Mats Bildblogg

... bilder från här och nu och där och då...

Semesterbilder del 8 - Lyon

Lyon är en undervärderad turiststad. Den är Frankrikes näst största stad med 1,7 miljoner invånare  och hamnar på det sättet i skuggan av Paris och ligger dessutom för långt från Medelhavet för att locka den typen av turism. Vi har lärt känna staden i och med att sonen studerade här under ett år men det var länge sedan och nu var det dags för ett återbesök. Staden är full av historia och kulturella sevärdheter och den har två vackra floder som skapar en fin atmosfär (Saone och Rhone). Vi besökte de vanliga ställena som betraktas som stadens höjdpunkter (även bokstavligt) och gjorde även några nya upptäckter. Dessutom njöt vi av klimatet som liknade en bra svensk sommar då solen värmer och skuggan ger svalka :)

nr 4

Viex Lyon har bevarat sin gamla arkitektur och husen letar sig upp för kullen Fourviére och på toppen ligger Basilican med överdådig utsmyckning och med fin utsikt över staden

nr 10

Här finns en gammal amfiteatern från romartiden

nr 12

Croix-Rousse är också gamla kvarter som bjuder också på en fin utsikt över staden

nr 15

nr 16

nr 17

nr 18

Som alla storstäder har även Lyon sin underbara park med stort P. Men hustrun som är uppvuxen med Slottsskogen i Göteborg låter sig inte bli överdrivet imponerad :)

nr 19

nr 20

nr 21

… och så lite bilder på vanligt folkliv

nr 22

nr 23

nr 2

Lyon är också känt för sina fina restauranger och vi hade fått tips om en som vi lyckades hitta men den visade sig vara semester stängd. Men Marianne lyckades skapa husbilarnas gastronomiska center hos oss.

Hej så länge ... // Mats
Postat 2015-08-18 22:53 | Läst 1767 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Semesterbilder del 7

Vi checkade ut från campingen i Antibes med navigatorn inställd på Aiguines vid Gorges de Verdon som är Europas Grand Canyon. Den tog oss via hissnande slingrande bergsvägar till en camping vid sjön Lac de Sainte-Croix där floden som rinner genom ravinen mynnar ut. Vattnet har en vacker turkos färg på grund av hög klorhalt.
Planen var att vi nästa dag skulle åka på vägen som löper längs ravinen på 700 meters höjd med stupande klippor ned mot floden.
Men lördagen den 15 augusti var en storhelg i Frankrike och vi blev bestämt avrådda från att åka den vägen med stor husbil när alla är lediga och det är så mycket trafik. Det går visserligen att mötas även om vägen är smal och går i serpentiner men det är svårt att stanna … och då blir det svårt att fotografera vilket var min drivkraft för att övervinna min höjdrädsla :)
Vi fick njuta av att se och bada  i den vackra lilla sjön och titta in i ravinen.
Så lite besvikna men betydligt lugnare i sinnet njöt vi av att åka småvägar i Provence med målet Lyon. Inte lika svindlande bergsvägar som igår men väldigt trångt i de små byarna som vi passerade.

Hej så länge ... // Mats

Postat 2015-08-16 22:08 | Läst 1809 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Semesterbilder del 6 - Cote d´Azur

Efter några nätter utan el så tog vi in på en camping i Antibes. Den har en ordinär standard men har ett bra läge med närhet till stranden och busshållplatsen. Vi klarar oss bra utan el men saknade mest möjlighet till WiFi. Husbilen har en solcellspanel på taket som får glädjefnatt av att skapa energi under dessa förhållanden. Jag har en mindre energisk framtoning i den gassande solvärmen. Vi omväxlande badar, shoppar i affärer med luftkonditionering och äter god mat på svala restauranger. Bussen som tar oss till Nice och Cannes är också förhållandevis sval.

Hej så länge ... // Mats

Postat 2015-08-13 19:33 | Läst 1417 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Semesterbilder del 5 - Cinque Terre

Vi har åkt ungefär den här rundan i Europa förut och då är det lätt hänt att man besöker ”gamla favoriter” men i år har vi haft som mål att inte stressa, njuta av resan och framförallt besöka nya ställen. Cinque Terre har vi besökt förut även om det var länge sedan och vi försökte (trots målsättningen) att få en plats på vår gamla kända camping i Levanto men där var det fullbelagt i två veckor framöver. Men det blev bra ändå, vi hittade en ställplats för husbilar alldeles vid tågstationen och vi behövde inte upprepa oss vad gäller övernattningsställen.

Måndagen ägnades åt de fem fiskebyarna som inte kan nås med annat än tåg, båt eller till fots. Vi besökte dom i ordningen söder till norr; Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza och Monterosso.
På förmiddagen regnade det och det blev underbart svalt och det var dessutom skönt att få kläderna fuktiga av något annat en svett. Vi tog tåget mellan byarna och hade inga problem med att flera av vandringslederna var avstängda. Möjligtvis lite trist att ”Kärleksstigen” ( Via dell ´Amore) var en av dem. Men som sagt det finns tåg och tunnlar :)
Det är verkligen en unik miljö.

nr 15

nr 16

Hej så länge ... // Mats

Postat 2015-08-12 23:00 | Läst 1615 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Semesterbilder del 4

Vi är nu i Antibes på franska rivieran men vi har haft dålig tillgång till internet så mina semesterbilder ligger lite efter. Här kommer några bilder från helgen i Italien och ytterligare ett besök på ön Chioggia.

Det var en fin stämning och ganska trångt på barerna på lördagsförmiddagen. Många män som umgicks intensivt över ett glas vin och lite snacks. Vi följde deras exempel :) och undrade var kvinnorna var. På eftermiddagen noterade vi att mängden tvätt utanför fönstren ökade och reflekterade över om det fanns något samband :)
Därefter tillbaka till campingen för bad (för att klara värmen) och pizza (för att slippa laga mat).

Hej så länge ... // Mats

Postat 2015-08-12 11:25 | Läst 1619 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera