Annons

Blir man övertygad?

Produkter
(logga in för att koppla)

nbqr

Aktiv medlem
Hög risk men till skillnad från en del andra beroenden så går det över av sig själv efter ett tag ;) Min ligger i tryggt förvar många, många mil härifrån medan min trogna Nikon F4 ligger i handväskan. Det sagt så borde jag kanske hämta hit den ...

Just det objektivet kunde jag inte med dock, tålde inte att fokus ändrades när jag bytte bländare. Väldigt synd, för bortsett från det var det grymt!
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Vilket märkligt beteende! Har bara en mini-Leica, CL, tror jag den heter. Tyvärr med sökarglaset söndertryckt. Blev aldrig av att laga det.
 

PMD

Aktiv medlem
Spaken vänjer man sig vid hyfsat snabbt, men att spaken låser vid inställning på oändligt är lite irriterande. Man måste tryck in en knapp på spaken för att fokusera närmare.

(Är det en M2?)
 

Ventures

Aktiv medlem
En M2 från 1958. Hoppas allt fungerar som det ska eftersom jag bara stoppade i film och kör. Den var visst servad hos Brandt innan den lades i malpåse. Det stämmer med sigillet "E" också.
Hade varit kul att testa med ett 35mm-objektiv eftersom man får backa hela tiden med 50 mm. Samtidigt är minsta avstånd 1 meter väldigt långt i vissa fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Hade varit kul att testa med ett 35mm-objektiv eftersom man får backa hela tiden med 50 mm. Samtidigt är minsta avstånd 1 meter väldigt långt i vissa fall.
Om man vill vara en Leicaman så får man lida lite. Det ska vara lite småkrångligt att fotografera med en Leica. Om man fotograferar, alltså. Det är ju inte primärt därför en Leicaman har en Leica.

 

Ventures

Aktiv medlem
Om man vill vara en Leicaman så får man lida lite. Det ska vara lite småkrångligt att fotografera med en Leica. Om man fotograferar, alltså. Det är ju inte primärt därför en Leicaman har en Leica.

Som tur är var jag med redan innan zoomobjektiven blev vanliga så jag vet vad jag gett mig in på. Återstår att se om jag blir "leicaman" efter provperioden. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vilket märkligt beteende! Har bara en mini-Leica, CL, tror jag den heter. Tyvärr med sökarglaset söndertryckt. Blev aldrig av att laga det.
Det är väl egentligen en Minolta?

 

PMD

Aktiv medlem
Är det? Det visste jag inte. Måstye jag gräma mig över att jag blev lurad för 50 år sen nu? 🤔
På den tiden var Minolta ett tekniskt mer avancerat bolag än Leitz (som ännu inte hade bytt namn till Leica). Minolta stod även för det mesta av den tekniska utvecklingen av Leitz spegelreflexer efter Leicaflex (dvs Leica R3 till R7).

Notera också hur liten och kompakt en Leica CL är jämfört med traditionella Leica M-kameror. CL har inbyggd ljusmätare. Leitz eget försök med ljusmätare i en M-kamera hette M5 och blev större och tyngre än de traditionella M-kamerorna. Den sålde inget vidare vilket jag tror var en av anledningarna till att Leitz anlitade Minolta för att konstruera och bygga Leica CL.

En traditionell M-kamera med TTL-ljusmätning kom inte förrän 1984.
 
ANNONS