Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6819 // Jaha, och vem är det här då? Och idag Fotofika på Tårtan!
Först trodde jag det är en bild tagen inne på Sergelfoto i Stockholm City, men nu är jag inte så säker! Nå't säger mig att det snarare är i en butik på Folkungagatan? Någon som känner igen fotografen?
För övrigt fortsätter mitt Sisyfos-arbete! Att gå igenom mina negativ! "Eftertankens kranka blekhet" kan man också lägga till för att fortsätt på det litterära! ;) :)
Men jag måste göra ett avbrott då snö verkar vara på ingång enligt SMHI! (SMHI varnar extra mycket numera så dom inte får skäll efteråt för att dom varnat för litet)
Två begränsningskäppar behöver sättas upp på vårt bostadsrättsföreningsområde! Ett stuprör och ett brunnslock ligger illa till och döljs lätt vid snöfall för den som senare ev. skall ploga!
Och gamla Godsmagasinet i Gnesta är nu jämnat med marken! Bara minnet och bilder finns kvar!
/Bengan
Ps. Och som sagt, idag fotofika på Tårtan! Väl mött!
Straight 6822 // "Vindsröjning" ;) Och så Tårtan i morgon!
Jag håller på att gå igenom mina negativ, i alla fall delar av dom, och hur fort tror ni det går! ;) Jag hittar bilder hela tiden som jag glömt bort, och måste ibland ropa till min fru, som här, - kan du komma och titta på den här bilden! När va det här tror du?
Och så börjar vi prata om när och var! Minnen väcks och tiden går! :)
.
Med andra bilder får jag klara mig själv! Jag tror bilden är tagen i Kungsträdgården! Jag tyckte nog det va en fin samtalsbild! Killarna verkar i alla fall inte bry sig att jag fotar, för jag verkar stå ganska nära! Båda bilderna M Leica med 35 mm och Tri-X!
Vad jag vill säga med det här då, jo att den här genomgången av negativ kommer att ta tid! :)
/Bengan
Ps. Fotofika på Tårtan i morgon!
Straight 6821 // Allt som läggs ut på nätet går att förfalska! :) Å så Tårtan på onsdag!
Att efter framkallning ha ett negativ som bevis är ett starkt sätt att visa att en bild har skapats analogt och inte genererats av AI!
Eller att bilden inte har delmanipulerats efteråt!
Ställde en fråga om det här, ni vet såklart till vem! :)
- Kan man påstå att allt som läggs ut på internet går att förfalska?
"Det är en bra fråga. Med den teknologiska utvecklingen och verktyg som AI,
blir det allt enklare att skapa förfalskningar och manipulationer av digitalt innehåll".
/Bengan
Ps. Fotofika på Tårtan på onsdag! Gata Horns 32! Från 15.00!
Straight 6819 // The "Leica Look" without a Leica camera! :)
Sådana här grejer behövs inte längre! :)
“With Leica LUX, users can experiment with well-known Leica lenses without having to physically take a camera in their hands. In ‘Aperture-Mode’, iPhone photographers can take pictures with the characteristic signatures of a range of classic Leica lenses, among them, the Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH and the Noctilux-M 50 mm f/1.2 ASPH. Thanks to Leica’s proprietary image processing engine, which is based on machine learning and computer-aided photography, these lens simulations reproduce the unmistakable look for which these lenses are famed, including, of course, the characteristic bokeh effect. This means that an iPhone can also emulate photos with the unique aesthetic of the legendary Leica M lenses.”
Du sköna nya värld, välkommen!
/Bengan
Read more: https://leicarumors.com/2024/06/06/new-leica-lux-app-mimic-its-cameras-and-classic-lenses.aspx/#ixzz8rqgKVpX2
Straight 6817 // Marknadsföring! Av tex. Leica!
Att ha både fans och kritiker, det är en viktig del av en modern och framgångsrik marknadsföring! Att bli igenkänd alltså! När ett varumärke är välkänt, även av de som kanske inte gillar det, blir det en del av konsumentens medvetande, detta gör att när någon tänker på en kamera, så kan de tänka också på den speciella kameran, oavsett deras personliga preferenser!
Ett starkt varumärke kan upprätthålla sin position på marknaden genom att skapa starka känslomässiga reaktioner, dessa reaktioner, både positiva och negativa, bidrar till varumärkets synlighet och diskussion omkring varumärket! När många människor pratar om ett varumärke, tenderar andra att vara mer nyfikna och vill veta vad uppståndelsen handlar om! Detta kan leda till ökade försäljningar och att fler vill prova produkten! Alltså, att ha både älskare och hatare skapar samtal och kontrovers, vilket i sin tur ger publicitet!
Ett varumärke som Leica som har skapat en sådan stark känslomässig reaktion! Men det kan även ha en kulturell relevans! Det blir då mer än bara en produkt, det blir en symbol för kvalitet, tradition och i vissa fall även lyx!
Det här är en strategi som många varumärken strävar efter, eftersom det inte bara handlar om att sälja en produkt, utan att skapa en identitet och en historia kring produkten som människor kan relatera till på olika sätt!
Relatera till på olika sätt som sagt! :)
/Bengan