Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotosidan intervjuar Peter Karlsson

Fotosidan intervjuar Peter Karlsson

Hur gör man för att hantera avsevärd G-belastning samtidigt som man dirigerar två jetplan och under enorm tidspress fattar avgörande estetiska beslut för att få med sig den perfekta bilden ner på marken? Fototsidan intervjuar Peter Karlsson som fotograferat Saabs stridsflygplan Gripen i luften och på marken och nu samlat sina bästa bilder i en unik utställning.

Lokaliserad i Linköping har Peter inom ramen för sitt arbete som reklam- och frilansfotograf jobbat med att avbilda Saabs stridflygplan Gripen såväl på marken som i luften. Med en dramatisk och kontrastrik bildstil plockar han fram oväntad skönhet i stridsflygplanet.
– Fotografi är en passion, och när den kombineras med ett motiv med så mycket häpnadsväckande teknik, kraft, specialisering, och även barndomsdrömmar, blir det för mig något mycket speciellt. Även dansen mellan teknik och estetik, som så ofta syns inom fotografi, blir extra tydlig när något så tekniskt och tekniskt krävande avbildas.

Fotograferingen ställde hårda krav på förberedelser. Tiden i luften var väldigt dyrbar och flera av bilderna planerades i förväg med modellplan i studiomiljö för att i lugn och ro kunna hitta den ultimata kombinationen av vinklar och ljus. Sedan kommunicerades önskemålen till piloterna som gjorde en plan för hur flygningen behövde se ut för att skapa rätt förutsättningar för bilden.
– Jag pratar via radioanläggningen med piloten i mitt plan under flygningen för att justera positionen relativt målplanet som ska fotograferas, men även vinklar på vårt plan och därmed cockpit, för att få fri sikt genom huven. För att t ex kunna fotografera rakt nedåt måste vårt plan rolla över målet och läggas på sida minst 90 grader. Tiden för fototillfället är över på någon sekund.

Utöver tidspressen förde fotograferingen med sig en del fysiska utmaningar. Under 7 G-belastning väger Peters EOS 1Ds mk II och 28-70/2,8 19 kg, ett byte till 70-200/2,8 och den sammanlagda vikten för optik och hus blir 24 kg. Då gäller det att veta vilka bilder som ska finnas med på minneskortet när man är klar.


Samtidigt försvinner aldrig riktigt fascinationen över att faktiskt sitta i ett jetplan fotograferandes ett annat jetplan.
– Spännande är känslan av att på några meters avstånd kunna betrakta något så kraftfullt, manövrerbart och av människan svårgreppbart utvecklat, och samtidigt röra sig i en hastighet människor normalt sett inte får uppleva.

 

Bilderna på marken fotograferades i en hangar med naturligt ljus och med hjälp av en skylift för att få det rätta perspektivet. Om det är möjligt föredrar Peter dagsljus framför blixt eller B-ljus.
– Jag är mycket noga med att välja en plats med ljusinsläpp som passar aktuellt motiv och manér, och även att sedan påverka ljusinsläppet för att få det att passa perfekt. I en hangar betyder det att låta flygtekniker flytta runt plan, skylift och hangarportar tills de börjar se, hmm, mindre roade ut … För att tämja den extrema kontrast som motljuset ger i manéret för många av hangarbilderna, används flera alternativa exponeringar som läggs samman under redigeringen.

Just motljuset med den medföljande vita bakgrund har fått ge namn till hela utställningen: Straywhite. Straywhite syftar på straylight; den optiska defekt som uppkommer när objektiv riktas mot ljuskällor. Många bilder är fotograferade just så, där ljussituationen visar sig som en helt vit bakgrund, vit som i Straywhite. Utställningen som består av tjugofyra bilder i storlek 90x120 visas från 14 mars till 14 juli på Flygvapenmuseum i Linköping.

 

Som avslutning ber jag Peter berätta lite mer om en av bilderna:

– Ah, en favorit! Bilden är relativt ny, och ett exempel på ett manér jag kom på inför en flyguppvisning när Saab fyllde 70. Det var packar av fotografer, och alla verkade göra samma bilder: stort teleobjektiv för att frysa förbipasserande plan över banan. Så jag försökte göra tvärt om: vidvinkel, samt sekvenstagning för att få med ett förlopp istället för att frysa ett ögonblick. Två kameror på stativ användes samtidigt, med olika riktning, för att få maximalt material från överflygningarna. De olika planen i formationen representerar Saabs flygplan genom tiderna.



Utställningen visas:
Flygvapenmuséum Linköping: 14 mars - 14 juni
Farnborough Flight Show, England: 17 - 23 juli
Fotoateljén Gamla Linköping: 1 augusti - 30 september

 



Publicerad 2008-03-19.

5 Kommentarer

Peter Karlsson 2008-03-19 13:20  
Hej, fotografen här.

Alla bilder från utställningen finns i ett av mina album på fotosidan:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=198810

Skärpan blir bäst om man klickar upp bilden i full storlek.

Mvh Peter
bågenheim 2008-03-19 15:22  
Snyggt och stilrent! Nu blir man avis.
Kan bara berömma och inspireras!

Mvh Niclas Bågenheim
fotografmanuelek 2008-03-19 18:01  
Alla bilderna är fantastiskt välarbetade och ursnygga! Ljuset och formerna på plankropparna ger en känsla av styrka i bilderna.
Sista bilden är ju fullständigt lysande. Du lär ju ha varit helt ensam om att komma hem med den där =)

// Manuel
mikaelleijon.se 2008-03-19 20:59  
Riktigt fina bilder, inspirerande!!

/Mikael
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar