morgon eller kväll
båtar och skepps vattenlinjer, kaj skrap och istötningar - kan ge rena konstnärliga bilder
under många många år har Årstavikens båtklubbar med vinteruppläggning innan tvätt och skrap
gett mig rena rama skärgårdsresorna i fantasin
det är skavt, sprucket och slitet
det kan ge fin fina fotografier
för en sån som jag
ren avbildning men mycket mer, innehåll
en liten berättelse tom
vattenlinjer
vattenlinjer
stora skepp i Skagen
med sprucken
rostig
lack
alla hade någon liten punkt att se
eller
jag får med fantasins hjälp
en resa in under skeppet
in i växter och djur
allt är gratis
och
så fint som jag
är i stånd
att göra det
vad är det som skrämmer
att se
att titta
att röra sig framåt
det finns bromsar
tyvärr
leken skall styras
Greta, fnyser någon föraktfullt
en
som inte vill se
det alla andra ser
konst fnyser någon föraktfullt
bara något för kulturknuttarna
säger den som inte ser
en rå bild från ett skepp med många rostskador
det finns vackert
fult
det man inte kan förstå
men denna är ett äkta fotografi
som resten av mina bilder
jag trivs med att se
höra
och att
leva
/inger
ute med kamera och Malte, min lilla fyrbenta vän
jag minns den tiden när jag cyklade
jag har nästan aldrig behövt åka kommunalt, cykeln eller gå
nu är det elektriskt
stora kraftiga hjul
en rullstol som min gamla skogsmaskin
solen sken
efter en vecka på sjukan,, njurpaj
med dränage och sten
långsamt upp
och
ut
ljuset kan verkligen bli svart i motljus
darrig
på fri hand
men, dock
kanske en ung flicka log
över tanken
om
sig själv som äldre
/inger
att läsa andras texter, att kommentera bilder med egen text
plötsligt förstår jag att
det finns
flera olika kategorier
när det gäller fotograferandet
vilka man vill
eller inte vill
skall kommentera
dom bokstavstrogna
som jag inte kan kommunicera med
vi skriver på olika språk
dom som
inte gillar att,
jag lägger ut min text
om
vad bilden ger mig för associationer
det duger inte
dom som tycker om att skapa bilder
utifrån egna förmågor
det är ibland
som om
att det finns
en slags rätt eller fel
en hierarki
kan jag kommentera den eller den
tänker jag ibland
och
blir lite mörkrädd över kategorisering
bara en undran
en dag då korven
kanske
kostar en tia
på Kommersen
som revs
men finns i minnet
och
på bild
/inger
Dans blåsippor dansar - mina trossar sjunger
färggrannt på olika sätt
blåsipporna väcker vårkänslor och minnen
jag kan minnas min lilla hand plocka bukett till mamma
glädjen över att se dom i vas på bordet
stoltheten i mitt lilla bröst
nu är jag vuxen
blåsippor får inte plockas mer
men dom finns där och dansar i sol och vind
minnena finns kvar i handen och bröstet
men, något dåligt
vändes till något bra idag
en förtöjning höll
trossarna till mitt skeppsskrov höll i den känslomässiga stormen
det blev stiltje
fast förankring
då kom trossar och skrov från min bild väl till pass
in i PS med den och en annan och lite ritande
så var saken biff
för mig som hittat mitt uttryck för min glädjekänsla
/inger
bilden skapas i betraktarens öga, sa Mark Rothko - Guernica då frågar Picasso
Picassos Guernica
kräver att du vet vad Guernica är och vad bilden visar
en klart politisk bild över den av italienska fascister och tyska nazister sönderbombade staden
en bild av skräck med ljud i Spanien 1937
ett budskap som väckt fredsälskande människors känslor över hela världen
ett klart ställningstagande krävs av dig som betraktare för att bildens mening kan framstå,
annars du kanske tom förnekar händelsen på samma sätt som vissa förnekar förintelsen
bilden skapas i betraktarens öga
vet du inget så ser du inget
annat än fult eller snyggt
förnekar du, ser du inget alls men kanske vill slå sönder
den som skapat eller budskapet
Mark Rothko går längre i de krav han ställer på beteraktaren, rent själsligt som en möjlighet till abstraktion
där du är ensam med dig själv
som klassisk musik eller jazz tex
det kräver en annan mogenhet och insikt
inget igenkännbart, färgerna med otydliga övergångar
kräver att du är öppen för andra skikt inom dig själv
att du har förmågan att njuta och drömma dig bort
dom här två uttrycken, tycker jag, påverkar betraktaren starkt - omedelbart för den ovane bildtittaren kan dom väcka rädsla
även vrede
båda med sina krav på betraktaren som ligger i uttryckets natur
båda uttrycken kan samtidigt eller var för sig
väcka aggressivitet, förnekanden
eller uttryck som "vilket djävla kladd, det kan ju ett barn göra"
dom kan väcka en politisk, mänsklig insikt och intresse för historien
dom kan väcka drömmar om vad som helst och nå något inom sig själv
så är bild, uttryck för mig
inget jag bara konsumerar
jag vill bli berörd på något sätt av bilder
jag tycker om när bilden väcker en berättelse, minne i mig att tänka vidare på, utveckla
så här tycker jag om bild och konst i det stora, och det står jag för
/inger