Annons

Kamerarem till löpturen

Produkter
(logga in för att koppla)

mossboll

Medlem
Kanske inte den vanligaste funderingen, men jag undrar om det finns någon bra kamerarem eller liknande lösning som som gör det möjligt att dra med sig systemkameran ut på löpturen? Inte för att dokumentera själva löpturen, utan om man vill stanna till för att föreviga eventuella motiv som kan dyka upp under rundan. Visst, jag vet att man kan göra en sak i taget :ROFLMAO: Men jag tänker att om det är möjligt att slå två flugor i en smäll skulle det ju vara toppen!
Är inte ute efter några tips på något som kanske skulle fungera i teorin, utan vill se om det är någon som hittat en smidig och bra lösning för att inte behöva hålla kameran i handen samtidigt som man springer.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Låter svårt att få till det så kameran inte studsar runt. Undrar om det inte skulle funka bättre med en sån där liten tight ryggsäck? Med komprssionsremmar, så kameran inte studsar inne i ryggan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ryggsäcksversionen har jag provat. Inte på någon ordentlig löptur - där praktiserar jag också principen en sak i taget. Men om jag bara sprungit en kortare sträcka och för övrigt mest promenerat, då har det fungerat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag åker skidor med kameran om halsen.
Men springa... det studsar mycket... inget jag skulle välja.

Alternativ?
Packa kameran i lite väska och ha cykeln redo när man har sett ngt på löprundan o cykla dit o ta bilderna.
Eller byta till cykelrunda?
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jag googlade lite och en del verkar ha den i sån där midjeväska. Tycker ju det känns som det skulle skumpa än värre då, men...

Ett exampel på det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har ett fäste som jag satt fast på ena axelremmen på ryggsäcken. I det sätter jag fast kameran som i sin tur har en platta i stativfästet.
Spänner man fast ryggsäcken ordentligt sitter kameran hyfsat fast. Har inte varit ute på joggingtur, men gjort kortare sprinter med kameran så utan problem eller lite längre som 15min löpning genom FRA (Frankfurts flygplats) för att hinna med nästa flyg.
Fungerar bra, men det finns kanske bättre lösningar.
Tar 10s att bli klar för fotografering, med kameran hängandes så.

Det här är originalet, jag har en billigare kopia.

Jag har den monterad som han med den gråa tröjan.
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske inte den vanligaste funderingen, men jag undrar om det finns någon bra kamerarem eller liknande lösning som som gör det möjligt att dra med sig systemkameran ut på löpturen?
Jag har använt en toploaderväska med plats för en spegelreflexkamera vid skidåkning. Väskan var fäst på mig med en axel/bröst/mag-sele. Det gick riktigt bra, och kameran hade jag mycket lättillgänglig.

Man studsar förvisso mer upp och ner vid löpning än vid skidåkning, men det är väl bara att spänna åt selen hårdare? :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Skulle jag springa med en systemkamera skulle jag hålla den I handen och det skulle aldrig hända på en löprunda då det ska vara minimalt med extra vikt. Jag lämnar även telefonen hemma när jag springer. Det är svårt nog att få en vattenflaska att sitta bekvämt i ett midjebälte. Jag har sprungit någon gång med en RX100 i ett bälte men det var på Santorini och var inte särskilt bekvämt. Men det kan ju dyka upp motiv också när man springer. Som det här: 😀
https://flic.kr/p/27HYd2r
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vad då minimalt med extravikt!??? Ta med kameran och vikten o spring lite kortare sträcka så har du samma motion och dessutom fototillfälle.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har använt en toploaderväska med plats för en spegelreflexkamera vid skidåkning. Väskan var fäst på mig med en axel/bröst/mag-sele. Det gick riktigt bra, och kameran hade jag mycket lättillgänglig.

Man studsar förvisso mer upp och ner vid löpning än vid skidåkning, men det är väl bara att spänna åt selen hårdare? :)
Jag har använt samma lösning (toploader+bröstsele, https://www.lowepro.com/global/camera-bags/toploading-camera-bags/ ) vid ridsafaris i Afrika. Den fungerar fantastiskt smidigt även vid de skumpigaste gångarterna utan att kameraväskan flaxar omkring, ja, man får dra åt remmarna lite extra.

Vill du se exakt var du sätter fötterna så kanske en kameraväska (det finns olika storlekar) på bröstet skymmer sikten för mycket, försök prova innan du köper.
 
ANNONS