Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år




















15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Skolfotografer räknar sig nog knappast som dokumentärfotografer.
Att skolfoton retuscheras är helt oförsvarligt! Sjukt att man ska tvinga in barn i den fixering som etablissemanget ändå kommer pressa på dem i tonåren. Vore bra om det fanns lite skolor med ryggrad som kunde bryta upp med skolfotografer som "erbjuder" retuschering.
Larviga paralleller. Sen håller jag med om att ärr är en annan grej. Men den killen som råkade ta bort det kanske hade tuschat 60 barn den dagen och inte såg skillnad på ärr eller annat just då...
Skolfoto ÄR inte en avspegling av verkligheten. Man har smickrande ljussättning, bakgrundsfond, barnen/ungdomarna har för det mesta snyggare kläder än vanligt, eller har lagt mer jobb på makeup (även killar). De får posera för kameran, så att de får en snygg hållning som fyller bilden perfekt utan att den behöver ombeskäras eller vridas. De som har dålig hållning kan fås att se ut som de är mer vitala än de vanligtvis är. Fotografen jobbar med att få upp energin hos de som inte lyser av sig själva.
Allt detta är manipulation, för att åstadkomma ett så fördelaktigt porträtt som möjligt. En konstruerad situation att få någon att lysa upp på beställning. Det ska bli ett positivt minne av ett barn i en viss ålder. Nödvändigtvis inte ett barn som ler, lika gärna ett barn som har ett uttryck som han/hon själv vill stå för - och som samtidigt kan godtas av föräldrarna.
Fotograferingen är ett samarbete mellan barnet och fotografen. Jag brukar låta barnen välja bild, om valet står mellan två bra bilder, t ex en allvarlig och en glad.
Ärr och andra permanenta drag låter jag vara. Men ibland fotograferar jag från andra sidan för att minska intrycket. Även om det är ett permanent drag kan det bli förstärkt på en stillbild, jämfört med när man träffar personen i verkligheten och upplever mer av helheten. Snor och finnar kan i onödan dra uppmärksamheten till sig och distrahera betraktaren från att se det mer väsentliga hos den avporträtterade. Lyckas man fånga en persons utstrålning, mer än bara fysiska detaljer, får porträttet ett större värde.
Och att retuschera("refusera"!?)s-m-å barn...
Nej, fy 17!