Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Hemläxa 5: Långa slutartider

Hemläxa 5: Långa slutartider

Charmen med att använda långa slutartider är att resultatet blir ganska oförutsägbart. Bilden ovan får tjäna som exempel. Jag har fotograferat min sambo som diskar i vårt kök. Men han syns inte alls eftersom det endast är ljuskällorna och det som är stilla som fastnar på fotot.

Till hemläxan behöver du en kamera med möjligheter att styra exponeringen och ett stativ. Om du inte har ett stativ kan du försöka stödja kameran mot något, men det absolut bästa resultatet får du med ett stativ. Den ambitiöse kan även använda fjärrslutare, vilket minimerar risken att kameran rör sig när man trycker av.

Så ställer du in kameran

Om du ska fotografera i dagsljus kan det vara svårt att ställa in långa slutartider utan att bilden blir överexponerad. Vad man kan göra då är att ställa in kameran på lägsta möjliga ISO (oftast 100), och försöka hålla sig till platser där det inte är gassande sol. Man kan också försöka att inte fotografera mitt på dagen, när solen står som högst. Användning av olika filter, som ND-filter eller gråfilter möjliggör också längre slutartider. När du har ställt in ISO väljer du slutarprioritetsläget (S) på Nikonkameror, och (Tv) på Canon. För andra kameramodeller titta i manualen. Då väljer kameran automatiskt en bländare som passar mängden ljus. Testa dig fram med olika slutartider för att få bästa resultat. Men i kvällsjlus är det svårare att använda slutarprioritet, så då kan det vara bra att ställa in kameran manuellt. Regeln är att ju mörkare det är ute, ju längre slutartid. Så om det är riktigt mörkt kan man ha upp till 20-30 sekunder eller längre. Men man får se upp, för ju längre slutartid du har, desto större risk är det att du får oönskade sidoeffekter som till exempel brus i bilden.

Denna bild är tagen i Stockholms tunnelbana. Oskärpan förstärker känslan av rörelse. För att förstärka effekten bör motivet röra sig mot eller från objektivet när bilden tas.

Val av motiv

Man kan givetvis välja att fotografera precis vad som helst, och det är nyttigt att prova sig fram. Men det finns tre ganska klassiska motiv man kan fotografera för att få fram häftiga effekter med långa slutartider.

1. Liv och rörelse i storstaden
Gå ut och ställ dig vid en korsning med trafikljus på kvällen. Ställ in slutartiden på runt 20-30 sekunder och ta bilder precis när bilarna börjar röra sig, så bör du få fram riktigt häftiga effekter. Har du gjort rätt så ser du inga bilar, utan endast strecken efter deras lampor.

2. Häftiga ljusmönster
En annan övning man kan göra är att ta med sig kameran in i badrummet. Ta med någon portabel ljuskälla, som till exempel ett stearinljus, en tändare eller en ficklampa. Sen ställer du in kameran på manuellt läge och slutartiden på runt fem-tio sekunder. Sen ställer du dig framför en spegel och lyser framför kameran. Man kan göra olika mönster, eller testa att belysa sig själv på olika sätt. Detta kan ge en hel del spöklika effekter.

3. Slöjliknande vatten
Gå ner till havet, ett vattenfall eller en bäck. Ställ in en riktigt lång slutartid, och se till att få hyfsat långt skärpedjup. Effekten blir att vattnet ser ut som en dimma, och resten är skarpt. Det blir lite annorlunda naturbilder. Bäst blir det oftast i gryning eller skymning, då ljuset inte är för starkt.

Kom ihåg att detta bara är exempel. I hemläxe-poolen kommer även bilder som inte har dessa tre motiv att accepteras, så länge de är tagna med lång slutartid.

Testa också
Att zooma samtidigt som bilden tas. Om man har ett stillastående motiv kan detta ge en häftig effekt.

Klar? Ladda upp bilden i Hemläxa 5-poolen!
Om du har frågor kan du läsa frågor och svar om hemläxan.

Publicerad 2008-10-02.

9 Kommentarer

VenCe 2008-10-02 17:36  
"Testa också
Att zooma samtidigt som bilden tas. Om man har ett stillastående motiv kan detta ge en häftig effekt."

Här är ett exempel på det, min första och hittills enda bild jag testat med denna typ av effekt.

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1463483.htm
hsjoman 2008-10-02 17:37  
Tipset om att "Testa också
Att zooma samtidigt som bilden tas. Om man har ett stillastående motiv kan detta ge en häftig effekt." kan bli ännu tuffare om man fotar med slutartider på ca 1/15 i skymmning och belyser huvudmotivet med blixt!
gunte 2008-10-02 19:26  
Jag tycker det är ett sätt att krångla till det i onödan.
Det går lika bra att använda bländarinställningen hela tiden.Tiderna får man ju på köpet..
apersson850 2008-10-02 20:52  
Det resonemanget tycker jag är helt befängt. Här är det ju tiden som är den viktiga. Använder du bländarprioritet ändras tiden om ljuset ändrar sig.
I mitt fall är det vanligare att tiden är viktigast för hur bilden blir, så jag säger hellre att det är bäst att använda tidsinställningen (Tv) hela tiden, så får bländaren bli vad den blir.
fotord 2008-10-03 12:25  
Befängt är väl kanske lite väl starkt ord. I de flesta fall är det nog bättre att ställa bländaren eftersom det finns flera tider att välja på än bländarsteg. Risken för nybörjare är ju att de ställer en tid och sen ropar kameran efter bländarsteg över 50 eller under 1.4 eftersom ljuset är fel, slutligen står de där som frågetecken och undrar varför bilden blir helt knasig.
Försöker du ta bilder med lång exponeringstid dagtid så känns det naturligt att vrida över till minsta bländaröppning och se vilken tid du får där och sedan stega tillbaka. Alternativet att sätta exponeringstiden till 60 sekunder och sedan få en helt vit bild känns inte så givande.
Hur som helst bör man ju kika på vad kameran ger för utslag hur man än väljer.
EmelieM 2008-10-04 13:42  
Det här ska jag försöka testa. Använda långa slutartider för att skapa spännande och kreativa bilder, få se vad man kan hitta på. :)

Om bländar- eller slutarprioritet är att föredra tycker jag beror helt på vad för bild man vill ta och vilket objekt man fotar. Är det rörelse i det jag fotar vill jag oftast kontrollera tiden för att kunna bestämma om jag vill ha rörelseoskärpa eller frysta bilder. Är obejktet (relativt) stilla använder jag helst bländarprioritet för att kunna kontrollera skärpedjupet bättre i bilden. Många gånger går jag dock över till manuellt, särskilt om kameran riskerar att mäta ljuset fel.
Så det här med vad som är 'bäst' måste ju vara som smaken, alltså som.... ;)
jysm 2008-10-06 14:53  
Gjorde ett försök igår.

Har en tavla som alla betraktare påstår "har så mycket liv". Tog ett kort på den med riktigt lång slutartid men någon livfull rörelseoskärpa blev det då inte...

Nej, skämt åsido, jag har försökt göra något vettigt/annorlunda/roligt av den här idén men hittills gått bet. Men skam den som ger sig.
Nya försök är på gång.
ekfeldt 2008-10-06 22:21  
Jag vill veta vad befängt betyder och varför det är starkt.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar