Annons
Artiklar > Hårdare EU-regler för drönare väntas

Hårdare EU-regler för drönare väntas

Foto: Don McCullough / CC BY

 

Från den 1 januari 2018 gäller nya regler för drönare som tillåter flygning närmare flygplatser än idag. Men samtidigt utarbetar EU nya regler som är strängare än de nya svenska.

Tidigare i år  klubbade Riksdagen igenom en ändring av kameraövervakningslagen för drönarkameror. Det innebär att det inte längre krävs tillstånd från Länsstyrelsen för privatpersoner, företag och organisationer som vill filma eller fota från drönare.

Istället är det Personuppgiftslagen, PUL, som gäller. PUL tillåter all fotografering som inte är kränkande i lagens mening. Observera att detta inte samma sak som brottet kränkande fotografering.

Transportstyrelsens nya regler som börjar gälla den 1 januari 2018 innebär bland annat att flygning upp till 50 meters höjd blir tillåtet så nära som 5 kilometer från en flygplats. Idag är det förbjudet att flyga inom flygplatsernas kontrollzoner som kan sträcka sig flera mil från flygplatsen.

Samtidigt jobbar EU med att utveckla gemensamma regler för drönare inom unionen. Idag regleras drönare som väger mindre 150 kilo av nationella lagar, men inom något år kommer gemensamma EU-regler för alla drönare. Sveriges radio rapporterar att de nya EU-reglerna kan blir strängare än Transportstyrelsens nya regler.

En punkt där reglerna skiljer sig åt är hur tung en drönare får vara utan att behöva registreras hos en myndighet. De nya svenska reglerna har en gräns på 7 kilo medan EU-förslaget har en gräns på 250 gram.

– Jag tror att man måste vara väldigt lyhörd för flygbranschens oro. Vi lutar betydligt tryggare mot den europeiska bedömningen och förslaget om registrering och spårbarhet, säger Tomas Gustafsson, ordförande i Svensk pilotförenings flygsäkerhetskommité, till Sveriges Radio.

Det finns andra lagar och regler som gäller för själva flygningen. Transportstyrelsen har samlat information här. Det viktigaste att komma ihåg är att inte flyga med drönaren utom synhåll och att inte flyga i flygplatsernas kontrollzoner. För kommersiell verksamhet krävs tillstånd från Transportstyrelsen.



Publicerad 2017-10-12.

19 Kommentarer

Dubbelolle 2017-10-12 02:44  
På tiden, fattar faktisk inte hur det är tillåtet att fjanta runt med dessa spionleksaker som kan trilla ner o kan skada folk, nä dom ska användas av proffs ock där dom verkligen behövs, LO
unoengborg 2017-10-12 06:53
Spionleksaker? Du menar ungefär som teleobjektiv över 85mm (småbildsekvivalent). Trodde de flesta vid det här laget fattat hur dåliga drönare är på att spionera jämfört med vanlig kamerautrustning, som få vill förbjuda allmänheten att använda.

Med tanke på vad dessa leksaker kostar är nog de flesta som flyger dem ganska måna om att de inte ramlar ned och skaffar sig nödiga kunskaper. Så riskerna är nog ganska minimala. Skulle tro att det dör betydligt fler av passiv rökning än av drönare som ramlar ned, men få funderar på att registrera och licensbelägga cigaretter.

Visar det sig att vi regler eller registrering för att säkerheten ska bibehållas, är väl OK de flesta accepterar ju att bi behöver registrera bilar och ta körkort och det är nog få som motsätter sig detsamma för drönare när de blir så vanliga att riskerna motsvarar de som finns i samband med bilkörning. Sådana regler bör i så fall vara samma för såväl yrkesmässigt som privat bruk.
calliam 2017-10-12 07:42
Håller med! Äntligen ett vettigt förslag när det gäller drönare.
snap01 2017-10-12 07:35  
Tack EU tycker det är bra att alla måste regga dom o jag anser att det även ska krävas försäkring för 3 part för alla. Nu kan man snart flyga åt kunder i tex segeltorp, Älvsjö, Enskede osv på Max 50 meters höjd även när Bromma flygplats är öppen.
I vissa fall är EU mer normala än Svenska myndigheter.
Karl.B 2017-10-12 07:36  
Problemet är egentligen inte drönaren utan personen som flyger den. Hade alla som använt sunt förnuft och flugit med förstånd hade detta varit en icke-fråga. Men tyvärr ser inte världen ut så.
Sen måste det så klart finnas regleringar även för drönare.
snap01 2017-10-12 07:54
Det är det som allmänheten tror tack vara tidningars rubriker (DRÖNARE STÄNGDE FLYGTRAFIKEN TILL BROMMA) OSV. Om man däremot ser till verkliga incidenter som kunnat vara farliga så vet jag inga för planen går in på landning på lägre än 600 meters höjd när dom är 5 kilometer från flygplats o en drönare är oftast maxad till 120 meters höjd.
Men vad som skett tills nu är att om någon ser en drönare inom kontroll zonen så stängs flygleden som tex när någon flög över hagaparken samt över karolinska bygget finns inga plan som går över där på någon höjd som en drönare kan befinna sig på men vad händer? stora feta rubriker i tidningen drönare stängde flygleden. Jag kontaktade ledningen inom flygkontroll tornen o dom välkomnade nya regler för dom är tvungna att gå ut o vidta åtgärder om dom hör någon flyga inom en kontrollzon oavsett om det är helt riskfritt.
Jag har drönare från DJI o dom är redan idag spärrade på 50 meters höjd inom kontrollzon (dom tar inte häsnyn till när bromma flyg är stängt) är alltid spärrade på max 50 meters höjd och jag tror att det är enkelt för drönare fabrikanter att lägga in spärr helt för flyg nära flygplatser o där borde EU o berörda myndigheter ställa krav på tillverkarna att det inte går att lyfta med en drönare inom 5 kilometer från flygplats.

Om någon dåre flyger inom 5 km från flygplats ska det vara ordetligt straff höga böter o fängelse för det kan vara direkt livsfarligt om man är på en höjd där plan flyger.
Karl.B 2017-10-12 08:44
"Det är det som allmänheten tror tack vara tidningars rubriker"
Vad menar du? Du vet lika väl som jag att det hänt allvarliga incidenter utomlands med drönare och detta är ett internationellt regelsystem som är på väg.
Arne Bivrin 2017-10-12 08:58
@Karl : Vilka allvarliga incidenter tänker du på? Incidenter ja, dvs flyplatser har stängts av pga vårdslösa drönarpiloter, men inga olyckor.
Karl.B 2017-10-12 09:10
@ Arne.
Jag skrev utomlands. Flertalet incidenter där drönare flugit direkt över flygplatsen. Det är direkt allvarligt. Finns även en misstänkt kollision med drönare. http://edition.cnn.com/2016/04/17/europe/london-heathrow-drone-strikes-plane/index.html

Som tur är har inget liknande hänt i Sverige. Tycker det är bra att det blir ett internationellt regelverk. Tror detta kommer gynna seriösa drönarpiloter.
snap01 2017-10-12 15:55
Jag tror det är ett icke problem om tex tillverkarna spärrar flygning nära flygplats precis som dom gjort med om du flyger inom kontrollzon med max höjd 50 meter o ett begränsat avstånd. Mig veterligen har det aldrig hänt en allvarlig incident o jag vet att dom stänger flygtrafiken oavsett om det är fara eller ej pga dagens gällande regler.
Vi lär se mycket mindre (incidenter) i framtiden när man får flyga upp till 50 meters höjd fram till 0,5 km från flygplats eftersom ingen kommer ringa in då. Som när dom flög i hagaparken planen går på typ 1000 meters höjd där o dom stängde flygtrafiken då även om drönaren aldrig var uppe mer än max 120 meters höjd pga flygledningen följer sina regler oavsett om det r fara eller ej men det räknas som en incident oavsett.
SportSkjutaren 2017-10-12 17:46
Det där med 50 meters höjd gäller 5,0 kilometer från flygplatsen. Fr.o.m. den 1/1 2018. Inte 0,5 KM ;)
PMD 2017-10-12 20:02
Ove skrev:
"Jag tror det är ett icke problem om tex tillverkarna spärrar flygning nära flygplats precis som dom gjort med om du flyger inom kontrollzon med max höjd 50 meter o ett begränsat avstånd. "

Det kan kanske göra att en del problem försvinner men drönare som har spärrar inprogrammerade av tillverkaren utgör ett annat problem. Jag ställer mig tveksam till det vettiga med det om inte programmet uppdateras i realtid med mycket goda grunddata från t.ex. AIP (men helst direkt från trafikledningen).
tormig 2017-10-12 20:43
"Jag tror det är ett icke problem om tex tillverkarna spärrar flygning nära flygplats precis som dom gjort med om du flyger inom kontrollzon med max höjd 50 meter o ett begränsat avstånd."
Hur länge tror det dröjer innan man hackat den spärren?
PMD 2017-10-12 21:01
DJI har väl haft en sån spärr ganska länge nu? Har någon lyckats kracka den?
PMD 2017-10-12 15:52  
PUL reglerar väl publicering och inte fotografering?
Svar från froderberg 2017-10-12 19:24
PUL reglerar lagring av personuppgifter. Fotografering är lika med lagring. Det verkar vara den tolkningen som görs.
PMD 2017-10-12 20:03
Finns det någon rättsinstans som har tolkat det så, eller är det bara Datainspektionens tolkning?
148637 2017-10-12 20:37
PuL reglerar behandling av personuppgifter. Inte bara lagring. Foto är vid fototillfället - insamling.
Läser du definitionen i §3 så inser du att det inte krävs någon rättsinstans.
Din favorit DI har rätt även i detta fall...
PMD 2017-10-12 21:17
Innan en domstol har tagit upp saken så vet vi inte riktigt om DI har rätt eller inte.

Enklast för drönarfotografer är förstås att utgå från den tolkning som Magnus skrev om härovan. Det torde väl vara rätt få drönarfotografer som avsiktligt vill kränka någon med sitt fotograferande.
Linmajon 2017-12-21 18:48  
Har ett enda dödsfall, eller ens en allvarligt skada hänt för att någon fått en "drönare" i skallen? Nä!
Hur många flygplan har kraschat av en drönare i motorn/framrutan? Ingen enda, och det är jag säker på. Det kommer helt enkelt inte att hända, och ändå har de redan sålts i hundratusentals.
Exempelvis en DJI Phantom går rakt igenom en jetmotor utan problem, men i småbitar... Teoretiskt kanske den kan slå hål på en frontruta men det lär vara en drönare på en miljon fåglar som gör detsamma.

Hela hysterin har till 100% att göra med att det är ny teknik. Exakt som när första bilarna kom. Lagar infördes om att någon måste gå framför bilen med flagga etc. och andra stolligheter.

Att somliga fylls med hat av blott ljudet från dem har inget med rationellt tänk att göra. Ni är helt enkelt inte intressanta nog att spionera på ;)
Sen kan de vara irriterande som en mygga i sovrummet, men det är egentligen en annan fråga.

Merläsning

ANNONS