryt, så behöver inte det betyda att jag ska klanka ner på dig. Jag förstår dig alldeles utmärkt.
Men när jag läser ditt inlägg igen, tror jag inte att du verkligen förstår svaret jag gav till Peter.
Men så är det.
Fotosidan visar sig än en gång bara vara till för elitister.
Sedan torde det väl vara uppenbart för de flesta att det är precis som med matrecept. Man kan följa det till punkt och pricka, eller göra medvetna avsteg, eller lägga till och dra ifrån. Däremot är det oerhört mycket enklare att ha ett recept att ändra i - än att på egen hand klura ut hur saker och ting hänger ihop. Och även här fyller väl artikeln sitt syfte väl?
Tycker jag om slutresultatet? - Njae. Men vad spelar det för roll? Fick jag lite nya kunskaper kring bildredigeringsmetoder? - Ja, lite faktiskt. Blev jag inspirerad att göra men EGEN variant av ovan beskrivna bildrecept? - javisst.
Till sist. Cross processing någon? Knappast första gången i fotohistorien som man medvetet styr slutbilden till något annat än vid tagningsögonblicket.
Det jag inte förstår är varför man väljer att brottas med Photoshop och ACR för denna typ av enklare redigering som är så otroligt mycket smidigare i Lightroom, speciellt när man oftast jobbar med mer en en bild.
Allt det här är självklara verktyg som används av många fotografer idag (inklusive dom bästa), det är bara att titta sig omkring, jag har svårt att förstå indignationen över bilden?
Bra tips och bra skrivit.
Och ni andra. Om ni tycker att resultatet är helt "misslyckat" håll det då för er själva. Det är riktigt tröttsamt att läsa. Ta det för vad det är, ett tips om hur man får till en viss redigering.
Mitt största problem är nog den ofantliga ljusmängd som kommer från vänster hörn, som inte riktigt synkar med modellens ansikte, utan drar ganska mkt fokus.
Spännande o jobba med färgerna så mkt i Camera Raw, jag tycker kurvlager är mkt lättare o ger mer kontroll :)
I det här fallet är det ändå så att Erik Thor går ut med pretentioner att undervisa andra. Då är det i alla aspekter helt i sin ordning att dom som förutsätts bli undervisade får säga sin mening. Kritiken av kritiken har alltså ingen bärighet.
Jag har framhållit att jag inte gillar resultatet. Det är en personlig åsikt. Sedan har jag hävdat - och detta är den delen som har allmän giltighet, att undervisningen ifråga är trivial eftersom hela saken kan åstadkommas med ett fåtal handgrepp i det enklaste bildbehandlingsprogram. Därmed blir presentationen uppblåst på ett lite löjeväckande sätt.
//Johan
.............
Vad gäller bilderna så hoppades jag länge på att ni hade blandat ihop före och efter-bilderna, men så verkar det ju tyvärr inte vara.
Nej, Erik detta var inget att lära sig.
Uppfattar det inte alls så, utan att Erik vill dela med sig av sitt arbetssätt, det finns ju miljoner artiklar både på Internet och i fototidningar som visar hur olika fotografer jobbar. Om man inte delar uppfattningen så finns det mängder med andra tillvägagångssätt. Det är bara välja det som passar en själv.
Bra med tydlig, före och efter exempel, så man blir inspirerad att läsa
De som trodde att de hade klickat på knappen 'bildkritik' och ombedess ge en kommentar, blir svåra att övertyga var de har kommit.
Som Christian Strömhopp sa när han laga en god rätt ' och så tillsätter ni salt och smakat av tills ni är nöjda"
Gillar ni inte artikeln så låt bli att göra som beskrivs.
Tycker det är jävligt sorgligt att gå på som de flesta gör bara för att man inte gillar resultatet!
Fortsätt med bra och pedagogiska artiklar här på fotosidan!
Men visst, man hade kunnat ta i betydligt mindre med högdagrarna. Nu ser man ju knappt formen på damens näsa. Den flyter ihop med kinderna och pannan.
Så själva tutorialen är inget större fel på utan mer att den är gjord på en mindre passande bild o lite för mycket använd men jag tror att Erik har koll utan har velat visa själva tekniken sedan att hela fs tar bilden som ett slut facit är väl som vanligt alla andra kan bättre själv som det brukar vara på fs.
Less is more som sagt men jag tror att ni hänger upp er för mycket på bilden utan borde prova den på andra mindre mättade bilder o sedan prova med oparitets lagret hur mycket man ska DRA på.
Det är precis som på filmtiden velvia i skarpt solljus med mättade färger var sällan en hit utan då stoppade man i astia i istället.
Så snygg tutorial Erik fast kanske inte på denna bild men syftet var nog mer på tutorialen än att få fram en superbild som ska vara facit för fs folket.
Man behöver absolut inte gilla slutresultatet, men att klanka ner på den här välskrivna recensionen som ingående beskriver delmomenten och deras syften för att uppnå ett vanligt efterfrågat resultat är väl att ta i.
Helt enkelt för att det finns några fasta regler av typ dra här mycket i reglage x och så här mycket i reglage y eftersom alla bilder är så olika. Din egen bild kanske får en annan ton, ljuset blir för hårt etc.För att kunna dra nytta av tutorials behöver man en bra grund i bildbehandling och sedan som alltid skadar det inte med den där känslan för kontraster och färger.
Det är jag som har skrivit den här artikeln. Vill bara klargöra att ni får tycka precis vad ni vill om både bilden i sig samt bildbehandlingen som texten handlar om. Har läst de flesta kommentarerna och många verkar ogilla stilen. Det gör inte mig något, texten och slutbilden är helt enkelt bara en serie tekniker för att få till pastelliga, skira bilder. Tekniker som efterfrågats av medlemmar på fotosidan. Hittar man något användbart i texten/teknikerna som man kan använda sig av så är det toppen. Gillar man det inte så låt bli. Man kan redigera sina bilder på tusen olika sätt, det här är ett.
Ta det bara lite lugnt gällande kommentarer om "Modellen" Det är min fru så där är jag lite känslig. Gokväll
Inte alla tycker tekniskt pesfekta bilder är roliga/snygga.
Ibland ska det vara tekniskt korrekt, men ibland (oftast för min egen del) handlar det om att få fram något annat. Någon känsla, eller något "konstnärligt" med lite mer abstrakt känsla.
Ni borde prova det någon gång - SURMUPPAR! ;o)
Hela bloggflödet och kommentarflödet styrs av gamla sura tråkiga negativa gubbar som klappar varandra på axlarna. Inget fel på denna tutorialen, ta till er vad ni vill och gå vidare.
Den här sidan är en spillra av vad det en gång var.