Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Marc.us

Ny medlem
Efter många års fågelskådning med kikare har jag nu köpt mig en kamera, en sony a6400. Frågan är vad för objektiv jag ska slå till på. Vill förstås ha bra zoom för skygga fåglar. Har sökt och googlat men förvirringen är total, det finns ju några stycken att välja på. Budgeten ligger runt 10k.
Någon som har nåt hett tips?
 
Har ingen erfarenhet av Sony eller fotografering av fåglar…men om ingen annan svarar kanske jag har lite att komma med…
”Bra zoom” finns det inget som heter. Du frågar troligen efter lång brännvidd. Zoom betyder att brännvidden inte är fast utan variabel. Ett objektiv 18-55 mm har ett zoom-ommfång på 3 (55/18).
För skygga fåglar med din kamera (sensorstorlek) skulle jag tro att du behöver minst 400mm och så stor bländare ekonomin tillåter. Kolla t.e.x. På CyberPhoto.se. änvönd sökfunktionen Objektiv-Sony-Tele och Telezoom så ser du lite vad du kan välja på...
 
…för allmän info om fågelfotografering kanske sökfunktionen kan ge många trådar med nyttig info…
 
Slänger med ett förslag på Sonys egna 70-350 G oxå, som tänkt för APS-C och inte fuilformat.


Om du bor till så att du har möjlighet att testa bägge objektiven (och andra alternativ) så är det ett hett tips innan köp :)
 
ANNONS