Annons
Artiklar > Prototyper från Nikon och Leica sålda för rekordsummor på auktion

Prototyper från Nikon och Leica sålda för rekordsummor på auktion

Ett prototyp-Nikkor 58 mm med ljusstyrka f/1 och en Leica med kvadratiskt negativformat gick för stora summor på Wetzlar Camera Auction.

Nikon-objektivet Nikkor-O Auto 58 mm f/1 är det enda kända exemplaret i världen och en prototyp för CRT-Nikkor Auto 58 mm f/1 som bara är känt i två exemplar. 

De här objektiven är gjorda för röntgenfotografering och har förstoringsskala i stället för avståndsskala.

Nikkor-objektivet såldes för 150 000 euro. 

Räkneverket går längre än till 36 eftersom negativformatet är 24 x 24 mm.

Ännu mer fick köparen av en Leica M-prototyp med negativformat 24x24 mm betala – hela 550 000 euro.

En svensk militär-Leica IIIg betingade 60 000 euro.

Ett Canon FD 24 mm f/1.4 S.S.C. Aspherical i nyskick gick för 15 000 euro.



Publicerad 2022-10-12.

10 Kommentarer

Tomasz 2022-10-12 17:53  
Nikon är alltså bättre än Canon, jag visste väl det :)
PMD 2022-10-13 18:50
Ja, men priset per millimeter skiljer inte lika mycket. :-)
Makten 2022-10-13 08:13  
Nåt säger mig att detta är ytterst tveksamma "investeringar" med tanke på att allmänheten blir allt mindre intresserad av fotografering som dedikerad syssla. Lite som gamla svindyra elgitarrer. När ingen längre vet vad en gitarr ens är, kommer de vara värda nåt då?
Jonah Lake 2022-10-13 09:03
Det lär ju dröja några år innan elgitarren försvinner. Folk spelar fortfarande fiol och en Stradovarius eller Guarneri går på över 100 miljoner kronor. Inte illa för ett 300år gammalt instrument.
Makten 2022-10-13 10:14
Jo, men på sikt. Vem ska uppskatta en Gibson Les Paul 1958 när ingen lyssnar på sån musik längre? De är uppe i flera miljoner nu. Undangömda i skåp och bankfack, utom ett och annat exemplar som spelas av äldre herrar (Schaffer). Ungdomen verkar måttligt intresserad av elgitarrer, vilket är förståeligt. Fioler kanske håller längre, de är ju inte massproducerade på samma sätt, utan handgjorda.
Svar från froderberg 2022-10-13 11:11
Jag är inte så övertygad om att dessa saker köps som en investering. Det är nog män med väldigt mycket pengar och som vill köpa något unikt som lockar dem.
Ventures 2022-10-13 13:01
Jag vet inte hur många som faktiskt säljs men jag besökte en välsorterad musikaffär i Tokyo för ett par år sedan där en vägg bestod av bara Fender Stratocasters med prislappar motsvarande 40' - 100' kr. Men det kanske är gamla nostalgiska gubbar med för mycket pengar som köper. Hoppas barnbarnen vet vad det är när de öppnar fodralet i framtiden.
Kommer den som ärver "Blackie" att veta vem Clapton var?
GusGus 2022-10-13 17:03
Musikinstrumentbranschen går ju extremt bra just nu. Det har aldrig sålts så många gitarrer som det gör just nu. Både Fender och Gibson rapporterade att 2021 är det absolut bästa året någonsin vad det gäller deras försäljning.
Makten 2022-10-14 06:55
Gustav: Det låter helt osannolikt, har du nån källa på det? Att det går bra för företagen betyder ju heller inte att _antalet_ gitarrer har ökat; det kan lika gärna betyda att man minskat kostnaderna vid produktionen (genom att lägga den i Asien till exempel) eller helt enkelt bantat organisationen.

Det vore förstås trevligt om du har rätt, men jag tvivlar. :-)

Edit: Sen tror jag att de som köper gitarrer idag gärna köper dyrare sådana. Typ custom shop och liknande.
GusGus 2022-10-14 08:31
Som jag tolkar ökad försäljning betyder det att de säljer fler gitarrer till antalet. Huruvida firman går bra eller ej är en annan fråga.

Här är källan för Fender: https://www.cnbc.com/2020/11/21/fender-sales-boom-as-guitar-playing-surges-during-the-pandemic.html

Jag misstog mig vad det gäller Gibson. De har inte bekräftat att de säljer mer än någonsin. De säger bara att de har en påtaglig ökning i försäljning under de senaste åren.

Här kan man läsa mer: https://www.rollingstone.com/pro/news/music-instruments-sweetwater-reverb-guitar-center-1119868/

Här är en samling med statistik om gitarrbranschen: https://www.guitarinsideout.com/guitar-industry-statistics/
Makten 2022-10-15 13:12
Aha, det var under pandemin det ökade. Ja det kan man ju förstå. Det vore dock mer intressant att se utvecklingen över längre tid.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS