Annons

Dator för bildredigering (laptop)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hallon81

Ny medlem
Jag letar och letar efter ett bra erbjudande på en laptop som ska användas till
-bildredigering
-Word
-Surfa på nätet
-ev Redigera film
-Antingen på sikt köpa en rittavla till som kan kopplas in eller kunna rita direkt på skärmen

Budget: gärna runt 8000 på rean. Max 10000

Vad är viktigast och vad ska jag proritera i val av laptop?
- Ram-minne
- Core/ryzen
- Skärmupplösning
- Antal Kärnor
- nåt annat?
 

Falumas

Aktiv medlem
Generationen på CPUn är viktig. Jag skulle och satsa på en CPU med bra grafik om laptopen inte har diskret grafikkort. Bra grafik på Intel är Intel Iris XE, men AMD har också bra grejer med jag kan inte vad man skall ha där.

RAM minst 16GB

Skärmupplösning är en smaksak, men ju större skärm ju högre upplösning. 4k på en 13" är onödigt mycket enligt mig. 4k på 17" är ok.

Se också till att den har snabb hårddisk. Lägre 5000MB/s hade jag inte köpt.

För 10k uppnår du dock kanske inte alla mål.
 

Hallon81

Ny medlem
Generationen på CPUn är viktig. Jag skulle och satsa på en CPU med bra grafik om laptopen inte har diskret grafikkort. Bra grafik på Intel är Intel Iris XE, men AMD har också bra grejer med jag kan inte vad man skall ha där.

RAM minst 16GB

Skärmupplösning är en smaksak, men ju större skärm ju högre upplösning. 4k på en 13" är onödigt mycket enligt mig. 4k på 17" är ok.

Se också till att den har snabb hårddisk. Lägre 5000MB/s hade jag inte köpt.

För 10k uppnår du dock kanske inte alla mål.
Nej precis. Alla mål kan nog inte uppnås med min budget så därför tänkte jag om det fanns en rangordning för vad som är den viktigaste parametern.
 

o241396

Avslutat medlemskap

Tror inte du hittar något bättre för pengarna, inte helt nytt iaf.
samma problemställning som för 10 -20 år sedan. Köp vad du anser ha råd med, Skrivet från en Mac Book Pro 2013 med 32 gb raam Retina skärm och SSD som funkar utmärkt med färghantering, profilering, Photoshop, video än i dag. Vilken PC skulle göra detsamma? Har ett antal skrotade. vill du ha en?
 

bildsten

Aktiv medlem
Min HP EliteBook 8760W med Dreamcolorskärm, 16 GB ram och SSD från 2011funkar utmärkt. Kör Win 10, senaste uppdateringen. Startar fortfarande på 20 sekunder inklusive inloggning och fungerar utmärkt precis som din mac.
 

axed81

Aktiv medlem
Och vad vill ni komma med inläggen att era äldre MAC/PC fungerar utmärkt? Det kan jag tänka mig, men dessa var väl troligen i förhållande väldigt dyra på den tiden. Min poäng var bara att någon Macbook med M1 (och i det här fallet med 16GB RAM) är ett väldigt bra alternativ, till det just nu nedsatta priset. Finns säkert att hitta ännu mindre dyrt om man letar begagnat...
 

MNB

Aktiv medlem
Jag letar och letar efter ett bra erbjudande på en laptop som ska användas till
-bildredigering
-Word
-Surfa på nätet
-ev Redigera film
-Antingen på sikt köpa en rittavla till som kan kopplas in eller kunna rita direkt på skärmen

Budget: gärna runt 8000 på rean. Max 10000

Vad är viktigast och vad ska jag proritera i val av laptop?
- Ram-minne
- Core/ryzen
- Skärmupplösning
- Antal Kärnor
- nåt annat?
Varför ska du ha en laptop till det?

En iPad Pro 12.9" täcker allt det där och du slipper köpa ritplattan. Du kan hitta en med M1 för under en bra bit under 10k så du har över till pennan. Med lite tur hittar du en t om med M2-chippet.

För dom pengarna om du ska köpa en laptop (PC) får du inte mycket prestanda och syssla med det du har på din lista. Inte minst kommer den vara riktigt trist om 2-3 år, inte minst att redigera film på. Du kommer slita ditt hår.

Finns ingen PC för dom pengarna som är i närheten av iPad Pro i kvaliteten på skärmen heller, vilket är en fördel vid redigering av bilder. Du kommer garanterat om 2 år skrota din nyinköpta PC laptop för att köpa en ny med bättre prestanda. Så håller du på så. Efter 10 år har du lagt en hög summa totalt på kass prestanda och flera laptops.

Jag köpte min Mac Mini M1 år 2020 (10k). Min fru köpte en rätt okej laptop 1 år senare alltså 2021. Då var specsen betydligt bättre än genomsnittet, den kostade 17k då. 1,5år senare svor hon varje dag över den. Jag sålde den förra året 2023 på Sweclockers. Fick 3000kr (med budgivning). Och den lilla Mac Minin M1 jag har var redan bättre då och tveklöst nu. Värdet på min Mini just nu om man ser till dom som ligger ute är runt 5k.

Bredvid mig står också en rätt fet PC som jag köpte för 2 månader sedan. Byggde den själv och den kostade runt 33k. Så nej, jag är ingen apple fanboy. Men jag förespråkar Mac när det är till rätt ändåmål. Vilket det är nu och dina krav.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Varför ska du ha en laptop till det?

En iPad Pro 12.9" täcker allt det där och du slipper köpa ritplattan. Du kan hitta en med M1 för under en bra bit under 10k så du har över till pennan. Med lite tur hittar du en t om med M2-chippet.
Från en som har använt enbart telefon och iPad Pro M1, om än 11", när den bärbara datorn havererade: kul skämt!

Annorlunda uttryckt: det blir synnerligen tröttsamt i längden.
 

MNB

Aktiv medlem
Från en som har använt enbart telefon och iPad Pro M1, om än 11", när den bärbara datorn havererade: kul skämt!

Annorlunda uttryckt: det blir synnerligen tröttsamt i längden.
Vad är det som är tröttsamt?

Jag har redigerat film och bilder på min 12.9" i flera år. Vet inte om jag upplevt det som tröttsamt. Tvärtom. Bra skärm, betydligt smidigare att redigera med pennan än att använda mus när man ska maska. Att göra det med styrplatta på en laptop är ju tortyr.

Sen är väl 11" i minsta laget med, mycket zooma in/ut. 12.9" är en rätt stor skillnad kontra 11".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad är det som är tröttsamt?

Jag har redigerat film och bilder på min 12.9" i flera år. Vet inte om jag upplevt det som tröttsamt. Tvärtom. Bra skärm, betydligt smidigare att redigera med pennan än att använda mus när man ska maska. Att göra det med styrplatta på en laptop är ju tortyr.

Sen är väl 11" i minsta laget med, mycket zooma in/ut. 12.9" är en rätt stor skillnad kontra 11".
En iPad är påtagligt begränsad mjukvarumässigt och att skriva på skärmtangentbordet* är halvt hopplöst. Autokorrigeringen är dum i huvudet på riktigt, betydligt dummare än i min telefon med Android. Och den är ju inte direkt ett geni den heller... Högst oklart om jag kan få den att fungera med min färglaser på ett vettigt sätt dessutom, men jag försökte inte ens, utan körde bara en skrotdator istället och flyttade det som behövdes dit.

Det är inte skärmstorleken som är det stora problemet, även om det blir trängre, det är att det är en iPad. Jag har inget emot den per se och använder den en hel del, men någon ersättare för en dator tycker jag inte att det är överhuvudtaget. Rätt ofta ser jag något och sedan noterar jag mentalt att jag ska fixa det på datorn senare...

Att Apple inte har gjort en fullfjädrad MaciPadBook UltraProSuperDuper är givetvis högst medvetet...

*Att montera tangentbord på den förtar mycket av smidigheten då den blir rejält mycket tyngre och tangentbordet blir inte ens bra. Jag har försökt och tyckt att vinsten inte stod i proportion till förlusten.
 

MNB

Aktiv medlem
En iPad är påtagligt begränsad mjukvarumässigt och att skriva på skärmtangentbordet* är halvt hopplöst. Autokorrigeringen är dum i huvudet på riktigt, betydligt dummare än i min telefon med Android. Och den är ju inte direkt ett geni den heller... Högst oklart om jag kan få den att fungera med min färglaser på ett vettigt sätt dessutom, men jag försökte inte ens, utan körde bara en skrotdator istället och flyttade det som behövdes dit.

Det är inte skärmstorleken som är det stora problemet, även om det blir trängre, det är att det är en iPad. Jag har inget emot den per se och använder den en hel del, men någon ersättare för en dator tycker jag inte att det är överhuvudtaget. Rätt ofta ser jag något och sedan noterar jag mentalt att jag ska fixa det på datorn senare...

Att Apple inte har gjort en fullfjädrad MaciPadBook UltraProSuperDuper är givetvis högst medvetet...

*Att montera tangentbord på den förtar mycket av smidigheten då den blir rejält mycket tyngre och tangentbordet blir inte ens bra. Jag har försökt och tyckt att vinsten inte stod i proportion till förlusten.
Begränsad ja, men det ska inte vara en dator. För det OP frågade efter så fyller den i alla rutor.

Skriva på skärmtangentbordet...ja det är lika hopplöst som på mobilen? Autokorrekt...har jag aldrig använt så kan inte ha en åsikt om det.

Ok, det är högst oklart, men du har inte försökt ändå använder du det som ett argument här för att padden är dålig...? Hmm.

Som sagt, det är inte en ersättning för en dator. För dig. Du har uppenbarligen andra användningsområden? För det OP frågade efter tickar den i alla boxar.

Sist men inte minst, att montera ett tangenbord förtar smidigheten. Mja mjo, men att köpa ritplatta till en dator som ska stå bredvid förtar smidigheten ännu mer skulle jag säga.

Om jag ska sitta på ett kafé eller tåg...ställer jag hellre upp min iPad med sitt magnetiska fodral/tangentbord och pennan som sitter fast magnetiskt på kanten.

Än en laptop med en ritplatta bredvid och hör fläktarna på högvarv (för det kommer dom göra med en pc laptop för den budgeten). Batteritiden kommer vara kass när den ska jobba så hårt och prestandan går ner likaså utan sladden i och med fläktarna som snurrar för sitt liv.

Om vi fortsätter på smidigheten och tangentbordet och vikt som du nämner. iPad Pro 12.9" med magic keyboard väger ca. 1,3kg. Hur många laptop finns det för det priset som hon frågar efter som väger det eller mindre och samtidigt har hårdvara som klarar av det hon frågar efter?

Hon frågar efter något specifikt efter sina krav.

Redigering av bilder - iPad med penna slår en laptop med ritplatta i smidighet och pris, en bra ritplatta brukar kosta en del. Hon måste ha en mus annars innan inköpet av ritplattan. Det går inte att maska och så på en styrplatta. Som sagt det är tortyr.

Använda Word. Finns till iPad.

Surfa går smidigt på en padda. Smidigare än en styrplatta på en budget pc.

Redigera film. Final Cut finns till iPad. Optimerat för den också. Det är inte många redigeringsprogram som går smidigt på en budget pc.

Som sagt, för vad hon frågar efter känns iPad klart som det bästa alternativet. Sen att du har andra krav är något helt annat. Hon skriver inget om färglaser osv.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag letar och letar efter ett bra erbjudande på en laptop som ska användas till
-bildredigering
-ev Redigera film (...)
Vad är viktigast och vad ska jag proritera i val av laptop?
Om syftet är bildredigering och färgäktet är av vikt, kanske en laptop med skärm som är hårdvarukalibrerbar/profilerbar och att skärmen täcker så mycket som möjligt av aRGB att föredra före något annat, men om det inte är viktigt att skärmen är hårdvarukalibrerbar/profilerbar och/eller inte täcker så mycket som möjligt av aRGB, då duger väl nästan vilken modern laptop som helst !?

Jag menar, även om du köper en laptop som är fullspäckad med de senaste hårdvaran, så sker utvecklingen av mjukvara (för ändamålet) i en sådan rasande takt, att den toppmoderna och nya datorn (laptopen) ändå kommer att upplevas som slö, inom överskådlig tid.

Men återigen, utifrån mitt perspektiv och utifrån frågeställningen, är (och förblir) mitt svar på frågan "Vad är viktigast och vad ska jag prioritera i val av laptop? " så är det att den täcker så mycket som möjligt av aRGB och (med fördel) är hårdvarukalibrerbar, därefter är det väl bara "the sky is the limit" !?
 

WeeBee

Aktiv medlem
Jag letar och letar efter ett bra erbjudande på en laptop som ska användas till
-bildredigering
-Word
-Surfa på nätet
-ev Redigera film
-Antingen på sikt köpa en rittavla till som kan kopplas in eller kunna rita direkt på skärmen

Budget: gärna runt 8000 på rean. Max 10000

Vad är viktigast och vad ska jag proritera i val av laptop?
- Ram-minne
- Core/ryzen
- Skärmupplösning
- Antal Kärnor
- nåt annat?
Nya 2024 Asus Zephyrys G14 eller G16 med 32 GB ram med rtx 4060 eller bättre. Bättre price to performance tror jag inte du hittat nu. Och med nya OLED skärmen så har du bra färger också
 

t595sp

Aktiv medlem
Nya 2024 Asus Zephyrys G14 eller G16 med 32 GB ram med rtx 4060 eller bättre. Bättre price to performance tror jag inte du hittat nu. Och med nya OLED skärmen så har du bra färger också
Var hittar du en sån för 10 000 kr som TS hade som maxtak för kostnad?

Mitt råd till TS är att gå in på lämplig webbutik och söka efter en laptop. Oftast kan man sätta ett maxpris för vad en maskin får kosta. Hittar man en maskin med i alla fall 16Gb ram och IPS-skärm och Iris-grafik för det priset kan det kanske vara en maskin som fungerar. Annars får man nog acceptera att öka budgeten. Hittar man något som verkar fungera sök reviews på youtube på den maskinen. Det man oftast inte får någon uppfattning om är hur mycket fläktljud maskinerna har och det kanske man tar upp i youtubeklippen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Var hittar du en sån för 10 000 kr som TS hade som maxtak för kostnad?
Möjligen hos han som säljer laptops från insidan av en stor trenchcoat, där tar dock garantin snabbare slut än vad det tar att säga garanti och när man slår igång den kan det vara så att polisen vill vara med och bildredigera.

Mitt råd till TS är att gå in på lämplig webbutik och söka efter en laptop. Oftast kan man sätta ett maxpris för vad en maskin får kosta. Hittar man en maskin med i alla fall 16Gb ram och IPS-skärm och Iris-grafik för det priset kan det kanske vara en maskin som fungerar. Annars får man nog acceptera att öka budgeten. Hittar man något som verkar fungera sök reviews på youtube på den maskinen. Det man oftast inte får någon uppfattning om är hur mycket fläktljud maskinerna har och det kanske man tar upp i youtubeklippen.
Detta är inget svar på ovanstående kommentar utan mer ett extra knep.

Sök laptopar mellan 8k och 10k på prisjakt och välj den som google/youtube menar har bäst skärm av dom som dyker upp.

När du hittat något som är bra, posta här så kan vi titta och se om det verkar ok.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Möjligen hos han som säljer laptops från insidan av en stor trenchcoat, där tar dock garantin snabbare slut än vad det tar att säga garanti och när man slår igång den kan det vara så att polisen vill vara med och bildredigera.



Detta är inget svar på ovanstående kommentar utan mer ett extra knep.

Sök laptopar mellan 8k och 10k på prisjakt och välj den som google/youtube menar har bäst skärm av dom som dyker upp.

När du hittat något som är bra, posta här så kan vi titta och se om det verkar ok.
Oj, hade missat max-taket.
Var hittar du en sån för 10 000 kr som TS hade som maxtak för kostnad?

Mitt råd till TS är att gå in på lämplig webbutik och söka efter en laptop.
Oj, hade missat max-taket.😂

Men är 10000 kr max, då är det begagnat marknaden som gäller. Köp inte splitternytt för bara 10k när det kommer till ngt som ska gå att redigera på.

Som TS då frågar gällande prioriteringar så Beror väldigt mycket på vilken software du använder och vad exakt du vill göra. Satt i julhelgen och editerade på föräldrarnas dator i lightroom. Största delen av tiden var det inga problem att den saknar dedikerat grafikkort. Men vissa av funktionerna är jätte GPU bundna. Typ AI denoise tar en evighet utan GPU.

Däremot blev RAM ett problem för mina 42 mpxl filer. De hade bara 16 GB RAM i sin dator, vilket vanligen är helt tillräckligt för hemmabruk, men i undre gränsen för editeringsjobb. (Fast det beror ju på vad du jobbar med för filer och längden på dina videos). 24 mpxl bilder är inga problem med 16 gb RAM

Hur jag skulle prioritera är

1: processor och RAM
2: Gpu eller Skärmkvalitet (färgrymd och färgåtergivning > upplösning)
 
ANNONS